Glasilo Podružnice Srpskog lekarskog društva Zaječar

Godina 2015     Volumen 40     Supplement 2
     
             
      [ Medicina u umetnosti - program ] <<< ]      
   

Drugi simpozijum "Medicina u umetnosti"
Zaječar, 6. novembar 2015.

Sesija D: Umetnost, portreti i praksa

D1 - СЕМИОТИЧКА АНАЛИЗА РЕМБРАНТОВЕ СЛИКЕ ЧАС АНАТОМИЈЕ ДОКТОРА ЈАНА ДЕЈМОНА ИЗ 1656. ГОДИНЕ
D2 - MUTILACIJA - SAKAĆENJE KOJE ŽIVOT ZNAČI
D3 - OČNA PROTETIKA-UMJETNOST U OFTALMOLOGIJI
D4 - SIMBIOZA FRIDE KALO I DIJEGA RIVERE KROZ KONCEPTE TRANSAKCIONE ANALIZE
D5 - TRANSAKCIONI PORTRET MARGITE STEFANOVIĆ- MAGI
D6 - DR NIKOLA HADŽI-NIKOLIĆ – PRVI SRPSKI GINEKOLOG I AKUŠER
D7 - DR VOJISLAV SUBOTIĆ – OTAC SRPSKE HIRURGIJE

     
 
 
     
 


Zbornik sažetaka radova

u .pdf formatu
 

 

 

D1
СЕМИОТИЧКА АНАЛИЗА РЕМБРАНТОВЕ СЛИКЕ ЧАС АНАТОМИЈЕ ДОКТОРА ЈАНА ДЕЈМОНА ИЗ 1656. ГОДИНЕ
Наташа Кулић (1), Слободан Вулетић (2)
(1) МЕДИЦИНСКИ ФАКУЛТЕТ, НОВИ САД, (2) ФАКУЛТЕТ ЗА КУЛТУРУ И МЕДИЈЕ, БЕОГРАД

Богатсво Рембрантових дела и медицински мотиви, присутни на сликама које приказују час анатомије, осликавају психолошку дубину групних портрета барокне уметности. У овом раду анализирамо три нивоа значења поруке, које према Умберту Еку ово дело може да носи: 1. значење за аутора као пошиљаоца поруке (intentio auctoris), 2. значење за примаоца порука (intentio lectoris) и 3. значење које дело има само по себи (intentio operis). Интерпретирајући слику Час анатомије доктора Јана Дејмона, уље на платну 1656. године, на основу индивидуалне и социјалне детерминисаности, као и емоционално-афективних особености аутора, закључујемо да је имао богато сликарско али трагично животно искуство. Тужна је и застрашујућа чињеница да је смрт у Рембрантовом породичном животу погодила његове родитеље, децу и жене. Бол који је аутор осећао као сведок смрти својих најближих, имао је снажан утицај на његов живот и на сликарске мотиве. Потресни догађаји утицали су да се Рембрант посвети улози оца, при чему је у том периоду начинио цртеж који приказује човека који храни дете. Слика Час анатомије доктора Јана Дејмона начињена је