|
|
|
UVOD
I
I pored sveg napretka medicine u XX i XXI veku, još uvek nije se
došlo do zadovoljavajuće definicije zdravlja. Prva službena
definicija zdravlja postavljena je 1946. godine. Svetska zdravstvena
organizacija je objavila da je zdravlje ne samo odsustvo bolesti i
nesposobnosti, već i potpuno fizičko, psihičko i socijalno
blagostanje. Ova definicija zdravlja koja je predmet mnogih
rasprava, polemika, osporavanja i negiranja, često se koristi kao
ukras u pisanijama lekara i laika bez upuštanja u samo značenje
definicije i sadržaj pojma – zdravlje
Ima i takvih zdravstvenih profesionalaca koji negi-raju da postoji.
Imajući to u vidu, ono što pišu pisci o zdravlju, može biti značajan
doprinos definiciji i boljeg razumevanja pojma zdravlje.
II
Tin Ujević o zdravlju
1. Čitajući ovog pisca, tragajući za zdravljem, našao sam u njegovim
knjigama mnoštvo detalja u vezi sa zdravljem. To je moguće, pre
svega, jednim drugačijim pristupom čitanju. Sâm Ujević kaže na
jednom mestu da bi želeo da "i u vrlo tragičnim okolnostima naši
pogledi na svet budu malo vedriji". Tako se kod Tina Ujevića mogu
naći mnoge reči i rečenice, kao atributi zdravlja, koje doprinose
razjašnjenju te pojave u čoveku i njegovom životu.
Tin
Ujević
Teško je reći koji su motivi pokrenuli Ujevića da tako razmišlja i
da se bavi zdravljem u svojim knjigama, koje je predmet njegovog
interesovanja u toj meri izraženo da postavi i kompletnu definiciju
zdravlja čak jednu deceniju pre 1947. godine, koje godine je Svetska
zdravstvena organizacija objavila zvaničnu definiciju zdravlja, do
danas u stalnoj, zvaničnoj upotrebi..
Evo te definicije:
"Po mojem mišljenju, determinantni činilac, koji deluje u svakom
čovjeku kao stvaralac svih psihičkih osobina i činova, te određuje
čovekov usud u najopćenitijem i u najpojedinačnije smislu, zove se
zdavlje. Drugim rečima, zdravlje smatram imanentnim, ali apsolutnim
načelom kauzaliteta koje živi u svakom čovjeku. Zdravlje, dakle,
stvara i kvalitetu čovjekove poezije i literature, ono, i ništa
drugo. Pitate se, da li je dužina čovjekova života i razvoj njegovih
nadahnuća određen posredno zdravljem, a to je zdravlje jedan
ekvilibrij koji nije samo prethodno ostvaren nego se neprekidno
bori, kroz razne mijene organizma, za svoje održanje."
2. Zdravlje je osećanje zdravlja. U proleće kada se pojača
proizvodnja zdravlja pre svega pod zdravotvornim uticajem sunčevih
zrakova, pesnik oseća zdravlje u svom telu pevajući o proleću.
Ne može da pod uticajem tog osećanja ne klikne:
"O Tine,
sine
vedrine,
čvrstine,
jedrine,
gustine,.."
Njegov opis proleća obiluje atributima zdravlja i poklapa se sa svim
onim što u fiziološkom pogledu, zbog delovanja sunca na telo i
lučenja tzv. hormona sreće, stvara u čoveku osećanja lakoće i
poleta, koji su takođe atributi zdravlja
Još jedan pesnik, Luis L. Haj: u svojoj knjizi "Misli srca" opisuje
zdravlje kao proizvod koji nastaje u saradnji tela, duše i uma, na
sledeći način:
"Naše telo je kao i sve ostalo u našem životu, ogledalo naših
unutrašnjih misli i uverenja. Svaka ćelija odgovara na svaku
bogovetnu misao koju pomislimo i svaku reč koju izustimo. Slušam
poruke svoga tela:
U ovom svetu stalnih promena, odlučujem da budem fleksibilan u
svakom pogledu. Voljan sam da menjam sebe i svoja uverenja da bih
unapredio kvalitet svog života i sveta.
Moje telo me voli bez obzira kako postupam sa njim.
Moje telo mi šalje poruke koje pažljivo slušam. Voljan sam da ih
primim i da učinim potrebne ispravke u svom ponašanju.
Svome telu dajem ono što mu treba u svakom pogledu da bih mu vratio
dobro zdravlje. Pozivam unutrašnju snagu kad god mi zatreba. I tako
jeste.
