|   | 
			  | 
			  | 
			
			UVOD
			Zdravstvena služba ima značajnu ulogu u sferi kompleksa mera koje 
			treba preduzeti da ne dođe do saobraćajne nezgode u tzv. primarnoj 
			prevenciji saobraćajnih nezgoda [1]. Davanje mišljenja o psi-hofizičkoj 
			sposobnosti kandidata za vozače i vozače vrše Prvostepena i 
			Drugostepena komisija za ocenu vozačke sposobnosti. Prvostepenu 
			komisiju za ocenu vozačke sposobnosti čine specijalista medicine 
			rada ili specijalista opšte medicine, neuropsihijatar, oftalmolog i 
			psiholog. Pored ovih članova Komisije moguće je, u indikovanim slučajevima, 
			tražiti i mišljenja lekara ostalih specijalnosti. Drugostepena 
			komisija daje konačnu ocenu vozačke sposobnosti onih kandidata za 
			vozače i vozače koji imaju različite ocene svoje vozačke 
			sposobnosti.  
			Kandidati za vozače i vozači motornih vozila razvrstavaju se u dve 
			grupe, i to: 1) u prvu grupu: kandidati za vozače i vozači motornih 
			vozila kategorija A i B kojima upravljanje motornim vozilom nije 
			osnovno zanimanje; 2) u drugu grupu: kandidati za vozače i vozači 
			motornih vozila kategorija A i B kojima je upravljanje motornim 
			vozilom osnovno zanimanje, kao i kandidati za vozače i vozači 
			motornih vozila kategorija C, D i E. Zdravstveni uslovi koje oni 
			moraju ispunjavati za upravljanje motornim vozilima propisani su 
			Pravilnikom [2]. Ocena psihofizičke sposobnosti kandidata za vozače 
			i vozača za upravljanje motornim vozilom obavlja se kroz prethodne, 
			periodične i vanredne preglede. Uslovi pod kojima se ovi pregledi 
			obavljaju, kao i njihova učestalost, regulisani su Zakonom [3, 4]. 
			Ocenjivanje sposobnosti za upravljanje motornim vozilima je 
			kompleksno pitanje i mora se posma-trati sa dva aspekta: aspekta 
			očuvanja zdravlja vozača i aspekta psihofizičke sposobnosti vozača 
			za upravljanje motornim vozilima. Vozači motornih vozila su pri 
			vožnji izloženi mnogim nepovoljnom faktorima koji mogu da ugroze 
			njihovo zdravlje [6]. Oni su izloženi različitim meteorološkim i 
			klimatskim promenama, nepovoljnim mikroklimatskim uslovima, buci, 
			vibracijama, izduvnim gasovima i mnogim stresnim situacijama [7].
			 
  
			CILJ RADA
			Cilj rada je da se analiziraju zdravstveni razlozi za 
			ograničavanje ili gubitak sposobnosti za upravljanje motornim 
			vozilom kandidata za vozače i vozača. 
  
			METOD I MATERIJAL
			Rađena je analiza zdravstvene sposobnosti za upravljanje motornim 
			vozilom kandidata za vozače i vozača koji su pregledani od strane 
			Prvostepene komisije za ocenu vozačke sposobnosti pri Službi 
			medicine rada u Zaječaru u periodu od 2004. do 2008. godine. 
			Analizirani su zdravstveni razlozi vremenskog ograničenja ograničeno 
			sposobnih i nesposobnih kandidata za vozače i vozača prve (amateri) 
			i druge grupe (profesionalci). 
			U radu su korišćeni Protokoli kandidata za vozače i vozača Službe 
			medicine rada Zdravstvenog centra Zaječar za 2004, 2005, 2006, 2007. 
			i 2008. godinu, zdravstveni kartoni i prijave kandidata za vozače i 
			vozača čija je vozačka sposobnosti ograničena ili koji su nesposobni 
			za upravljanje motornim vozilom. 
			 