након смрти вољених особа. На ономе што је после пожара остало од слике, денонативно је означен професор Дејмон који држи час анатомије у присуству асистента. Професор врши обдукцију стомака криминалца Јориса Фонтејина (надимак Црни Јан), припремајући се да пређе на главу, при томе даје пример младом асистенту који све то посматра неукаљан. Оно што посебно дотиче примаоца поруке и што даје посебну вредност слици су боје, игра светлости и таме, што све доприноси да леш делује као да је жив. Пошто се не види глава професора, док истовремено држи главу леша, чини се да је Рембрант овим уметничким делом покушао да ослика сопствени бол и да то на неки начин представља катарзички чин ослобађања од психолошког притиска нагомиланог животном трагедијом аутора. Чини се и да леш симболизује самог Рембранта, или стање које га је у моралном погледу описивало у тренутку настанка слике. У том ликовном фрагменту уочава се снажна психологија стваралаштва, мотив неживота и ауторефлексија.
Како је Рембрант током дужег периода имао мајсторско звање, подучавао је ученике сликарству и био је стално окружен студентима. Претходно се и сам школовао изучавајући библијску историју и дела класика сликарства. Чини се да је у ову слику уткао део свог предавачког искуства, као што је то учињено и на слици Час анатомије доктора Николаса Тулпа. Остаје да се нагађа да ли је Рембрант вођен својим размишљањима о смрти улазио у улогу лекара како би спречио преран одлазак својих ближњих? Може се претпоставити да слика има богато конотативно значење које тада није било адекватно протумачено. Чини се да је било неопходно време како би се Рембрантов рад и живот стагледали у целости. Рембрант је као реалиста и мислилац показао психолошку дубину и позадину својих ликова, дајући им реалан карактер и живе боје. Значење поруке које дело носи, само за себе, указује на бруталан медицински приступ који није био толико атрактиван јавности. Прва слика Час анатомије доктора Николаса Тулпа из 1632. године доживела је већи публицитет, јер јој је посвећено више пажње у академским круговима који повезују уметност и медицину.