Dobro zdravlje znači odsustvo zamora, dobar apetit, lako padanje u
san i buđenje, dobro pamćenje, dobro raspoloženje, preciznost misli
i delanja, kao i časnost, skromnost, zahvalnost i ljubav.
Koliko si zdrav?
Moje telo, duša i um zdrav su tim: telo nam uvek govori šta činimo.
Kada nas telo opominje blažim ili jačim bolom, obično posegnemo za
tabletama. Time ustvari kažemo svom telu:"Umukni! Neću da te slušam!
Ne govori mi ništa!" Tako ѕe ne voli svoje telo.
Kada se javi bol ili kada osetite da nešto nije u redu, sedite
mirno, zatvorite oči i pažljivo se zapi-tajte: "Šta ovim želiš da
kažeš"? Sačekajte odgovor nekoliko minuta. On može biti jednostavan,
kao: "Idi spavaj". A može biti i jači.
Ako želite da vaše telo bude zdravo, neophodno je da budete deo
isceliteljskog tima tela, duše i uma".
Didaktika zdravlja Dobrice Erića
Dobrica
Erić
Bez upoređivanja nema učenja. Krećući se po svetu čovek uči
upoređujući poznato sa nepoznatim. Tako se uči i o zdravlju. Kao
primer čudesne didaktike zdravlja može da posluži poezija Dobrice
Erića u celini. Ovde je takav primer pesma: "Beli golub pluća" iz
zbirke "Reka s ružom rimovana".
BELI GOLUB PLUĆA
Beli golub pluća guče
u rascvetaloj krošnji grudi
Gde jedan cvrčak radosno suče
beskrajni končić krvi što rudi.
To gledaš sunce koje izgreva
Ti gledaš drvo usled listanja
A beli golub tebi peva
pesmu života, pesmu disanja.
Ti ideš, plivaš, greš iznad kuća
I gledaš svet očima čarnim.
A beli golub tvojih pluća
maše krilima životodarnim.
Ta nežna krila tvoj život nose
po živopisnoj gradini sveta
Kroz polja puna sunca i rose
kroz doba snega i suncokreta.
Da ti nije plućnih krila
Bio bi riba, bio bi stena
Bio bi drvo željno aprila
bio bi biljka bezimena.
Ovako ti si živ čovek, soko
sam ne možeš sebi da se nadiviš
Diši duboko, diši visoko
koliko dišeš, toliko živiš.
Zdravlje je prirodnost čoveka i manifestuje se čudesno velikim
brojem pojava tokom života. Manifestacije zdravlja su: kretanje,
razmnožavanje, san, snaga, vedrina i polet, radoznalost i želja za
učenjem i radom; sklonost oragnizma da stvara misli i ideje, da
stvara krv, telesne tečnosti, kosti i mišiće, da zamenjuje novim
izumrli epitel… Jedna od takvih prirodnosti i pojava koja znači
zdravlje je disanje pomoću pluća i tkiva. Tu osnovnu prirodnost, na
kojoj počiva život čoveka, opisao je Dobrica Erić u svojoj
pesmi:"Beli golub pluća".
Svako ko traga za zdravljem, ko želi da upozna tu tajnu čovekovog
organizma, njegovo svakodnevno stvaranje, održanje i unapređivanje,
neka se nagne nad pesmama Dobrice Erića. Čak nije potrebno da se
duboko nad njima zamisli da bi ga pronašao, da bi otkrio put ka
zdravlju u labirintu pesnikovih misli i stihova. Zdravlje se u
pesmama Dobrice Erića otkriva tako lako, kao biseri od rose u travi
koja blista na suncu, kao sjajne zvezde na vedrom nebu, kao žar na
ognjištu, ispod oduvanog pepela.
U poređenjima pesnik nalazi sličnosti između belog goluba i pluća,
metaforom još u samom naslovu. Na početku pesme, u prvim stihovima,
povezuje pluća i srce u jedno "beskrajnim končićem krvi što rudi"
zbog životodavnog kiseonika uzetog iz vazduha u plućima, upoređujući
pluća sa golubom koji guče i lepeta krilima i srce sa cvrčkom koji
"radosno suče". On je istovremeno i Vezalijus (2) i Gajton (2).
