|
|
|
UVOD
Povećanje sedentarnog načina života i smanjenje fizičke
aktivnosti može imati negativnih posledica po zdravlje oba pola,
uključujući i povećanje rizika od kardiovaskularnih oboljenja (KVO).
Smatra se da skoro 50% mladih uzrasta od 12. do 21. godine ne
upražnjava redovno fizičku aktivnost.[1, 2] Redovna fizička
aktivnost smanjuje rizik kod odraslih od rane smrti od koronarne
bolesti srca, šloga, povišenog krvnog pritiska, tip 2 dijabetes
melitusa, karcinoma kolona i dojke i depresije.[3, 4]
Studije koje istražuju sedentarni način života omladine u SAD
pokazuju da je dužina gledanja televizije (TV) direktno
proporcionalna učestalosti gojaznosti. U delu rada o prekursorima
ateroskleroze kod dece i mladih "Fizička aktivnost i rizik za KVO"
(Physical Activity and CAD Risk) Belay B i saradnici konstantuju da:
- Adolesecnti i mlađe odrasle osobe oba pola
imaju korist od fizičke aktivnosti.
- Svakodnevna umerena fizička aktivnost
korisna je za sve uzraste.
Izraženija fizička aktivnost je takođe korisna, ali nosi veći rizik
od povreda, menstruacionih poremećaja itd. Komitet Američke
akademije pedijatrije u stategiji za zdrave stilove života naglašava
negativan uticaj dužeg vemena provedenog sedentarno (TV, video igre,
kompjuter). Ta deca i mladi češće su agresivni, zloupotreblajvaju
supstance i imaju smanjen uspeh u školi.[5]
CILJ RADA
Cilj rada je procena stepena fizičke aktivnosti i sedentarnog
stila života adolescenata u Zaječaru. Posredni cilj je procena stila
i načina života ispitanika i povećanog rizika za nastanak negativnih
dejstva smanjene fizičke aktivnosti i povećanja sedanternog načina
zivota.
METODOLOGIJA RADA
Podaci o stilu zivota fizičkoj aktivnosti i sedanter-nom načinu
života dobijeni su anketiranjem adolescenata III i IV razreda
Gimnazije i Medicinske škole u Zaječaru. Za postavljena pitanja
korišćeni su modeli iz poznatih studija koje su se bavile sličnom
problematikom, radi lakšeg poređenja. Anketa je prikazana u celosti:
1. Koliko sati nedeljno ste fizički aktivni (grupni sportovi,
trčanje, vožnja bicikla, teretana, šetnja)?
1) 0h; 2) 0-1h; 3) 1-2h; 4) više od 2h.
2. Koliko sati dnevno provedete ispred računara i/ili televizora?
1) 0h; 2) 0-1h; 3) 1-2h; 4) više od 2h.
- Anketa je anonimna što je omogućeno
dava-njem anketa u kovertama. Adolescentima je objašnjena svrha
anketiranja.
- Anketa je prikazana u celosti u rezultatima
rada.
Statistička značajnost u učestalosti između dve škole i po polu
testirana je χ2 testom (Hi kvadrat test (χ2): SS= 1,p<0,05* χ2=3,841
i p<0,01**. χ2=6,6359
REZULTATI
Struktura ispitanika prema školi i polu data je u tabeli 1, prema
mestu boravka u tabeli 2. Tabelarno su prikazani svi odgovori (broj
ispitanika i procenat). Navike adolescenata u vezi fizičke
aktivnosti, posebno prema školi i po polu date su u tabeli 3. Navike
adolescenata u vezi vremena provedenog u gledanju TV, posebno prema
školi i po polu u tabeli 4. Navike adolescenata u vezi vremena
provedenog u učenju i za kompjuterom, posebno prema školi i po polu
date su u tabeli 5. Navike adolescenata u vezi sa pušenjem cigareta
i konzumiranja alkohola, posebno prema školi i po polu date su u
tabeli 6.
Anketiranjem je obuhvaćeno 200 adolescenata, 57 ispitanika je bilo
muškog pola (gimnazija 38, medicinska škola 19) a 143 ispitanika
ženskog pola (gimnazija 62, medicinska škola 81). Van Zaječara:
Babušnica (4); Bor (18); Kladovo (3); Knjaževac (5); Negotin (10);
Pirot (11); okolna sela (6) i manji broj iz drugih krajeva (8).