D2
MUTILACIJA - SAKAĆENJE KOJE ŽIVOT ZNAČI
Esad Kučević
DOM ZDRAVLJA, TUTIN

Mutilacija zuba je multidisciplinarni fenomen. Ova pojava podjednako zanimljiva za antropologe, arheologe, sociologe, paleoodontologe, istoričare umetnosti, geografe i stomatologe, poodavno već razapeta između tradicije i fetišizma, opstaje blagodareći geografskoj, kulturnoj, verskoj i estetskoj perspektivi.
Ritualno sakaćenje zuba je utopija za našu svakodnevicu. Međutim, tamo gde i dalje traje životarenje gladnih očiju i usta koje niko nije nahranio, među plemenskim grupama jugoistočne Azije, severo-istočne Afrike i u delti Amazona, sreća nije verovatnoća, nego asocijalni život koji praktično mutilacija znači. Dakle, u genomskoj eri čovečanstva i sajber dominaciji, sakaćenje opstaje zahvaljujući reminiscenciji verodostojnog prevoda latinske reči mutilus, što znači deformisan i transformisan.
Osakaćen. Još od pamtiveka. Uprkos kontradikciji anegdotskog karaktera. Od svih telesnih sakaćenja, odnosno disfiguracija, prednjači sakaćenje zuba. Kao izuzetan svet infantilne mašte, ili misao lepljivih listića, pristalice mutilacije ignorišu neprijatne konotacije i najradije pristaju da se dentalne transformacije prevedu u zubne ukrase. U simbol mladosti, lepote i snage, zatim pripadnosti određenoj socijalnoj grupi.
Zato mutilacija ima amblematski, pa i identitetski značaj. Ona je ritualni marker i čin prepoznavanja. Vekovima pozicionirana u literaturi, mitologiji i istoriji, univerzalno distribuirana kod primitivnih kultura, ponekad se praktikuje u lukrativne svrhe. Bez terapijske namere, ova dentalna dekoracija, dokazuje drevnost stomatološke estetike. Jer, potraga za telesnom lepotom je stara, koliko i vreme.
Tako je oduvek bilo, a ništa se nije promenilo ni danas. Ilustruju to Polykleitos, Galen, Vitruvije i Leonardo da Vinči, autori neprevaziđenih vlastitih ideala, čija je somatska evaluacija imala za cilj da stvori idealan tip. Za umetničke i medicinske uloge. Suprotno opozicionim standardima Leona Bautiste Albertija i Vinćenca Dantija, smenjuju se princip varijabilnosti i princip postojanosti. Po pravilu, funkcija dolazi ispred estetskog ideala, čime se ideal transponira iz umetničke u anatomsku vizuru. Direktno, kroz kvantitativnu procenu somatskih karakteristika.
Danas je, uglavnom, nešto drugo. Svesni i orijentisani, u vremenu i prostoru, znaju da utisak estetike nameću beli, nivelisani i pravilno oblikovani zubi. Oni su standard, ne samo za lepotu, nego su indikator zdravlja, higijene i ekonomsko-kulturnog statusa.Ili, glavni akteri na pozonici samopoštovanja, socijalnih odnosa i seksualnosti.
Međutim, mutilacija zuba prkosi trećem milenijumu. Bibliografski, na osnovu nekropolskih dokaza, bez obzira na individualnu ekskluzivnost, prednjači ekstrakcija gornjeg lateralnog sekutića, kao najstariji oblik kozmetičke stomatologije. Opisani su slučajevi, iz mezolitika i neolitika, iako je teško zamislivo da se tako dugo zadržalo najčešće namerno i ritualno motivisano preoblikovanje zuba. Naročito popularno, u Palestini, istočnoj Aziji, Severnoj, Srednjoj i Južnoj Americi.
Obogaljenje, dekoracija i modifikacija prednjih zuba imaju danas uporište rezidualnog fenomena. U balkanskim kulturama, među kojima najduže perzistiraju na bivšoj tromeđi bez međa. Između Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine, kao tradicionalni izraz pripadnosti određenoj kohorti. Čak i među kolegama, modifikuju se zdravi zubi i priklanja tradiciji. Po nepisanom pravilu, koji ima snagu zakona, uvek u interkaninom sektoru, kao zaštitni znak svakodnevnog osmeha i optimizma. Markantnim dentalnim ukrasima i savremenim vinerima (ljuspicama, laminatima).
Sakaćenje zuba se održalo, uprkos etičkih i etničkih kontroverzi. Kod većine koja bezubost ne doživljava kao estetsku destrukciju ili sakaćenje.