Manifestaciju zdravlja kakvo je disanje pesnik naziva "pesmom
života". Život se odvija u ritmu mahanja krilima "belog goluba" koja
nose čoveka kroz svet do kraja. Život traje onoliko dugo koliko
čovek dublje diše. Takvim "dubokim i visokim" disanjem organizam se
puni kiseonikom koji je jedna od osnovnih sirovina za proizvodnju
zdravlja, pa se zbog toga oseća samopouzdanim toliko da se sam sebi
divi…
Objašnjenje:
1. Vezalijus: Andreas Vezalius (1514 – 1564) flamanski anatom
2. Gajton: savremeni američki fiziolog
ŠENOINO PRIVATNO I JAVNO ZDRAVLJE
Tragajući za zdravljem, stigoh do pesama August Šenoe, poznatog
južnoslovenskog pisca. Malo je ljudi koji znaju da je August Šenoa
pisao i pesme. Uglavnom je poznat kao pisac romantične proze i
istorijskog romana. Kao predstavnik romantizma, ne samo da dobro
opaža ono što opisuje, već zna, proživljavajući svoj i tuđi život,
da opiše i posebne situacije, one koje se ne uočavaju, nenametljive
i obične kao što je zdravlje. U ovom slučaju, zanimljivi su opisi
privatnog i javnog života i njihov značaj za čoveka. August Šenoa,
uz pomoć atributa javnog i privatnog života, razjašnjava pojam
javnog i privatnog zdravlja. Njemu je jasno gde se u svakodnevnom
životu stvara zdravlje.
U ekonomiji života, čija je osnovna svrha proizvodnja života i
zdravlja, postoji niz mogućnost koje treba iskoristiti. Sve je kao
raznobojno klupko okolnosti i događaja privatnog i javnog života.
Kada se malo bolje razmisliš, utisak je da se zdravlje stvara u
tebi, pod uticajem okolnosti i događaja u dva kruga oko tebe.
Postoji mali i veliki krug, kao mali i veliki svet: tvoja porodica i
ti, mali su svet i svekoliki svet oko nje, kao veliki svet.
Moderne teorije promocije zdravlja, stvaranje zdravlja u pojedincu i
porodici dovodi se u vezu sa uticajem okoline bilo da se iz nje
koriste sirovine za proizvodnju zdravlja (hrana, voda, vazduh,
sunčeva svetlost), bilo da je reč o drugim fizičkim, hemijskim,
biološkim i socijalnim uticajima okoline. U teoriji zdravlja stvoren
je tzv. socio-ekološki model zdravlja kao objašnjenje koje je od
koristi i laicima i profesionalcima da ga iskoriste za održanje i
unapređenje zdravlja.
U njemu, unutrašnji krug je ono što ti nazivaš – privatno, samo
tvoje, lično, a spoljašnji, oko tog ličnog, u čijem središtu si ti,
predstavlja užu i širu okolinu, drugim rečima javno, javni prostor,
javnost. Unutrašnji krug ispunjen je tvojim životom i zdravljem –
posebno u okviru porodice kada je imaš. Svaki čovek ima svoje, lično
zdravlje u okviru svega onog što smatra svojim, ličnim. Zato da bi
se bolje snašao u vezi s tim, zamisli se i odredi šta je privatno, a
šta javno u tvom životu, i gde se javno i privatno susreću i
prožimaju. Na samom početku, pođi od činjenice da je tvoje zdravlje
tvoja privatna stvar. Čudno je jedino, što si, kada je zdavlje u
pitanju, opušten i ravnodušan prema njemu, sve dok ne počne da kopni
i da nestaje.
Kao što pomenuh, privatno znači nešto što se samo tebe tiče, lično,
što samo tebi pripada, ili što sam, u okviru sopstvenih mogućnosti,
proizvodiš samo za sebe. Privatno je nešto što je najdragocenije,
jer pripada samo tebi i što se sebično čuva od drugih. Takvo je
zdravlje i tvoj privatni život. Privatno znači i domaće kućno, brak,
porodica, žena i deca, kuća i imanje. Kada je reč o zdravlju, ono
može biti i odbrana i zaštita od javnog, i borba suprotnosti između
muža i žene, roditelja i dece, starih ili mladih, religioznog i
ateizma, neverstva i odanosti. Privatni život je tvoja tajna kada je
on u suprotnosti sa javnošću, koju čuvaš brižljivo do groba i ne
poveravaš je ni najbližem. Tvoja duša je tvoja privatna stvar,
neponovljiva i jedinstvena, samo tebi svojstvena.
Sve što je pobrojano i još mnogo toga što nije po-brojano, u
ključujući u sve to i tebe, ispunjava, na početku pomenuti,
unutrešnji krug u kojem se ne-prekidno stvara život i zdravlje. A ja
bih, da bi bilo jasnije, pozvao u pomoć pesnika i njegovu ideju o
privatnom i javnom. On je tako odelio privatno od javnog da je za
njega privatno – raj, a javno – pakao.