Tabela 1. Struktura ispitanika prema polu i školi
|
Muški |
Ženski |
Ukupno |
|
n |
% |
n |
% |
N |
% |
MEDICINSKA |
19 |
19,00 |
81 |
81 |
100 |
50 |
GIMNAZIJA |
38 |
38 |
62 |
62 |
100 |
50 |
Svega |
57 |
28,50 |
143 |
71,50 |
200 |
100 |
Tabela 2. Struktura ispitanika prema mestu boravka
|
Zaječar |
Iz drugih mesta |
Ukupno |
|
n |
% |
n |
% |
N |
% |
MEDICINSKA |
35 |
35 |
75 |
75 |
100 |
50 |
GIMNAZIJA |
100 |
100 |
0 |
0 |
100 |
50 |
Svega |
135 |
67,50 |
75 |
32,50 |
200 |
100 |
Tabela 3. Navike adolescenata u vezi fizičke aktivnosti,
posebno prema školi i po polu
|
|
Škola |
Pol |
|
UKUPNO |
Medicinska |
Gimnazija |
Muški |
|
Ženski |
|
1) U poslednjih 7 dana,
koliko dana
si bio/la fizički aktivan/na
ukupno najmanje 1h dnevno ? |
n |
% |
n |
% |
n |
% |
n |
% |
n |
% |
a) 0 dana |
17 |
8,63 |
11 |
11,22 |
6 |
6,06 |
2 |
3,51 |
15 |
10,71 |
b) 1 dan |
35 |
17,77 |
23 |
23,47 |
*12 |
12,12 |
7 |
12,28 |
28 |
20,00 |
c) 2 dana |
39 |
19,80 |
21 |
21,43 |
18 |
18,18 |
11 |
19,30 |
28 |
20,00 |
d) 3 dana |
44 |
22,34 |
14 |
14,29 |
**30 |
30,30 |
12 |
21,05 |
32 |
22,86 |
e) 4 dana |
17 |
8,63 |
7 |
7,14 |
10 |
10,10 |
6 |
10,53 |
11 |
7,86 |
f) 5 dana |
18 |
9,14 |
10 |
10,20 |
8 |
8,08 |
8 |
14,04 |
10 |
7,14 |
g) 6 dana |
8 |
4,06 |
4 |
4,08 |
4 |
4,04 |
3 |
5,26 |
5 |
3,57 |
h) 7 dana |
19 |
9,64 |
8 |
8,16 |
11 |
11,11 |
8 |
14,04 |
11 |
7,86 |
|
197 |
100 |
98 |
100 |
99 |
100 |
57 |
100 |
140 |
100 |
2) U jednoj nedelji koliko se dana
baviš fizičkom aktivnošću najmanje
1h (60 minuta) dnevno ? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a) 0 dana |
17 |
8,63 |
9 |
9,18 |
8 |
8,08 |
1 |
1,75 |
16 |
11,43 |
b) 1 dan |
37 |
18,78 |
27 |
27,55 |
**10 |
10,10 |
7 |
12,28 |
30 |
21,43 |
c) 2 dana |
45 |
22,84 |
27 |
27,55 |
18 |
18,18 |
13 |
22,81 |
32 |
22,86 |
d) 3 dana |
50 |
25,38 |
16 |
16,33 |
**34 |
34,34 |
14 |
24,56 |
36 |
25,71 |
e) 4 dana |
15 |
7,61 |
4 |
4,08 |
11 |
11,11 |
4 |
7,02 |
11 |
7,86 |
f) 5 dana |
13 |
6,60 |
8 |
8,16 |
5 |
5,05 |
9 |
15,79 |
4 |
2,86 |
g) 6 dana |
7 |
3,55 |
4 |
4,08 |
3 |
3,03 |
3 |
5,26 |
4 |
2,86 |
h) 7 dana |
15 |
7,61 |
5 |
5,10 |
10 |
10,10 |
6 |
10,53 |
9 |
6,43 |
|
199 |
100 |
100 |
100 |
99 |
100 |
57 |
100 |
142 |
100 |
Hi kvadrat test (χ2): SS= 1,p<0,05* χ2=3,841 i p<0,01**. χ2=6,635
Tabela 4. Navike adolescenata u vezi vremena provedenog u
gledanju TV, posebno prema školi i po polu
|
|
Škola |
Pol |
|
UKUPNO |
Medicinska |
Gimnazija |
Muški |
|
Ženski |
|
3) Koliko sati na dan, radnim danom,