D3
OČNA PROTETIKA-UMJETNOST U OFTALMOLOGIJI
Marina Đuretić-Guzina (1), Branko Raičević (2), Marija Mališić- Korać (3)
(1) OČNA ORDINACIJA "DR MARINA", BAR, (2) OPŠTA BOLNICA BAR, (3) DZ BUDVA

Među brojnim definicijama i tumačenjima umjetnosti naišla sam na jednu vrlo interesantnu: “Kvalitet umjetničkog djela se obično procjenjuje na osnovu količine stimulacije koju ono izaziva-utisak koji ono ostavlja na ljude,broj ljudi u kojima je to djelo izazvalo neku emociju,u kolikoj mjeri to djelo se cijeni,kao i efekat ili uticaj koji to djelo ostavlja ili je ostavilo u prošlosti.“ Ako se ova definicija uzme u obzir onda je potpuno jasno zašto se očna protetika može svrstati u umjetnost.
Ljudsko oko još se kod starih Egipćana smatralo simbolom života. Faraoni su zamišljali da se duša pokojnika vraća u tijelo. Tada su egipatski sveštenici, kada bi pokojnikove oči bile izvađene, pokušavali da naprave njihovu vjernu kopiju od voska, gipsa i dragog kamenja.
Ambroise Pare, 1510-1590, prvi je opisao vještačke oči i njihovo stavljanje u očnu duplju. U njegovo vrijeme bile su uobičajeno oslikane i emajlirane očne proteze od zlata, srebra i porculana. U njegovim spisima nailazi se još i naziv "ekblepharon" - vještačko oko s kapcima gdje je plosnata metalna opruga išla oko glave i držala se ispred prirodnih očnih kapaka (blepharon - grč. kapak).
U vrijeme Hazarda-Mirraulta, oko 1820.god. staklene očne proteze izrađivale su se od stakla koje se obrađivalo izbjeljivanjem olovnim oksidom. Procesom izbljeđivanja proteze su bile mekane, ali i hrapave pa su se često dešavale iritacije očne vežnjače (conjunctiva). U to vrijeme to su bile jedne od jako traženih i skupih očnih proteza (prodavale su se po cijeni od 20 zlatnika).
Ludvig Muller-Uri (1811-1888) je 1835 u Lauschi napravio odlučujuću prekretnicu jer je prvi proizveo očne proteze od kriolitnog stakla. To staklo je lagano i otporno na koroziju.
Drugi svjetski rat je onemogućio dalji izvoz njemačkih staklenih očnih proteza i sirovine za njihovu proizvodnju, pa se je u SAD-u i Engleskoj započela proizvodnja plastičnih očnih proteza (polimetilakrilat).
Od 19. vijeka počeo je razvoj izrade očnih proteza od stakla čime se postiglo značajno poboljšanje u korekciji proporcije lica. Tokom godina usavršavali su se uređaji za rad, proizvodna tehnika i materijal. Firma Augenprothetik GmbH iz Lausche je još i danas zadržala proizvodnju staklenih očnih proteza te ih distribuira širom Evrope. Materijal je podlijegao neprestanim poboljšanjima kako bi udovoljio zahtjevima koji se postavljaju za izradu staklene očne proteze. Ona se izrađuje po mjeri, individualno za svakog pacijenta, jer ona mora biti jako slična zdravom oku, vodi se računa o crtežu dužice i širini zenice. Ova činjenica je veoma bitna, jer se sa tzv. prefabrikovanim protezama nikad ne mogu postići optimalni rezultati.
U proizvodnji proteza se danas koriste najsavremeniji medicinski akrilatni polimeri.
U slučaju gde nije moguće nošenje očne proteze zbog posljedica bolesti očne duplje, povrede ili prethodne hirurške intervencije, potrebno je prvo sprovesti hiruršku rekonstrukciju.
U nekim slučajevima, oboljelo oko ne mora da se odstrani ali je estetski naruženo. U tim situacijama je moguće napraviti tzv. ljuspastu protezu, koja se nosi preko oboljelog oka.
Uvidom u protokol pacijenta očne ambulante nađena su 3 pacijenta sa prisustvom očne proteze. Dva pacijenta su izgubila oko zbog povrede, dok je jedan pacijent izgubio oko zbog glaukoma. Sva tri pacijenta imala su očne proteze, jedan ljuspastu a dva pacijenta kompletnu protezu. Očnom protetikom postignuta je potpuna funkcionalno-estetska rehabilitacija nakon gubitka oka ili zbog urođenog nedostatka oka.
Gubitak oka nije hendikep samo u medicinskom pogledu, to je snažan udarac na stanje psihe, samopouzdanje, nažalost i na položaj pacijenta u društvu i može izazvati značajnu psihološku i emocionalnu smetnju bilo kog pacijenta. Zbog toga je očna protetika od izuzetnog značaja jer pomaže da se ponovo uspostavi fizička i psihička stabilnost pacijenta.