			REZULTATI
			U radu Prvostepene komisije za ocenu vozačke sposobnosti u 
			Zaječaru u periodu od 2004. do 2008. godine ukupno je pregledano 
			11892 kandidata za vozače i vozača. Od tog broja 6824 (57,4%) su 
			bili kandidati za vozače ( 5636 amatera i 1188 profesionalaca), a 
			ostali su bili vozači (3234 amatera i 1834 profesionalaca). Prosečna 
			starost kandidata za vozače amatere bila je 25,8 +/- 5,2 godina, a 
			kandidata za vozače profesionalce 27,5+/-6,3, dok je prosečna 
			starost vozača amatera bila 71,3+/-4,9 godina, a vozača 
			profesionalaca 53,5+/-9,7godina. Najveći broj pregledanih je bio 
			sposoban za upravljanje motornim vozilom (82,7%), a ostali su bili 
			ograničeno sposobni ili nesposobni (tabela br.1). 
			Najčešći zdravstveni razlozi za vremensko ograničenje sposobnosti za 
			upravljanje motornim vozilom kandidata za vozače u grupi amatera 
			bila su psihijatrijska i neurološka oboljenja (90,3%), i to: 
			poremećaj strukture ličnosti (58,06%), psiho i senzomotorna 
			usporenost (19,35%) i intelektualna insuficijencija  
			(12,9%). 
   | 
			  | 
			  | 
			  | 
		
		
			|   | 
			  | 
			  | 
			
			
				Tabela 1. Rezultati ocene sposobnosti kandidata za vozače 
				i vozača motornih vozila 
  
					
						|   | 
						
						KANDIDATI ZA VOZAČE | 
						VOZAČI | 
					 
					
						Rezultati ocene 
						vozačke sposobnosti | 
						I grupa 
						(amateri) | 
						II grupa 
						(profesionalci) | 
						ukupno | 
						I grupa 
						(amateri) | 
						II grupa 
						(profesionalci) | 
						ukupno | 
					 
					
						| Sposobni | 
						5159 
						(91,5%) | 
						1117 
						(94%) | 
						6276 | 
						1974 
						(61%) | 
						1587 
						(86,5%) | 
						3561 | 
					 
					
						Ograničeno sposobni  
						uz korekciju vida  | 
						 433 
						(7,7%) | 
						56 
						(4,7%) | 
						 489 | 
						959 
						(29,6%) | 
						137 
						(7,5%) | 
						1096 | 
					 
					
						Ograničeno sposobni  
						uz nošenje slušnog aparata  | 
						0 | 
						0 | 
						0 | 
						0 | 
						0 | 
						0 | 
					 
					
						Ograničeno sposobni  
						uz adaptaciju vozila | 
						1 
						0,02%) | 
						0 | 
						0 | 
						6 
						(0,2%) | 
						0 | 
						6 | 
					 
					
						Ograničeno sposobni  
						uz vremensku kontrolu | 
						31 
						(0,5%) | 
						8 
						(0,67%) | 
						39 | 
						277 
						(8,6%) | 
						39 
						(2,1%) | 
						316 | 
					 
					
						| Privremeno nesposobni | 
						8 
						(0,15%) | 
						3 
						(0,25%) | 
						11 | 
						6 
						(0,2%) | 
						12 
						(0,6%) | 
						18 | 
					 
					
						| Trajno nesposobni | 
						4 
						(0,08%) | 
						4 
						(0,33%) | 
						52  | 
						12 
						(0,4%) | 
						59 
						(3,3%) | 
						71 | 
					 
					
						| Ukupno | 
						5636 | 
						1188 | 
						6824 | 
						  3234 | 
						1834 | 
						5068 | 
					 
				 
				U grupi vozača profesionalaca dominiraju: neurotski 
				poremećaji (37,5%), poremećaji strukture ličnosti (25 %) i 
				poremećaji srčanog ritma (25%) (tabela br. 2 i 3).  
				Za grupu vozača amatera razlozi vremenskog ograničenja 
				sposobnosti za upravljanje motornim vozilom bila su 
				psihijatrijska i neurološka oboljenja (55,6%), i to prvenstveno 
				psiho i senzomotorna usporenost (23,1%), a zatim bolesti srca i 
				krvnih sudova: hipertenzija sa komplikacijama (19,8%) i 
				koronarna bolest (11,2%). U grupi vozača profesionalaca 
				dominantni razlog vremenskog ograničenja bila su oboljanja srca 
				i krvnih sudova (64,1%): hipertenzija sa komplikacijama (30,7%) 
				i poremećaji srčanog ritma (15,4%) (tabela br. 2 i 3). 
				 