u slobodno vreme obično gledaš TV ? |
n |
% |
n |
% |
n |
% |
n |
% |
n |
% |
a) uopšte ne gledam |
28 |
14,21 |
22 |
22,45 |
**6 |
6,06 |
5 |
8,77 |
23 |
16,43 |
b) pola sata dnevno |
29 |
14,72 |
20 |
20,41 |
**9 |
9,09 |
7 |
12,28 |
22 |
15,71 |
c) 1h dnevno |
33 |
16,75 |
14 |
14,29 |
19 |
19,19 |
9 |
15,79 |
24 |
17,14 |
d) 2h dnevno |
43 |
21,83 |
18 |
18,37 |
25 |
25,25 |
18 |
31,58 |
**25 |
17,86 |
e) 3h dnevno |
38 |
19,29 |
13 |
13,27 |
**25 |
25,25 |
7 |
12,28 |
31 |
22,14 |
f) 4h dnevno |
14 |
7,11 |
6 |
6,12 |
8 |
8,08 |
5 |
8,77 |
9 |
6,43 |
g) 5h dnevno |
9 |
4,57 |
4 |
4,08 |
5 |
5,05 |
4 |
7,02 |
5 |
3,57 |
h) 6h dnevno |
2 |
1,02 |
1 |
1,02 |
1 |
1,01 |
1 |
1,75 |
1 |
0,71 |
i) 7h dnevno i više |
4 |
2,03 |
2 |
2,04 |
2 |
2,02 |
1 |
1,75 |
3 |
2,14 |
|
200 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
57 |
100 |
143 |
100 |
4) Koliko sati na dan,vikendom,
u slobodno vreme, obično gledaš TV ? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a) uopšte ne gledam |
20 |
10,15 |
9 |
9,18 |
11 |
11,11 |
4 |
7,02 |
16 |
11,43 |
b) pola sata dnevno |
18 |
9,14 |
13 |
13,27 |
5 |
5,05 |
7 |
12,28 |
11 |
7,86 |
c) 1h dnevno |
24 |
12,18 |
11 |
11,22 |
13 |
13,13 |
7 |
12,28 |
14 |
10,00 |
d) 2h dnevno |
42 |
21,32 |
18 |
18,37 |
24 |
24,24 |
13 |
22,81 |
29 |
20,71 |
e) 3h dnevno |
41 |
20,81 |
16 |
16,33 |
25 |
25,25 |
11 |
19,30 |
30 |
21,43 |
f) 4h dnevno |
26 |
13,20 |
14 |
14,29 |
12 |
12,12 |
9 |
15,79 |
17 |
12,14 |
g) 5h dnevno |
13 |
6,60 |
8 |
8,16 |
5 |
5,05 |
2 |
3,51 |
11 |
7,86 |
h) 6h dnevno |
4 |
2,03 |
1 |
1,02 |
3 |
3,03 |
0 |
0,00 |
4 |
2,86 |
i) 7h dnevno i više |
11 |
5,58 |
9 |
9,18 |
2 |
2,02 |
3 |
5,26 |
8 |
5,71 |
|
199 |
100 |
99 |
100 |
100 |
100 |
56 |
100 |
140 |
100 |
Hi kvadrat test (χ2): SS= 1,p<0,05* χ2=3,841 i p<0,01**. χ
2=6,635
Tabela 5. Navike adolescenata u vezi vremena provedenog u
učenju i za kompjuterom, posebno prema školi i po polu
|
|
Škola |
Pol |
|
UKUPNO |
Medicinska |
Gimnazija |
Muški |
|
Ženski |
|
|
n |
% |
n |
% |
n |
% |
n |
% |
n |
% |
5) Koliko sati na dan, radnim danom
(osim vremena provedenog u školi), obično učiš ? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a) uopšte ne |
10 |
5,08 |
6 |
6,12 |
4 |
4,04 |
9 |
15,79 |
1 |
0,71 |
b) pola sata dnevno |
24 |
12,18 |
11 |
11,22 |
13 |
13,13 |
11 |
19,30 |
13 |
9,29 |
c) 1h dnevno |
44 |
22,34 |
19 |
19,39 |
25 |
25,25 |
14 |
24,56 |
30 |
21,43 |
d) 2h dnevno |
66 |
33,50 |
35 |
35,71 |
31 |
31,31 |
12 |
21,05 |
54 |
38,57 |