D4
SIMBIOZA FRIDE KALO I DIJEGA RIVERE KROZ KONCEPTE TRANSAKCIONE ANALIZE
Maja Radanović
DOM ZDRAVLJA, NOVI SAD

Simbioza nastaje kada se dve ili više osoba ponašaju kao da su jedna ličnost. Poziv u simbiozu najčešće se odašilje nesvesno i neverbalno, međutim postoje i verbalni načini pozivanja u simbiotski odnos. U uspostavljenoj simbiozi ljudi se osećaju prijatno, međutim to ima svoju cenu jer podrazumeva otpisivanje određenih Ego stanja, najčešće Ego stanja Odraslog. Svaki put kada osoba uđe u simbiozu ona nesvesno ponavlja one situacije iz detinjstva gde njene potrebe nisu bile zadovoljene. Ponovo uspostavlja odnos koji je postojao u prošlosti između nje i roditelja ili roditeljske figure i ponavlja situaciju u pokušaju da izmanipuliše drugu osobu da zadovolji potrebu koja ranije nije bila zadovoljena.
Cilj ovog rada je upoznavanje sa simbiotskim odnosom Fride Kalo i Dijega Rivere, koji nose epitet najčudnijeg para u istoriji umetnosti.
Materijal i metode za izradu rada korišćeni su biografski i transkripti autobiografskih spisa izdati na srpskom jeziku, kao i knjige iz oblasti Transakcione analize. Urađena je analiza biografsko- autobiografskih spisa u pogledu teorijskih koncepata Transakcione analize na temu simbiotskog odnosa.
Rezultati rada: Uprkos protivljenju Fridine majke da je Dijego stariji 21. godinu, da je bludnik, anarhista i komunista, da ima iza sebe tri braka i decu, Frida i Dijego nalaze spokoj u svojoj simbiozi i Frida u potpunosti isključuje Ego stanje Odraslog i prepušta se sanjarenju i ljubavi. Fridin otac nije osuđivao njihovu vezu već je sarkazmom nazivao njihov budući brak brakom slona i golubice. Fridin otac nije bio dominantna muška figura, već povučeni intelektualac, fotograf, niskih primanja, u senci dominantne žene. Kao takav njen otac je suprotnost krupnom, snažnom i odvažnom Dijegu u jeku slave. Frida u Dijegu vidi zaštitnika, takoreći očinsku figuru o ovoj čudnoj simbiozi. S druge strane Frida je suprotnost putenim ženama s kojima je Dijego imao avanture. Dijego je u ovu simbiozu bio pozvan neverbalno setnim Fridinim pogledom, smirenošću, zamišljenošću kao i snagom i odlučnošću. Kao i kod većine umetnika i kod ovo dvoje je od Ego stanja najispoljenije ono što Transakcionisti zovu Ego stanje Deteta. Ovo Ego stanje može biti ispoljeno u vidu Adaptiranog deteta, Slobodnog ili pak Prkosnog deteta. Analizirajući biografske i transkripte autobiografskih zapisa nalazim prisustvo Slobodnog deteta u najvećem broju slučajeva, a ponekad i Prkosnog naročito kod sukobljavanja s autoritetima Meksičke države kao i naručiocima dela poput Rokfelerovih i Fordovih u SAD. Isključenje ostala dva Ego stanja Roditelja i Odraslog se u krajnjem može videti po njihovim neracionalnim, impulsivnim životnim postupcima, kad bi često svoj život stavili u opasnost zarad komunističkih ideala kao u slučaju skrivanja Trockog, ili pak kad su i pored ogromnih honorara za to vreme dolazili do egzistencijalnih problema. Ovu simbiozu najbolje opisuju Fridine reči iz njenog dnevnika: „Dijego početak, Dijego graditelj, Dijego moj dečak, Dijego moj verenik, Dijego slikar, Dijego moj ljubavnik, Dijego „moj suprug“, Dijego moj prijatelj, Dijego moja majka, Dijego moj otac, Dijego moje dete. Dijego=ja, Dijego Univerzum, različitost u jedinstvu.
Potvrđeno je postojanje simbiotskog odnosa ovo dvoje umetnika, koji su iz ovog odnosa crpeli energiju i stvaralački polet za svoje radove. Neosporno je prisustvo poštovanja i ljubavi koji su opstali i pored mnogobrojnih poteškoća.