				 
				Tabela 2.  
				Zdravstveni razlozi vremenskog ograničenja kandidata za vozače i 
				vozača za upravljanje motornim vozilom 
  
					
						|   | 
						KANDIDATI 
						ZA VOZAČE | 
						VOZAČI | 
					 
					
						| Grupe oboljenja | 
						I grupa 
						(amateri) | 
						II 
						grupa(profesionalci) | 
						I grupa 
						(amateri) | 
						II grupa 
						(profesionalci) | 
					 
					
						| Psihijatrijska i neurološka 
						oboljenja | 
						
						 28 
						(90,3%)  | 
						
						 6 
						(75%)  | 
						
						 154 
						(55,6%)  | 
						
						 8 
						(20,5%)  | 
					 
					
						| Oboljenja srca i krvnih sudova | 
						
						 3 
						(9,7%)  | 
						
						 2 
						(25%)  | 
						
						 100 
						(36,1%)  | 
						
						 25 
						(64,1%)  | 
					 
					
						| Oboljenja organa vida | 
						0 | 
						0 | 
						
						 4 
						(1,4%)  | 
						
						 0  | 
					 
					
						| Oboljenja respiratornog sistema | 
						0 | 
						0 | 
						
						 2 
						(0,7%)  | 
						
						 2 
						(5,1%)  | 
					 
					
						| Oboljenja endokrinog sistema | 
						0 | 
						0 | 
						
						 7 
						(2,5%)  | 
						
						 4 
						(10,3%)  | 
					 
					
						| Oboljenja  GIT i UG sistema | 
						0 | 
						0 | 
						
						 1 
						(0,3%)  | 
						
						 0  | 
					 
					
						| Oboljenja lokomotornog sistema | 
						0 | 
						0 | 
						
						 9 
						(3.2%)  | 
						
						 0  | 
					 
					
						| Ukupno | 
						
						 31  | 
						
						 8  | 
						
						 277  | 
						
						 39  | 
					 
				 
				 
				Tabela 3.  
				Oboljenja koja su razlog vremenskog ograničenja vozačke 
				sposobnosti kandidata  
				za vozače i vozača 
 
 
					
						|   | 
						  | 
						
						 Kandidati za vozače  | 
						
						 Vozači  | 
					 
					
						| Grupa oboljenja | 
						Vrsta oboljenja | 
						amateri | 
						profesionalci | 
						amateri | 
						profesionalci | 
					 
					
						
						Psihijatrijska  
						i neurološka 
						oboljenja | 
						Poremećaj  
						strukture ličnosti | 
						
						 18(58,06%)  | 
						
						 2 
						(25%)  | 
						
						 0 
						(7,22%)  | 
						
						 2 
						(5,1%)  | 
					 
					
						| Psiho i senzomotorna 
						usporenost | 
						
						 6 
						(19,35%)  | 
						
						 1 
						(12,5%)  | 
						
						 64 
						(23,1%)  | 
						
						 3 
						(7,7%)  | 
					 
					
						Intelektualna 
						insuficijencija | 
						
						 4 
						(12,9%)  | 
						
						 0  | 
						
						 13 
						(4,7%)  | 
						
						 0  | 
					 
					
						| Psihoze | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
						
						 23 
						(8,3%)  | 
						
						 0  | 
					 
					
						| Stanja posle moždanog 
						udara | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
						
						 14 
						(5,0%)  | 
						
						 0  | 
					 
					
						| Neurotski poremećaji | 
						
						 0  | 
						
						 3 
						(37,5%)  | 
						
						 10 
						(3,6%)  | 
						
						 3 
						(7,7%)  | 
					 
					
						| Poremećaj ravnoteže | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
						
						 2 
						(0,7%)  | 
						
						 0  | 
					 
					
						| Parkinsonizam | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
						
						 8 
						(2,9%)  | 
						
						 0  | 
					 
					
						Oboljenja 
						srca 
						i krvnih sudova | 
						Poremećaji srčanog 
						ritma | 
						