**
U svojoj pesmi "Raj i pakao" August Šenoa opisuje svet oko sebe koji
poistovećuje sa javnošću, osećajući ga kao opasnost, neprijateljska
i đavolska, koji ga sputava i ograničava i iz kojega svakog dana
beži svojoj kući miloj deci i njihovom zagrljaju.
U pesmi sa sličnom temom "Moj štit" pesnik pojašnjava razliku između
privatnog i javnog, pevajući:
Širom sveta, brate dragi,
Pune trnja nać ćeš pute,
A kraj puta vrebaju te
Zasjednice zmije ljute.
Širom sveta, brate dragi,
Bjesni bura, bruje gromi,
Smjelu orlu iznenada
S neba strela krila lomi.
Pesme koje pomenuh su pune metafora. Posustajući na tom putu, gde je
osetio otrov zmije, gde je bio izložen gromovima i oluji, raznim
događajima javnog koji ga uzmeniravaju, nerviraju i ubijaju mu volju
na život, žuri u okrilje svoje porodice, "u mestašce milo", tiho,
gde mu se smeše žena i rođena ćerka i sinčić. Pesnik oseća da mu od
javnog preti opasnost po život i zdravlje, pa izlaz i spas traži i
nalazi podmećući štit privatnog života u svome domu okružen
najmilijima.
Mnogi muškarci, posebno zapošljeni, skoro da nemaju privatni život
ili ga zapostavljaju zadobijajući poremećaje zdravlja zbog neudobnog
žibota. Pesnik, uveren u uspeh u borbi protiv štetnih uticaja
đavolskog javnog, na kraju pesme "Moj štit" peva o ulozi porodice u
proizvodnji života i zdravlja kao o receptu sa dragocenim lekom.
Tu je meni silan zapis
Proti zmiji, groma, strijeli,
To su moje zlatne zvjezde,
To mi rane srca cjeli.
A kada prođe dan i pesnik krene na počinak i kada mu se „k sanku
veđe slože“, on se svemu što mu se dogodilo tokom dana javnom životu
smeje – i moli "štiti štit moj, dobri Bože".
Tako uz pomoć pesnika, kada je reč o privatnom, gde u ekonomiji
života i zdravlja najveći značaj imaju porodica, brak i deca,
dolazimo do ideje da je to štit od svega što nam preti u javnom,
koji mo-ramo pažljivo čuvati, negovati i ojačavati svakog dana do
kraja.
Milutin Bojić
U detinjstvu deca žele da se osećaju kao odrasli, u pubertetu
započinju da se tako i ponašaju, pa tako započinju i sa pušenjem
duvana, upotrebom alkoholnih pića, pa i droge, imitirajući svoje
roditelje.
Kada upitate pubertetliju koliko ima godina on uvek kaže da ima
više, jer mu se čini da je tako kompetentniji za život, kao da je
odrasli. Drugim rečima, sve što vide i čuju u svojoj okolini,
pubertetlije bi htele da isprobaju.
To je njihova priroda.
Postoje mnogi profesionalci koji su skloni da po-jave u pubertetu
dečaka i devojčica proglašavaju nezdravljem - bolestima. Izuzimajući
neke pojave, organizam mladića i devojke u pubertetu je moćan
generator zdravlja iz kojeg zdravlje vrca kao milioni svetlih
iskrica. Posebno je veliki potencijal mentalnog i duševnog zdravlja
na kojem počiva sveukupni razvoj i zdravstveni napredak mladića i
devojke.
Najbolje je prirodu mladosti odslikao Milutin Bojić u svoj pesmi
"Mladost".
Evo kako on o njoj peva:
"Ja znam samo hoću, ali ne znam šta hoću,
Stotinu bih stvari u jedan mah hteo,
Bežao bih u svet, tražio samoću,
I, kad bih mogao, na nebo bih se peo
...........................
Ta mladost što buja, nekog cilja traži,
Htela bi iz duše, iz srca, iz grudi,
Čak i bol bi htela, kad je bol razdraži,
Da se troši, krši, i besni i ludi."
Polazeći od ovakve psihološke analize mladosti, roditelji i
nastavnici trebalo bi da dobro upoznaju dušu i mladalačku prirodu
kako bi energiju mladih, ogromnu energiju koja nastaje u njihovom
razvoju, okrenuli u svrsishodnom smeru.