D5
TRANSAKCIONI PORTRET MARGITE STEFANOVIĆ- MAGI
Maja Radanović
DOM ZDRAVLJA, NOVI SAD

Transakciona analiza je teorija ličnosti i sistematska psihoterapija čiji je cilj lični razvoj i promena.Osnova cele teorije je model ego stanja. Ego stanje je set povezanih ponašanja, mišljenja i osećanja. To je način na koji ispoljavamo deo svoje ličnosti u određenom momentu. Ovaj model opisuju tri ego stanja. Transakciona analiza bavi se i životnim skriptom jedne osobe kao i analizom istog u pokušaju razrešenja psihičkih problema. Transakciona analiza ukazuje na značaj stroukova i transakcije među ljudima. Bavi se i izučavanjem zabrana, simbioza kao i postojanjem drajvera.
Cilj ovog rada je prikazivanje Transakcionog portreta klavijaturistkinje benda EKV Margite Stefanović- Magi.
Materijal i metode za izradu rada korišćeni su biografski i transkripti autobiografskih spisa tojest Dnevnika kojih je ukupno bilo 20, kao i knjige iz oblasti Transakcione analize. Urađena je analiza biografsko- autobiografskih spisa u pogledu teorijskih koncepata Transakcione analize i dato je viđenje Transakcionog portreta Margite Stefanović- Magi. Transakcioni portret kao što ime kaže je pokušaj portretisanja jedne ličnosti kroz teorijske koncepte Transakcione analize.
Rezultati rada na osnovu biografskih i autobiografskih zapisa data je analiza ličnosti Margite Stefanović kroz koncepte Transakcione analize. Dato je mišljenje o njenom životnom scenariju i kako se on formirao. Ukazano je na ego stanja Margite kao i ego stanja njenih roditelja i načine transakcije među njima. Ukazano je na vrste stroukova kojima se služila, na postojanje zabrana koje joj je majka upućivala kao i na formiranje određenih drajvera pod majčinim uticajem. Ukazano je i na hronologiju događaja u Margitinom životu i sunovrat koji je usledio od uspešne i poznate javne ličnosti do beskućnika, bez ličnih dokumenata koja umire kao NN lice na Klinici za infektivne i tropske bolesti u Beogradu od AIDS-a.
Umesto zaključka
Magi „ svakoga dana se suočavam sa svojim nesavršenostima, ponekad umetnost izađe iz toga.“
“Kako da ostanem isti? Kako da sačuvam sebe od promene? Samo putem promene.” EKV, Modro i zeleno.
“U svakom porazu ja sam video deo slobode i kad je gotovo za mene znaj tek tad je počelo.”EKV, Zemlja.
Dubravka Marković: „ Hvala ti Magi za mladost koju si nam ulepšala, za svu muziku i sve nežne reči koje si umela da uputiš kad nam je bilo teško. Jednostavno, divno je što si postojala, teško je što si otišla. Ostaje mi samo da kažem kad krenem ka.“ (2)
Peca Popović: „ Margita je najtragičniji i najlepši rekvijem odsviran na Beogradskom asfaltu.“
Cvele “Budućnost je nije htela.Nedostaje mi. Dobri duh ovog grada.Njenu muziku ne pevušim- plačem je. A pamtim Magi…”
Ključne reči:ego stanja, životni script, simbioza, zabrane, drajveri.


D6
DR NIKOLA HADŽI-NIKOLIĆ – PRVI SRPSKI GINEKOLOG I AKUŠER
Davidović Branislava, Davidović Vladimir
OPŠTA BOLNICA KIKINDA