e) 3h dnevno |
30 |
15,23 |
14 |
14,29 |
16 |
16,16 |
7 |
12,28 |
23 |
16,43 |
f) 4h dnevno |
12 |
6,09 |
6 |
6,12 |
6 |
6,06 |
3 |
5,26 |
9 |
6,43 |
g) 5h dnevno |
10 |
5,08 |
6 |
6,12 |
4 |
4,04 |
0 |
0,00 |
10 |
7,14 |
h) 6h dnevno |
0 |
0,00 |
0 |
0,00 |
0 |
0,00 |
0 |
0,00 |
0 |
0,00 |
i) 7h dnevno i više |
2 |
1,02 |
1 |
1,02 |
1 |
1,01 |
1 |
1,75 |
1 |
0,71 |
|
198 |
100 |
98 |
100 |
100 |
100 |
57 |
100 |
141 |
100 |
6) Koliko sati na dan, vikendom,
obično učiš ? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a) uopšte ne |
31 |
15,74 |
21 |
21,43 |
**10 |
10,10 |
15 |
26,32 |
**16 |
11,43 |
b) pola sata dnevno |
12 |
6,09 |
6 |
6,12 |
6 |
6,06 |
5 |
8,77 |
7 |
5,00 |
c) 1h dnevno |
33 |
16,75 |
20 |
20,41 |
13 |
13,13 |
11 |
19,30 |
22 |
15,71 |
d) 2h dnevno |
51 |
25,89 |
22 |
22,45 |
29 |
29,29 |
12 |
21,05 |
39 |
27,86 |
e) 3h dnevno |
33 |
16,75 |
12 |
12,24 |
21 |
21,21 |
7 |
12,28 |
26 |
18,57 |
f) 4h dnevno |
20 |
10,15 |
11 |
11,22 |
9 |
9,09 |
4 |
7,02 |
16 |
11,43 |
g) 5h dnevno |
12 |
6,09 |
5 |
5,10 |
7 |
7,07 |
1 |
1,75 |
11 |
7,86 |
h) 6h dnevno |
4 |
2,03 |
2 |
2,04 |
2 |
2,02 |
1 |
1,75 |
3 |
2,14 |
i) 7h dnevno i više |
4 |
2,03 |
1 |
1,02 |
3 |
3,03 |
1 |
1,75 |
3 |
2,14 |
|
200 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
57 |
100 |
143 |
100 |
7) Koliko sati na dan, radnim danom,
u slobodno vreme,
obično provedeš uz kompjuter ? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a) uopšte ne |
44 |
22,34 |
37 |
37,76 |
**7 |
7,07 |
2 |
3,51 |
42 |
30,00 |
b) pola sata dnevno |
35 |
17,77 |
20 |
20,41 |
15 |
15,15 |
8 |
14,04 |
27 |
19,29 |
c) 1h dnevno |
34 |
17,26 |
15 |
15,31 |
19 |
19,19 |
8 |
14,04 |
26 |
18,57 |
d) 2h dnevno |
33 |
16,75 |
13 |
13,27 |
20 |
20,20 |
14 |
24,56 |
19 |
13,57 |
e) 3h dnevno |
25 |
12,69 |
6 |
6,12 |
19 |
19,19 |
13 |
22,81 |
12 |
8,57 |
f) 4h dnevno |
11 |
5,58 |
3 |
3,06 |
8 |
8,08 |
4 |
7,02 |
7 |
5,00 |
g) 5h dnevno |
8 |
4,06 |
3 |
3,06 |
5 |
5,05 |
4 |
7,02 |
4 |
2,86 |
h) 6h dnevno |
4 |
2,03 |
1 |
1,02 |
3 |
3,03 |
2 |
3,51 |
2 |
1,43 |
i) 7h dnevno i više |
6 |
3,05 |
2 |
2,04 |
4 |
4,04 |
2 |
3,51 |
4 |
2,86 |
|
200 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
57 |
100 |
143 |
100 |
8) Koliko sati na dan, vikendom,
u slobodno vreme,
obično provedeš uz kompjuter ? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a) uopšte ne |
19 |
9,64 |
13 |
13,27 |
6 |
6,06 |
2 |
3,51 |
17 |
12,14 |
b) pola sata dnevno |
21 |
10,66 |
12 |
12,24 |
9 |
9,09 |
4 |
7,02 |
17 |
12,14 |