						 2 
						(6,45%)  | 
						
						 2 
						(25%)  | 
						
						 14 
						(5,0%)  | 
						
						 6 
						(15,4%)  | 
					 
					
						| Koronarna bolest | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
						
						 31 
						(11,2%)  | 
						
						 7 
						(7,9%)  | 
					 
					
						| Hipertenzija sa 
						komplikacijama | 
						
						 1 
						(3,22%)  | 
						
						 0  | 
						
						 55 
						(19,8%)  | 
						
						 12 
						(30,7%)  | 
					 
					
						| Oboljenja 
						organa vida | 
						Refrakcione 
						anomalije  | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
					 
					
						| Katarakta | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
						
						 3 
						(1,1%)  | 
						
						 0  | 
					 
					
						Promene  
						na očnom dnu | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
						
						 1 
						(0,4%)  | 
						
						 0  | 
					 
					
						| Oboljenja 
						respiratornog  sistema | 
						HOBP | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
						
						 2 
						(0,7%)  | 
						
						 2 
						(5,1%)  | 
					 
					
						| Oboljenja endokrinog 
						sistema | 
						Diabetes 
						mellitus | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
						
						 7 
						(2,5%)  | 
						
						 4 
						(10,2%)  | 
					 
					
						| Oboljenja UG i GIT | 
						Bubrežna 
						insuficijencija | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
						
						 1 
						(0,4%)  | 
						
						 0  | 
					 
					
						| Oboljenja 
						lokomotornog  sistema | 
						Poremećaji 
						pokretljivosti ekstremiteta | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
						
						 9 
						(3,2%)  | 
						
						 0  | 
					 
					
						| Ukupno | 
						  | 
						
						 31 
						(100%)  | 
						
						 8 
						(100%)  | 
						
						 277  (100%)  | 
						
						 39 
						(100%)  | 
					 
				 
				 
				Zdravstveni razlozi zbog kojih su svi kandidati za vozače i 
				vozači u grupi amatera i profesionalaca bili proglašeni 
				privremeno nesposobnim za upravljanje motornim vozilom spadaju u 
				grupu psihijatrijskih i neuroloških oboljenja. Za kandi-date 
				amatere je glavni razlog privremene nesposobnosti bila 
				epilepsija (62,5%), a zatim poremećaj strukture ličnosti 
				(37,5%). Poremećaj strukture ličnosti je bio glavni i jedini 
				razlog privremene nesposobnosti kandidata za vozače 
				profesionalce. Takođe i trajnu nesposobnost za upravljanje motornim 
				vozilom kandidata za vozače uzrokovala su psihijatrijska i 
				neurološka oboljenja. U grupi kandidata amatera to su bila: 
				inelektualna insuficijancija (75%), a zatim epilepsija (25%). Za 
				kandidate profesionalce glavni uzrok trajne nesposobnosti bile 
				su: psihoze (50%), intelektualna insuficijencija (25%) i 
				poremećaj strukture ličnosti (25%). 
				I kod vozača je trajna nesposobnost za upravljanje motornim 
				vozilom najčešće uzrokovana psihijatrijskim i neurološkim 
				oboljenjima, a zatim slede bolesti srca i krvnih sudova u obe 
				grupe (amateri i profesionalci) (tabela br.4). 
				Najčešće bolesti koje uzrokuju trajnu nesposobnost za 
				upravljanje motornim vozilom vozača amatera su: psiho i 
				senzomotorna usporenost (18,2%), hemipareze (18,2%) i poremećaji 
				srčanog ritma (18,2%). Kod vozača profesionalaca dominira 
				koronarna bolest (20%), a zatim psiho i senzomotorna usporenost 
				(14,54%) i intelektualna insuficijencija (14,54%) (tabela br.5). 
				 