Dr Nikola Hadži-Nikolić rođen je 02.02.1855.g. u Požarevcu u kome je završio osnovnu školu i gimnaziju. Studije medicine započeo je 1878.g. u Berlinu, a diplomirao 4 godina kasnije. Specijalizaciju iz ginekologije i akušerstva obavio je kod čuvenih profesora Šredera (Schröder) i Rosea (Rosse) u Berlinu.
Po završetku specijalizacije, vratio se u Beograd i kao prvi specijalista ginekolog u Srbiji počeo da radi na Hirurškom odeljenju Opšte državne bolnice (ODB) 1886.g. U periodu od 1888-1891.g. radi kao opšti gradski lekar, da bi se potom ponovo vratio na Hirurško odeljenje ODB i nastavio da radi kao ginekolog. Od samog dolaska u Beograd zalagao se za osnivanje Ginekološko-akušerskog odeljenja (GAO), što je i uspeo 1895.g. GAO je osnovano u posebnim prostorijama izvan zgrade bolnice, u vidu male sale za porođaje i desetak postelja. Prvi šef tog novoosnovanog odeljenja postao je upravo Dr Nikolić. Na toj funkciji ostao je samo do maja 1896.g., kada ga je iz još uvek nepoznatih razloga zamenio Dr Jovan J. Jovanović, drugi po redu ginekolog u Srbiji i to neposredno po povratku sa specijalizacije iz Beča. Pretpostavlja se da je ta smena imala političku pozadinu, jer su obojica ginekologa bili umešani u aferu oko „lažne trudnoće“ kraljice Drage Mašin. Marta 1900.g., Dr Nikolić biva sklonjen sa GAO ODB i postavljen za lekara Sreza vračarskog, Okruga beogradskog. Samo šest meseci kasnije, on biva ponovo vraćen i postavljen za šefa GAO. Dr Nikolić se na funkciji rukovodioca GAO opet ne zadržava dugo, jer već sredinom 1901.g. Dr Jovanović biva vraćen na to mesto na kome ostaje sve do 1910.g.
Uz pomoć kraljice Drage Obrenović 1902.g. osnovana je nova bolnica na Vračaru koja je nazvana „Ženska bolnica kraljice Drage“ i u koju iz ODB biva premešteno GAO. Dr Nikolić je 1903.g. odlikovan Ordenom Dvoglavog Belog Orla. Dr Nikolić je u periodu od 1903-1907.g. bio isključen iz SLD-a zbog optužbi nekoliko kolega a navodnog „nekolegijalnog ponašanja“.
Dr Nikolić je honorarno radio u novoosnovanoj bolnici kraljice Drage do 1905.g., kada je iz državne službe prešao da radi privatno do 1910.g. Tada, po odlasku Dr Jovanovića u prevremenu penziju, ponovo postaje šef GAO, kao i upravnik Škole za babice koju je osnovao Dr Jovanović. Na tim funkcijama ostaje do početka Balkanskih ratova 1912.g.
Tokom svog rada kao ginekolog, objavio je veliki broj stručnih radova. Često je držao predavanja na sastancima SLD-a. Na prvom Kongresu srpskih hirurga 1907.g. prezentovao je svoj rad pod nazivom „Fibromyoma uteri subserosum permagnum lateris sinistri (7kg)- laparotomia“ koji je bio veoma zapažen.
Bio je u braku sa Anom Nikolić, rođenom Krstić. Imali su troje dece: Jelenu, Tihomira i Milana. Razboleo se od pegavog tifusa od kog je i preminuo 12.04.1915.g. Sahranjen je u Požarevcu.
Dr Nikola Hadži-Nikolić je kao prvi naš ginekolog i osnivač prvog GAO značajno doprineo unapređenju i razvoju ginekologije i akušerstva u našoj zemlji. Ginekološko-akušerska sekcija SLD-a kao najviše priznanje dodeljuje orden sa likom Dr Nikole Hadži-Nikolića istaknutim ginekolozima i ustanovama za izuzetan doprinos u razvoju ginekologije i akušerstva u Srbiji.


D7
DR VOJISLAV SUBOTIĆ – OTAC SRPSKE HIRURGIJE
Davidović Vladimir, Veselinov Vladimir, Davidović Branislava
OPŠTA BOLNICA KIKINDA