c) 1h dnevno |
31 |
15,74 |
15 |
15,31 |
16 |
16,16 |
5 |
8,77 |
26 |
18,57 |
d) 2h dnevno |
37 |
18,78 |
17 |
17,35 |
20 |
20,20 |
10 |
17,54 |
27 |
19,29 |
e) 3h dnevno |
34 |
17,26 |
15 |
15,31 |
19 |
19,19 |
12 |
21,05 |
22 |
15,71 |
f) 4h dnevno |
20 |
10,15 |
10 |
10,20 |
10 |
10,10 |
7 |
12,28 |
13 |
9,29 |
g) 5h dnevno |
13 |
6,60 |
7 |
7,14 |
6 |
6,06 |
3 |
5,26 |
10 |
7,14 |
h) 6h dnevno |
9 |
4,57 |
3 |
3,06 |
6 |
6,06 |
6 |
10,53 |
3 |
2,14 |
i) 7h dnevno i više |
16 |
8,12 |
8 |
8,16 |
8 |
8,08 |
8 |
14,04 |
8 |
5,71 |
|
200 |
|
100 |
|
100 |
|
57 |
|
143 |
|
Hi kvadrat test (χ 2): SS= 1,p<0,05* χ 2=3,841 i p<0,01**. χ
2=6,635
Fizičkim aktivnostima se optimalno (tri puta nedeljno) bavi 34%
gimnazijalaca i svega 16% medicinara. Odnos je isti i u odnosu na
muški i ženski pol (36% na prema 14%). Jedan ili nijedan dan
fizičkih aktivnosti nedeljno ima 34% (23%+11%) medicinara i 18%
(12%+65) gimnazijalaca. Nedovoljna fizička aktivnost u odnosu na
polove je 15%(12%+3%) muškaraca na prema 30% (20%+10%) devojaka.
Manje od pola sata dnevno televiziju gleda 42% (20%+22%) medicinara
i samo 15%(9%+6%) gimnazijalaca (20% muškaraca na prema 31%
devojaka). Više od tri sata dnevno TV gleda 26% medicinara i čak 41%
gimnazijalaca, dok se vikendom taj broj postaje veći i jednak za obe
grupe,
čak 47%. Razlika je slično izražena i u
odnosu na pol. Tri sata i više TV gleda 29% muškaraca i 35%
devojaka, a vikendom 43% muškaraca i 49% devojaka.
Pola sata i manje dnevno za učenje u toku radne nedelje troši po 17%
iz obe škole (pri čemu 35% muškaraca i 10% devojaka), dok se
vikendom ovaj procenat povećava za medicinsku školu (27%) dok za
gimnaziju ostaje isti (17%). Raspoređenost među polovima se ne menja
mnogo (35% i 16%). Između 1 i 2 sata dnevno u toku nedelje uči po
46% iz medicinske škole i 55% iz gimnazije dok se vikendom taj broj
ne menja mnogo (po 43% za obe škole). Raspoređenost među polovima je
45% muškaraca i 61% devojaka u toku nedelje i po 40% i 43% vikendom
Ispred kompjutera sat vremena i manje dnevno u toku radne nedelje
provodi 72% medicinara i 41% gimnazijalaca, dok između 2 i 4 sata
provodi 22% medicinara i 47 % gimnazijalaca. U odnosu na polove,
muškarci više vremena provode uz kompjuter (2 do 4 sata 23% muških i
8% ženskih ispitanika). Vikendom raste provedeno vreme is-pred
kompjutera (medicinari sa 22% na 52% 2 do 4 sata dnevno, dok kod
gimnazijalaca odnos ostaje isti), a u odnosu na polove kod muškaraca
sa 23 na 53%, a kod devojaka sa 8 na 27%.