				 
				Tabela br. 4.  
				Zdravstveni razlozi trajne nesposobnosti kandidata  
				za vozače i vozača za upravljanje motornim vozilom 
 
 
					
						|   | 
						
						 KANDIDATI  ZA  VOZAČE  | 
						VOZAČI | 
					 
					
						|   | 
						  | 
						  | 
						  | 
						  | 
					 
					
						| Grupe oboljenja | 
						I grupa 
						(amateri) | 
						II grupa 
						(profesionalci) | 
						I grupa 
						(amateri) | 
						II grupa 
						(profesionalci) | 
					 
					
						| Psihijatrijska i neurološka 
						oboljenja | 
						
						 4 
						(100%)  | 
						
						 4 
						(100%)  | 
						
						 6 
						(50,0%)  | 
						
						 25 
						(42,3%)  | 
					 
					
						| Oboljenja srca i krvnih sudova | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
						
						 3 
						(25%)  | 
						
						 20 
						(33,8%)  | 
					 
					
						| Oboljenja organa vida | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
						
						 2 
						(16,6%)  | 
						
						 7 
						(11,8%)  | 
					 
					
						| Oboljenja respiratornog sistema | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
					 
					
						| Oboljenja endokrinog sistema | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
						
						 3 
						(5,0%)  | 
					 
					
						| Oboljenja GIT i UG sistema | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
					 
					
						| Oboljenja lokomotornog sistema | 
						
						 0  | 
						
						 0  | 
						
						 1 
						(8,4%)  | 
						
						 4 
						(6,7%)  | 
					 
					
						| Ukupno  | 
						
						 4  | 
						
						 4  | 
						
						 12  | 
						
						 59  | 
					 
				 
				 
				Tabela 5. 
				Najčešća oboljenja koja uzrokuju trajnu nesposobnost za 
				upravljanje motornim vozilom kod vozača amatera i profesionalaca 
 
 
					
						|   | 
						Vrsta oboljenja | 
						Vozači amateri | 
						Vozači profesionalci | 
					 
					
						| Psihijatrijska i 
						neurološka oboljenja | 
						Psiho i senzomotorna
						 
						usporenost | 
						
						 2 
						( 18,2%)  | 
						
						 8 
						(14,54% )  | 
					 
					
						| Poremećaj strukture 
						ličnosti | 
						
						 1 
						( 9,1%)  | 
						
						 5 
						( 9,09% )  | 
					 
					
						| Hemipareze | 
						
						 2 
						( 18,2% )  | 
						
						 4 
						( 7,27% )  | 
					 
					
						| Intelektualna 
						insuficijencija | 
						
						 1 
						( 9,1% )  | 
						
						 8 
						( 14,54% )  | 
					 
					
						| Bolesti srca i krvnih 
						sudova | 
						Poremećaji srčanog 
						ritma | 
						
						 2 
						( 18,2% )  | 
						
						 5 
						(9,09% )  | 
					 
					
						| Koronarna bolest | 
						
						 1 
						( 9,1% )  | 
						
						 11 
						(20% )  | 
					 
					
						| Hipertenzija sa 
						komplikacijama | 
						
						 0  | 
						
						 4 
						(7,27% )  | 
					 
					
						| Bolesti organa vida | 
						Katarakta | 
						
						 1 
						( 9,1% )  | 
						
						 1 
						( 1,81% )  | 
					 
					
						| Refrakcione anomalije | 
						
						 0  | 
						
						 5 
						(9,09% )  | 
					 
					
						| Promene na očnom dnu | 
						
						 1 
						( 9,1% )  | 
						
						 1 
						( 1,81% )  | 
					 
					
						| Bolesti endokrinog sistema | 
						Insulin zavisni 
						dijabetes melitus | 
						
						 0  | 
						
						 3 
						( 5,45% )  | 
					 
					
						|   | 
						  | 
						11 
						(100% ) | 
						55 
						(100% ) | 
					 
				 
				 