Mladi traže, nalaze, probaju i biraju i izabraće u životu ono što im
je najprivlačnije. U većini slučajeva to će biti ono što su i
njihovi odrasli, roditelji u kući i nastavnici u školi, birali i
odabrali. U takvom slučaju pridikovanje, zabrane odraslih i
moralisanje nastavnika u školi neće doprineti dobru, već dosledno
ponašanje odraslih, shodno onome šta traže od svojih potomaka.
Pesnik Branislav Petrović kaže da je zadivljen ljudskim telom,
posebno govorom, koji je takođe manifestacija zdravlja i mogućnosti
da rečima daje poruke drugima, običnim ljudima koji ga okružuju.
Baveći se običnim stvarima u svakodnevici, peva o zdravlju - srca..
Diveći se životu, pesnik naslućuje da dug život ne može biti bez
zdravog srca. Pesnik je zadivljen tolikom revnošću, odgovornošću i
izdržljivošću srca..
U svojoj pesmi "Srce" on ovako peva:
"Meni je sve jasno u vezi sa Srcem sem jednog malog ovolickog
pitanja: Šta je to što njega goni na praćakanje bez odmora, kakva to
sila komanduje njegovim ritmičkim pokretima tika taka tika taka,
nije li to neka njegova vlastita svest, neki njegov vlastiti cilj
koji je zaveštan negde duboko, duboko, mnogo dublje od čoveka?"
I završava takvu upitanost tako što tera i čitaoce da se nad tim
pitanjem zamisle i istražuju srce, otkrivajući koliko ono može, šta
voli i šta mu smeta.
Da li vi možete dati odgovor na tu upitanost pesni-ka koji traži
istinu o života i njegove osnove? Ja bih se usudio da kažem da je ta
"sila koja komanduje ...ritmičkim pokretima" i tera srce da tiktakće
- ZDRAVLJE.
To ja ta energija, samostvarajuća, genetskim pro-gramom usađena i
duboko zakopana u genima protoplazme živih bića koja prethodi
čoveku, u genima u kojima postoji zapis o dužini života i koji
komanduju proizvodnjom života i zdravlja u sva-kodnevici.
U nekim indijskim knjigama zapisano je da život traje onoliko dugo
koliko dugo srce kuca. Ravno broju srčanih otkucaja i ni tren više.
Ako se ne može taj broj povećati, nemojte ga smanjivati, ni slučajno
ni namerno. Ne zaustavljajte srce, pomog-nite životu da traje.
Jedna od mogućnosti da produžite život je da razredite otkucaje
srca.Tako bi se stvorile mogućnosti da srce predahne, da se njegov
vek produži, a tako i dužina života. Sportskim aktivnostima se može
usporiti rad srca.
Ideje o zdravlju u pripoveci "Prva brazda" Milovana Glišića
U traganju za zdravljem prelistavanje i čitanje knjiga otkriva kako
su pisci ideju o zdravlju opisivali u njima. Zato bi bilo najbolje,
za početak, uzeti knjige pisaca realista i koji najbolje pišu
srpskim jezikom, jer ideju o zdravlju jasno i razumljivo opisuju i
prikazuju. Ima takvih pisaca realista kod nas koji su posebnu pažnju
poklonili opisivanju života ljudi na selu. Na selu se jednostavnije
živi, pa se u životu seljaka mnoge ideje i pojave u životu jasnije
uočavaju i ispoljavaju. A i ideje o zdravlju su prisutnije u
svakodnevici, jer od zdravlja seljaka umnogome zavisi ekonomija
seoskog domaćinstva.
Kada se seljak razboli i postane nesposoban za rad nastupi kriza u
ekonomiji njegovog života i života njegove porodice. Zato je pogodno
da se u takvoj literaturi traže i pronalaze ideje o zdravlju. Takva
literatura je pripovetka "Prva brazda" Milovana Glišića, pisca,
tvorca srpske realističke pripovetke.
Kada se prave analize zdravstvenog stanja stanovništva, pažljivi
analitičari nastoje da uoče razlike u zdravstvenom stanju između
seljaka i građana. I često se dođe do zaključka da je stanovništvo
na selu krepkije, posebno kada se radi o mentalnom zdravlju, iako
živi u nepovoljnijim uslovima života. Kada je reč o ideji o zdravlju
u pripovetkama Milovana Glišića, u kojima se opisuje život srpskog
seljaka u poslednjim decenijama XIX veka, ona se može u njima
otkriti i zbog jedne važne činjenice da je, kako je pisao Jovan
Skerlić o Milovanu Glišiću, on "čovek sa sela i od sela. Varoš mu se
nije dopadala, izgledala mu je kao jedna jama gde gamižu birokrati i
zelenaši, kao paučina gde pauci vrebaju mušice sa sela". Mogao je
zbog toga Milovan Glišić biti i pristrasan u opisivanju života
seljaka i prednosti života na selu u odnosu na život građana, ali to
ne umanjuje mogućnost da u njego-vim pripovetkama tragamo za idejama
o zdravlju.