DISKUSIJA
Iz date tabele može se videti da se fizičkim aktiv-nostima od bar
jednog sata u toku nedelje jednom ili nijednom bavi 37% ispitanika
iz medicinske škole i 18% iz gimnazije (14% muškog pola i 33%
ženskog pola). Tri puta nedeljno fizičkim aktiv-nostima se bavi 16%
ispitanika iz medicinske škole i 34% iz gimnazije pri čemu je odnos
prema polo-vima izjednačen, po 25%. Veći broj fizički aktivne dece
je iz gimnazije, pri čemu su muškarci aktivniji od devojaka.
U odnosu na vreme provedeno za učenje, pola sata i manje dnevno, u
toku radne nedelje troši po 17% iz obe škole (pri čemu 35% muškaraca
i 10% devojaka), dok se vikendom ovaj procenat povećava za
medicinsku školu (27%) dok za gimnaziju ostaje isti (17%).
Raspoređenost među polovima se ne menja mnogo (35% i 16%). Između 1
i 2 sata dnevno u toku nedelje uči po 46% iz medicinske škole i 55%
iz gimnazije, dok se vikendom taj broj ne menja mnogo (po 43% za obe
škole). Raspoređenost među polovima je 45% muškaraca i 61% devojaka
u toku nedelje i po 40% i 43% vikendom. Tri sata dnevno provodi u
učenju oko 15% đaka obe škole i oba pola dok se vikendom taj odnos
malo menja (kreće se između 12 i 20% pri čemu malo više uče đaci iz
gimnazije i preovlađuje ženski pol).
Sedentarne navike u toku radne nedelje su kod učenika medicinske
škole slabo izražene. Pola sata i manje ispred TVa provodi 43% u
odnosu na 15% gimnazijalaca (tri sata dnevno gleda 13% medicinara i
25% gimnazijalaca) pri čemu raspoređenost među polovima ne pokazuje
značajnu razliku. Vikendom raste gledanost televizije na skoro 50%
ispitanika obe grupe. Ispred kompjutera sat vremena i manje dnevno u
toku radne nedelje provodi 72% medicinara i 41% gimnazijalaca, dok
između 2 i 4 sata provodi 22% medicinara i 47 % gimnazijalaca. U
odnose na polove, muškarci više vremena provode uz kompjuter (2 do 4
sata 23% muških i 8% ženskih ispitanika). Vikendom raste provedeno
vreme ispred kompjutera (medcinari sa 22% na 52% 2 do 4 sata dnevno
dok kod gimnazijalaca odnos ostaje isti), a u odnosu na polove kod
muškaraca sa 23 na 53%, a kod devojaka sa 8 na 27%.
Melissa C. Nelson sa saradnicima u studiji praćenja od rane do
srednje adolescencije fizičke aktivnosti i vremena provedenog za
kompjuterom ustanovila je da se fizička aktivnost smanjuje a
povećava vreme provedeno za kompjuterom, što je naročito izraženo
kod adolescenata (povećanje do 10,4 na 15,2 časa nedeljno). [6]
Cigarete ne konzumira oko 60% učenika, dok svaki dan puši 29%
medicinara i 23% gimnazijalaca, pri čemu je isti odnos i između
polova. Pivo nikad ne pije oko 35% učenika obe škole dok je ta
raspoređenost u odnosu na pol 14% muškaraca i 42% devojaka. Svake
nedelje pivo pije 14% medicinara i 22% gimnazijalaca i opet je taj
odnos "u korist" muškaraca (40% na svega 9% devojaka). Žestoka pića
nikad ne pije 40% medicinara i 23% gimnazijalaca (nevezano za pol),
a svake nedelje žestioka pića pije 4% medicinara i čak 21%
gimnazijalaca, dok je među polovima opet zastupljeniji muški pol
(19% na prema 10%). Stanja pijanstva više od 10 puta je imalo 17%
medicinara i 24% gimnazijalaca (!!!), a između 2 i 10 puta 35%
medicinara i 40% gimnazijalaca. Muškarci i tu imaju prednost, 37%
više od 10 puta u odnosu na devojke 14% i između 2 i 10 puta 47%
muškaraca i 37% devojaka. Ako ove podatke uporedimo sa
istraživanjima u okruženju (Hrvatska, Zagrebačka županija), videćemo
da su podaci u nekim slučajevima slični, ali da je kod njih
situacija još i gora, što svakako nije za utehu
"Rezultati pokazuju da je barem jednom u životu pušilo 75,7% mladića
i 79,7% djevojaka. Trenutno puši više djevojaka (47,3%) nego mladića
(36,0%), ali mladići puše redovitije i veći broj cigareta dnevno.