				DISKUSIJA
				Sprovođenje zdravstvenih pregleda kandidata za vozače i 
				vozača ima za cilj da otkrije one osobe koje nisu telesno i 
				duševno sposobne za upravljanje motornim vozilom i čije bi 
				učešće u saobraćaju moglo da bude izvor opasnosti za sebe i 
				druge.  
				Među kandidatima za vozače je mnogo manji broj onih koji su 
				ograničeno sposobni (8,22% amatera i 5,37 % profesionalaca) za 
				upravljanje motornim vozilom nego među vozačima (38,4% amatera i 
				9,6% profesionalaca). Razlog tome je što kandidati za vozače 
				dolaze na preglede znatno mlađi, obično između 18 i 25 godina, 
				nego vozači što predstavlja najzdraviju populacionu grupu. 
				Među vozačima amaterima je veliki broj ograničeno sposobnih 
				(38,4%) zato što su to obično ljudi preko 65 godina starosti 
				(prosečna starost naših vozača amatera je 71+/-4,9%) koji su po 
				Zakonu u obavezi da obavljaju kontrolno-periodične preglede na 
				najduže 3 godine. To je populaciona grupa sa velikom učestalošću 
				hroničnih masovnih nezaraznih bolesti.  
				Mnogo veći broj trajno nesposobnih kandidita za vozače (0,33%) i 
				vozača (3,3%) među profesionalcima je uzrokovan znatno strožijim 
				kriterijumima koji se primenjuju pri oceni vozačke sposobnosti 
				profesionalnih vozača nego vozača amatera u skladu sa 
				Pravilnikom [2]. Do sličnih rezultata su došli i drugi autori 
				[6]. 
				Najčešće bolesti koje dovode do vremenski ograničene sposobnosti 
				i trajne nesposobnosti za upravljanje motornim vozilom su 
				psihijatrijska i neurološka oboljenja kao i bolesti srca i 
				krvnih su-dova [6]. Značaj ovih bolesti za upravljanje motornim 
				vozilom ogleda se u mogućnosti da one uzrokuju gubitak 
				koncentracije, slabljenje reakcione sposobnosti i vizuomotorne 
				koordinacije kao i iznenadni gubitak svesti i naglu smrt [5]. S 
				obzirom na značaj ovih grupa oboljenja za funkciju vožnje, njima 
				se poklanja najveća pažnja pri pregledima za ocenu vozačke 
				sposobnosti. 
				Uzroci privremene nesposobnosti za upravljanje motornim vozilom 
				su psihijatrijske i neurološke bolesti: epilepsija i promene 
				strukture ličnosti. To je iz razloga što tu postoji mogućnost 
				izmene zdravstvenog stanja koje se u pozitivnom smislu odražava 
				na vozačku sposobnosti. 
				Pri obavljanju pregleda za ocenu vozačke sposob-nosti malo se 
				validnih anamnestičkih podataka do-bija od kandidata ili vozača 
				te se o patološkim stanjima uglavnom zaključuje na osnovu 
				objektiv-nog pregleda [8, 9]. Kod kandidata i vozača postoji 
				motiv za prikrivanjem bolesti. Da bi se to izbeglo trebalo bi 
				obavezati ih da na pregled za ocenu vo-začke sposobnoti prilažu 
				izvod iz zdravstvenog kartona koji dobijaju od izabranog lekara. 
				S obzirom na to da postojidug vremenski period između prethodnog 
				pregleda kandidata za vozače amatere i obaveznog kontrolno 
				periodičnog pre-gleda sa 65 godina starosti, postoji velika 
				moguć-nost pojave bolesti koje bitno utiču na vozačku sposobnost. 
				Zato bi trebalo Zakonom propisati češće kontrolne preglede, a i 
				bolesti od značaja za vozačku sposobnost koju bi izabrani lekar 
				bio u obavezi da prijavi Službi za bezbednost u saobra-ćaju 
				Policijske uprave.  
				Oboljenja organa vida, kao uzroci ograničene vo-začke 
				sposobnosti uz korišćenje korekcionih sta-kala, zastupljena su 
				od 4,7% kod kandidata za vo-zače profesionalce do čak 29,6% kod 
				vozača amatera. Visok procenat vozača amatera kod koji je 
				neophodna korekcija vida je i u skladu sa godinama života u toj 
				grupi pregledanih (71,3+/-4,9 godina). Za učešće u saobraćaju su 
				najvažnije sposobnosti organa čula vida jer se najčešće preko 
				njih doživljavaju neposredne situacije [5]. Rezultati mnogih 
				istraživanja su pokazala da među vozačima koji izazivaju 
				saobraćajne nezgode postoji veliki procenat onih sa oštećenim 
				ili oslabljenom funkcijom organa čula vida [10, 11, 12]. 
  ZAKLJUČAK
				Zdravstveni pregledi kandidata za vozače i vozača su jedna od 
				karika u lancu prevencije saobraćajnih nezgoda. 
				Najčešći razlozi za vremensko ograničenje i gubi-tak sposobnosti 
				za upravljanje motornim vozilom među kandidatima za vozače i 
				vozačima su obo-ljenja iz grupe psihijatrijskih, neuroloških i 
				kardio-vaskularnih bolesti. Upravo su to bolesti koje, uz 
				oboljenja organa vida, najviše utiču na psihomo-tornu sposobnost 
				za upravljanje motornim vozilom, pa se i najveća pažnja pri 
				obavljanju lekarskih pregleda njima posvećuje.  
				Na osnovu dobijenih rezultata i sagledavanja za-konskih 
				kriterijuma mogli bismo da predložimo sledeće mere: 
					- Potrebno je češće sprovođenje kontrolno-peri-odičnih 
					pregleda vozača amatera
 