Kada je reč o traganju za idejama zdravlja u knji-gama, treba uzeti
u obzir i vreme u kojem su one pisane. Shodno promenama društvenih
prilika, i stanju kulture i opšte prosvećenosti, naročito
pis-menosti, menjala se i ideja o zdravlju kod naroda. Milovan
Glišić je pisao u vreme kada su se Srbijom širile ideje Svetozara
Markovića. Osnovni smisao tih ideja, ili bolje reći jednog
socijalističkog pokreta u Srbiji, sastojao se u tome da napredak
naroda treba tražiti u budućnosti a ne u prošlosti koja počiva na
uzdrmanim temeljima tradicija i zaostalosti, jer one su teg koji
vuče srpski narod unazad. U takvom vremenu je nastala pripovetka
"Prva brazda", koja je predmet ovog razmatranja.
Kada je reč o vremenu u kojem je nastala pripovetka Milovana Glišića
"Prva brazda", ono je bilo teško, posebno na selu. Bilo je to vreme
ratova u kojem su mnogi muškarci prerano gubili živote ostavljajući
imanje, kuću i decu ženi koja je morala da se bori za opstanak i
preživljanje. Opstanak i preživljavanje srpskog naroda u takvim
situacijama zavisili su od žilavosti i otpornosti prema svemu što bi
ga snašlo. A šta su žilavost i otpornost, ako nisu manifestacije
zdravlja? U takvoj situaciji, inokosna žena se morala uzdati u boga,
zdravlje i solidarnost drugih ljudi u selu, pre svega rodbine, ali i
komšija. Bile su to osnove na kojima je počivala ekonomija srpskog
domaćinstva sedamdesetih, osamdesetih godina XIX veka, socijalni
kapital mnogobrojnih porodičnih zadruga po selima širom Srbije.
Kada je reč o idejama o zdravlju i pripoveci "Prva brazda" Milovana
Glišića, u njoj se nalaze ideje o nekoliko dimenzija zdravlja,
posebno dimenzije duhovnog i socijalnog zdravlja.
U prvom delu pripovetke Glišić opisuje jednu krepku i poštenu
seljanku, Mionu, koja živi u svojoj kući sama kao udovica. Njen muž
Sibin, o čijoj se kuraži i junaštvu pričalo po selu, poginuo je u
ratu. "Seosku kuću ne može zadesiti grđa nesreća nego kad ostane bez
muške glave", opisuje Milovan Glišić situaciju u kojoj se našla
Miona i njeno domaćinstvo, koje su sačinjavali, pored nje i troje
siročadi: "dva sinčića i jedna kći", svi jedno drugom do uveta. Iako
u teškoj situaciji, Miona je ostala odana Sibinu i porodičnim
dužnostima, reklo bi se odanija i od Penelope, jer joj se činilo da
će odnekuda naići pokojni Sibin i da bi ona tada trebalo da mu
položi račune o svemu što se događa u kući. Zato je radila najteže
poslove na imanju ne htevši da se preuda, kako su to mnoge udovice u
selu učinile.
Jedino je računala na pomoć Sibinove braće i bra-tanaca, koji su svi
bili vredni, otresiti, dobrodušni ljudi. Uz lični samopregor i
njihovu nesebičnu pomoć, ona je uspevala da podiže decu i da spreči
da kuća ostane pusta.
U drugom delu pripovetke "Prva brazda" Milovan Glišić opisuje život
u Mioninoj kući. Moleći se bogu i uzdajući su uvek u njega i u
zdravlje, ona čuva kuću, podiže decu i radi na imanju. Deca su joj
zdrava, vesela, razborita i vredna. I pored svega što postiže u
životu ona je nezadovljna i hoće više, zato planira šta će dalje.
Pred njom je ambicozan životni plan: školovaće decu želeći tako da
ostvari želju pokojnog Sibina. Ona napredak vidi u znanju kada kaže:
"Neću da mi deca budu slepa kod očiju", iako školovanjem dece
rizikuje da ostane sama u kući i na imanju. Sve to vreme nju ne
napušta nada u uspešan poduhvat njenog poduhvata.