Alarmantan je podatak da trenutno pije alkohol 79,3% mladića i 81,5%
djevojaka trogodišnjih škola te 80,6% mladića i 83,2% djevojaka
četverogodišnjih škola. Čak 69,7% mladića i 46,2% djevojaka
trogodišnjih škola te 60,3% mladića i 37,2% djevojaka
četverogodišnjih škola napilo se više od 5 puta tijekom svog života”
[7]
Tabela 6. Navike adolescenata u vezi pušenja cigareta i
konzumiranja alkohola,
posebno prema školi i po polu
|
|
Škola |
Pol |
|
UKUPNO |
Medicinska |
Gimnazija |
Muški |
|
Ženski |
|
|
n |
% |
n |
% |
n |
% |
n |
% |
n |
% |
9) Koliko često pušiš cigarete ? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a) svaki dan |
52 |
26,40 |
29 |
29,59 |
23 |
23,23 |
15 |
26,32 |
37 |
26,43 |
b) bar jednom nedeljno, ali ne svaki dan |
14 |
7,11 |
8 |
8,16 |
6 |
6,06 |
4 |
7,02 |
10 |
7,14 |
c) redje od jednom nedeljno |
16 |
8,12 |
7 |
7,14 |
9 |
9,09 |
2 |
3,51 |
14 |
10,00 |
d) ne pušim uopšte |
115 |
58,38 |
55 |
56,12 |
60 |
60,61 |
35 |
61,40 |
80 |
57,14 |
10) Koliko često piješ pivo ? |
197 |
100 |
99 |
100 |
98 |
100 |
56 |
100 |
141 |
100 |
a) svaki dan |
8 |
4,06 |
4 |
4,08 |
4 |
4,04 |
5 |
8,77 |
3 |
2,14 |
b) svake nedelje |
36 |
18,27 |
14 |
14,29 |
22 |
22,22 |
23 |
40,35 |
13 |
9,29 |
c) svakog meseca |
23 |
11,68 |
14 |
14,29 |
9 |
9,09 |
8 |
14,04 |
15 |
10,71 |
d) retko |
65 |
32,99 |
35 |
35,71 |
30 |
30,30 |
13 |
22,81 |
52 |
37,14 |
e) nikada |
68 |
34,52 |
33 |
33,67 |
35 |
35,35 |
8 |
14,04 |
60 |
42,86 |
|
200 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
57 |
100 |
143 |
100 |
11) Koliko često piješ vino ? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a) svaki dan |
1 |
0,51 |
0 |
0,00 |
1 |
1,01 |
1 |
1,75 |
0 |
0,00 |
b) svake nedelje |
33 |
16,75 |
10 |
10,20 |
23 |
23,23 |
11 |
19,30 |
22 |
15,71 |
c) svakog meseca |
33 |
16,75 |
21 |
21,43 |
12 |
12,12 |
8 |
14,04 |
25 |
17,86 |
d) retko |
97 |
49,24 |
54 |
55,10 |
43 |
43,43 |
22 |
38,60 |
75 |
53,57 |
e) nikada |
36 |
18,27 |
15 |
15,31 |
21 |
21,21 |
15 |
26,32 |
21 |
15,00 |
|
200 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
57 |
100 |
143 |
100 |
12) Koliko često piješ
žestoka pića ? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a) svaki dan |
1 |
0,51 |
0 |
0,00 |
1 |
1,01 |
1 |
1,75 |
0 |
0,00 |
b) svake nedelje |
25 |
12,69 |
4 |
4,08 |
21 |
21,21 |
11 |
19,30 |
14 |
10,00 |
c) svakog meseca |
31 |
15,74 |
12 |
12,24 |
19 |
19,19 |
11 |
19,30 |
20 |
14,29 |
d) retko |
78 |
39,59 |
43 |
43,88 |
35 |
35,35 |
18 |
31,58 |
60 |
42,86 |
e) nikada |
63 |
31,98 |
40 |
40,82 |
23 |
23,23 |
15 |
26,32 |
48 |
34,29 |
|
198 |
100 |
99 |
100 |
99 |