					- Radi izbegavanja prikrivanja nekih bolesti pot-rebno je 
					dostaviti izvod iz zdravstvenog kartona od izabranog lekara 
					lekarima Prvostepene komisije za ocenu vozačke sposobnosti
 
					- Potrebna je bolja međusobna saradnja Prvostepene 
					komisije za ocenu vozačke sposobnosti i Policijske uprave 
					kroz češće upućivanje vozača na vanredne zdravstvene 
					preglede.
 
					 
					  | 
			  | 
			  | 
			  | 
		
		
			|   | 
			  | 
			  | 
			
			LITERATURA
			
				- Todorović P. Zadaci zdravstvene službe u svetlu novih 
				zakonskih propisa o bezbednosti saobraćaja, IV srtučna 
				konferencija lekara opšte medicine SR Srbije, Zlatibor 1975.
 
				- Pravilnik o zdravstvenim uslovima koje moraju ispunjavati 
				vozači motornih vozila, Službeni list SFRJ br.5/82
 
				- Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima. Službeni glasnik 
				SRS,br.53/82,15/84,5/86,21/90 i 28/91
 
				- Zakon o osnovama bezbednosti saobraćaja na putevima, „Sl. 
				List SFRJ” br. 50/88, 63/88-ispr., 80/89, 29/90 i 11/91 i „Sl.list 
				SRJ“ br.34/92, 13/93-odluka SUS, 24/94, 41/94, 28/96 i 3/2002
 
				- Jovanović J. Traumatizam u drumskom saobraćaju, monografija, 
				Niš, 1998.
 
				- Đorđević D, Manić S, Jovanović J, Mitić D. Rezultati 
				zdravstvene selekcije vozača motornih vozila. Svet rada 6/2005.
 
				- Jovanović J, Batanjac J, Jovanović M. Uslovi radne sredine 
				kao mogući faktori oboljenja i saobraćajnog traumatizma vozača 
				profesionalaca. Preventivni inžinjering i životna sredina 1995.
 
				- Stanojević A, Manić S, Đorđević D. Uloga neuro-psihijatra u 
				zdravstvenoj selekciji vozača motornih vozila. Svet rada 6/2005.
 
				- Manić S, Đorđević D, Jovanović J. Uloga oftal-mologa u 
				zdravstvenoj selekciji vozača motornih vozila. Svet rada 6/2005.
 
				- Szlyk JP,Seiple W,Viana M. Relative effects of age and 
				compromised vision on driving performance. Hum-Factors.1995; 
				37(2):430-6.
 
				- McCloskey LW, Koepsell TD, Wolf ME, Buchner DM. Motor 
				vehicle collision injuries and sensory impairments of older 
				drivers. Age Ageing 1994;23(4):267-73
 
				- Gresset JA,Meyer FM. Risk of accidents among elderly car 
				drivers with visual acuity equal to 6/12 or 6/15 and lack of 
				binocular vision. Ophthalmic Physiol Opt. 1994;14(1):33-7.
 
			 
			 | 
			  | 
			  | 
			  |