U poslenjem delu pripovetke "Prva brazda" Milovan Glišić opisuje
Mioninu sreću. Njoj polaze na oči suze radosnice "i smeje joj se"
dok gleda kako joj je najstariji sin Ognjen već toliko odrastao da
može sam orati njivu. Čak se ne usuđuje da mu pridrži plug, jer
oseća da bi ga povredila u njegovoj tolikoj osamostaljenosti da može
da radi i najteže poslove. Nada, i vera u boga i zdarvlje je na
napušta nikako i ona dopušta sebi da planira da će Ognjena, zrelog
momka "još godinu, dve...oženiti - ako Bog da!", pa će tako i njena
kuća propevati, jer će posle toliko godina opet imati u njoj odraslu
mušku glavu.
Imajući u vidu cilj postavljen na početku da se traganjem za
zdravljem otrkrije ideja o zdravlju u pripoveci "Prva brazda"
Milovana Glišića, on je u potpunosti ostvaren. Analizom pojmova u
štivu o kojem je reč, koji su posebno obeleženi, pomenuta pripovetka
obiluje različitim manifestacijama zdravlja, kako duhovnog
(poštenje, kuraž, junaštvo, vrednoća, dobrodušnost, sampregornost,
nesebičnost, molitva, nada, vera) tako i socijalnog
(osamostaljenost, saradnja sa drugima u okolini),
mentalnog(razboritost, otresitost), emocionalnog (sreća, suze
radosnice, veselost, smeh, propevati) i fizičkog (žilavost,
otpornost, krepkost, zrelost i snaga).
U ekonomiji seoskog života, sučeljenog sa osujećenjima i oskudicama
svake vrste, moguće je uz pomoć zdravlja živeti lakše i ostvariti
životne planove. Ako se uzme u obzir da je u pripoveci "Prva brazda"
opisan mukotrpni život seoske udo-vice u sklopu onoga što se zove
mukotrpni život seljaka, onda se dolazi do zaključka da se zdravlje
može ostvariti i u teškim uslovima života kada je ono glavni oslonac
i pokretač života. Stoga je, u narodnim običajima i molitvama ono
uvek spreg-nuto sa životom kao uslov kako preživljavanja i opstanka
tako i svakog napretka i životne sreće.
Traganje za zdravljem išlo bi u pogrešnom pravcu ako ne bi bilo
usmereno na književnost IvaAndrića. U svojoj knjizi „Ex ponto“ Ivo
Andrić je posvetio pažnju zdravlju imajući u vidu, pored ostalog, da
je ono trajna pojava u čoveku.
Evo kako on opisuje zdravlje u sebi:
"Tjedni, mjeseci su mi prošli svijetli i mirni.
Jednostavan život moj je činio veselje, a samo gibanje mišića,
tetiva i zglobova ispunjavalo me za-dovljstvom. Ležao sam sate i
sate go na vrelom pijesku, osjećao sam kako moja put miriše onim
neodređenim mirisom koji daje zdravo ljudsko tijelo na suncu.
Tada sam hodio svjež, krepak i bjesan, gazeći sjene pred sobom, dok
se duša u meni razljevala kao sjajne, mirne vode u noći.
(Božanstvene su nasmijane snage, linije i ritmi čovječijeg tijela!).
Sve je u meni bilo jasno, jednostavno i veliko kao što je sjaj neba,
huk vjetra i put oblaka; bez sumnja, bez svrhe, bez glasa, pitanja".
Njegov opis zdravlja sadrži reči i sintagme koje mogu biti doprinos
rečniku zdravlja. Da ih pobro-jim:
-svetle i mirne nedelje i meseci,
-veselje,
-kretanje (mišića, tetiva i zuglobova),
-zadovoljstvo,
-neodređen (miris puti zdarvog ljudskog tela),
-svežina,
-krepkost,
-besan (stanje suprotno sanjivosti),
-mirnoća duše (poput mirne vode),
-božanstvene su nasmejane snage, linije i ritmi čovečijeg tela
(zdravlje je božanstveno, savršno osećanje dobrog u telu),
-jasnovidost.
-jednostavnost,
-veliko (zdravlje je najveće kao kosmos i priroda),
-telo se ne oseća (nez sumnje, svrhe, glasa i pi-tanja).