100 |
56 |
100 |
142 |
100 |
13) Jesi li ikada popio/la toliko
alkohola da si bio/la zaista pijan/a ? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
a) ne, nikada |
47 |
23,86 |
29 |
29,59 |
18 |
18,18 |
10 |
17,54 |
37 |
26,43 |
b) da, jednom |
36 |
18,27 |
19 |
19,39 |
17 |
17,17 |
4 |
7,02 |
32 |
22,86 |
c) da, 2-3 puta |
42 |
21,32 |
22 |
22,45 |
20 |
20,20 |
16 |
28,07 |
32 |
22,86 |
d) da, 4-10 puta |
33 |
16,75 |
13 |
13,27 |
20 |
20,20 |
11 |
19,30 |
22 |
15,71 |
e) više od 10 puta |
41 |
20,81 |
17 |
17,35 |
24 |
24,24 |
21 |
36,84 |
20 |
14,29 |
|
200 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
62 |
100 |
144 |
100 |
ZAKLJUČAK
Generalno, veliki broj mladih se skoro ili uopšte ne bavi
fizičkim aktivnostima (oko 25%) i veliki broj mladih ima pojačane
sedentarne navike (preko 40%) uz prisutan loš životni stil,
konzumaciju cigareta (preko 30%) i alkohola (preko 30%). Poređenjem
dve grupe učenika, medicinske škole i gimnazije, može se zaključiti
da su učenici obe škole nedovoljno fizički aktivni, naročito
medicinari, dok gimnazijalci, iako su više fizički aktivni, takođe
su izloženiji faktorima rizika kardiovasku-larnih bolesti zbog
pojačanih sedentarnih navika i konzumiranja alkohola. Preventivne
aktivnosti sigurno dalje treba usmeriti ka promociji zdravih stilova
života, a tema koja se, takođe, nameće je i pitanje dostupnosti
alkohola i cigareta maloletnim licima.
LITERATURA
- Belay B, Belamarich P, Racine AD. Pediatric Precursors of
Adult Atherosclerosis. Pediatrics in Review. 2004;25:4-16.
- Reginald L. Washington, M.D. Cardiovascular medicine update.
Interventions to Reduce Cardiovascular Risk Factors in Children
and Adolescents .April 15,1999. by the American Academy of
Family Physicians.
- HHS Announces Physical Activity Guidelines for
Americans.Dostupno na
www.hhs.gov
ili
www.health.gov/paguidelines. For Immediate Release. Tuesday,
October 7, 2008.
- Physical Inactivity and CVD. Available:to:
Physical%20Activity%20and%20Cardiovascular%20Disease,%20Exercise.htm
- Committee on Public Education AMERICAN ACADEMY OF PEDIATRICS
Children, Adolescents, and Television PEDIATRICS Vol. 107 No. 2
February 2001, pp. 423-426
- Nelson MC ,Neumark-StzainerD, Hannan PJ,. Sirard JR, and
Story M. Longitudinal and Secular Trends in Physical Activity
and Sedentary Behavior During Adolescence PEDIATRICS Vol. 118
No. 6 December 2006, pp. e1627-e1634
(doi:10.1542/peds.2006-0926)
- Kružić Lulić A, Delfin D, Gajnik D. Pušenje i pijenje
alkohola kod srednjoškolaca Zagrebačke županije. Hrvatski
časopis za javno zdravstvo Vol. 4, broj 16, 7. listopada 2008.
|
|
|
|