I Borislav Pekić se bavi zdravljem u jednom kon-troverznom zapisu u
svom dnevniku:
"Sreda, 16. septembar 1983. godine", na sledeći način:
"BESNILO KAO SIMPTOM ZDRAVLJA
Besnilo je prirodna posledica silaska sa Arga duha, napuštanje
plovidbe po pravo zlatno runo. Besnilo je bolest našeg "puta", dakle
uopšte nije bolest već usavršeni oblik našeg zdravlja, gde je
nepoznato jedino dokle ćemo u tom usavršavanju otići.
(Pret-postavljam naime da će nas neko u međuvremenu ubiti). Njegovi
drugi simptomi, dakle simptomi našeg zdravlja su Kafkina otuđenost,
Marksova otuđenost, Kamijeva apsurdnost, Lajbnicov kosmički
optimizam, astronautički utopizam, materijalistički futurizam, itd.
Izabrali smo besnilo i sad, dabogme, ne ostaje ništa drugo nego da
besnimo. Napuštanje prirode (u sebi, i van sebe, klinička je slika,
anamneza našeg naopakog zdravlja. A moja knjiga Besnilo ... slika je
to i mog vlastitog besnila, mog zdravlja".
Albert Kami, u svojoj knjizi "Prvi čovek" takođe se bavi zdravljem
kao osećanjem snage i likovanja, koje su u njemu proizveli snažni
činioci spolja – bučni pomamni vetar. Evo odlomka iz pomenutog dela
sa opisom zdravlja:
"Ali najveličanstveniji dani bili su vetroviti dani... U takve dane
dečaci bi potrčali ka najbližim pal-mama, pod kojim je uvek ležalo
dugačko sasušeno granje. Sastrugali bi sa donjeg kraja grane sve što
bode da bi je mogli držati dvema rukama. Onda bi se vukući grane za
sobom trkom vratili na terasu... Trebalo je popeti se na terasu,
uspraviti palmino granje i okrenuti leđa vetru. Uhvatili bi čvrsto,
suve, šuštave grane, telom ih zaklanjajući od vetra, pa bi se naglo
okrenuli. Grane bi se odjednom priljubile uz njih, pa su udisali
prašnjav, slamnat miris. Igra se satojala u tome da se napreduje
nasuprot vetru, dižući grane sve više i više. Pobednik bi bio onaj
koji bi uspeo da stigne do kraja terase a da mu vetar ne istrgne
granu iz ruke, pa da ostane na nogama, s granom sasvim podignutom u
vis, tela oslonjenog na napred istrurenu nogu, što duže se
pobedonosno opirući pomamnoj silini vetra. Uspravljen tako nad
parkom i šumom ustalasanog drveća, pod nebom kojim su punom brzinom
pro-letali ogromni oblaci, Žak je tada osećao kako mu se vetar sto
doleće s drugog kraja zemlje sliva niz granu u ruke i ispunjava ga
nekom snagom i likovanjem, te je neprestano kliktao sve dok mu ruke
i ramena ne bi klonuli od napora, pa bi najposle ispustio granu,
koju bi vetar namah odneo zajedno s njegovim kliktanjem. A uveče,
kada bi iznemogao legao, u tišini sobe u kojoj mu je mati spavala
tihim svojim lakim snom, u sebi je slušao brujanje bučnog, pomamnog
vetra, koji će voleti celog života".
III
Velika je mogućnost učenja o zdravlju udubljivanjem u književnost.
Maštovitost, intuicija i kreativnost pisaca omogućavaju da se dođe
do rečnika zdravlja i da se uz pomoć pojmova zdravlje bolje objasni
i razume. U krajnjem slučaju, da se kvalitetnije odredi i definiše
zdravlje.
U Rajcu, maja meseca 2011. godine,
dr Petar Paunović, učitelj zdravlja
LITERATURA
- Tin Ujević: Opojnost uma, str. 451., August Cesarec, Zagreb
1986)“
- Tin Ujević, Pjesme, str. 14. August Cesarec, Zagreb 1986.)“
- Borislav Pekić: Dnevnik,Sreda, 16. septembar 1983. godine“,
- Branislav Petrović: Predosećanje budućnosti, Beogard 1973.
- Milovan Glišić: Glava šećera, "Politika", Beograd 2005.
- Jovan Skerlić: Milovan Glišić, Epoha realizma, Nolit,
Beograd 1966.
- Jovan Skerlić: Istorija nove srpske književnosti, Prosveta,
Beograd 1967.
- Albert Kami:“Prvi čovek“, Matica Srpska, Novi Sad
1994.godine
- Ivo Andrić: Ex ponto, Beograd, 1981.
|
|
|
|