Dr Vojislav Subotić (1859-1923.) je bio hirurg, profesor, naučnik, jedan od osnivača Medicinskog fakulteta u Beogradu, predsednik SLD-a, osnivač i direktor Prve hirurške klinike, učesnik u pet ratova. Studije medicine je obavio u Beču i Parizu. Specijalizaciju iz hirurgije je odradio na Hirurškoj klinici u Beču kod čuvenog prof. Alberta. Kao mlad hirurg, počeo je da radi u Zemunskoj bolnici 1884.g. u kojoj je osnovao prvo hirurško odeljenje, a ubrzo potom postao i njen upravnik. Među prvima u svetu je uspešno operisao cistu pankreasa, cistu slezine, opisao „torziju slezine“, operisao pacijenta sa traumatskom rupturom ductus-a hepaticus-a.
U ratu sa Bugarima 1885-1886.g. istakao se u lečenju naših ranjenika. Na poziv Srpskog saniteta otvorio je prvo hirurško odeljenje u Beogradu 1889.g. u tadašnjoj Palilulskoj bolnici (sadašnja zgrada SLD-a). Bio je pristalica konzervativnog lečenja ratnih rana. Čuven je njegov stav: „Ranu ne diraj!“. U Palilulskoj bolnici je radio do 1907.g. kada prelazi u bolnicu na Vračaru (nekadašnja Opšta državna bolnica) na mesto šefa. Kao rukovodilac je bio autoritativan i strog.
Za predsednika SLD-a prvi put je izabran 1906.g., a potom je biran pet puta uzastopno. Prvi kongres srpskih hirurga organizovao je 1907.g., a Prvi jugoslovenski sastanak za operativnu medicinu 1911.g. Tokom Balkanskih ratova (1912-1913.) bio je uključen u lečenju 7.000 naših ranjenika. Među prvim hirurzima u svetu je primenio reparaciju krvnog suda umesto podvezivanja. Predložio je izmenu terminologije za posttraumatske arterijsko-venske aneurizme. Za dotadašnje termine „aneurizmalni variks“ i „varikozna aneurizma“ on predlaže nove termine: direktna i indirektna arterijsko-venska aneurizma koji veoma brzo potom bivaju prihvaćeni u celom svetu. Nakon početka I svetskog rata, prekomandovan je u Vojnu bolnicu u Nišu gde je postao rezervni sanitetski pukovnik. U periodu od 1916-1918.g. radio je kao srpski delegat u Parizu i Londonu. Godine 1916. napravio je šinu za imobilizaciju butne kosti i prikazao je u Pariskoj akademiji medicine. Početkom 1918.g. vratio se na Krf sa namerom da pomogne u ratu. Zajedno sa svojim učenicima (Dr Petrović, Dr Koen i Dr Krstić) radio je u Vojnoj bolnici na Solunskom frontu u Dragomancima kod Bitolja koja je osnovana kao prva poljska bolnica. Po završetku I svetskog rata, postaje redovni profesor hirurgije 1919.g. Zajedno sa Dr Jovanom Jovanovićem-Batutom i Dr Đorđem Joanovićem osniva Medicinski fakultet u Beogradu koji počinje sa radom 1920.g. Dr Subotić postaje njegov prvi prodekan, a već sledeće godine i dekan (drugi po redu).
Njegov najveći doprinos je u oblastima abdominalne, vaskularne i ratne hirurgije. U periodu od 1886-1925.g. objavio je 36 stručnih i naučnih radova, od toga 20 štampanih u domaćim, a 16 u inostranim časopisima. Dobitnik je brojnih nagrada, priznanja i odlikovanja, kako domaćih tako i međunarodnih. Ulica u kojoj se nalazi Medicinski fakultet u Beogradu nosi naziv upravo po ovom velikanu naše hirurgije, a ispred zgrade dekanata se nalazi spomenik sa njegovim likom.
Svojim četrdesetdvogodišnjim radom postavio je temelje našoj hirurškoj školi. Toliko je doprineo razvoju, unapređenju i afirmaciji naše operativne medicine da se sa pravom može nazvati ocem srpske hirurgije.

     
             
             
      [ Medicina u umetnosti - program ] <<< ]      
     
 
 
     
Timočki medicinski glasnik, Zdravstveni centar Zaječar
Journal of Regional section of Serbian medical association in Zajecar
Rasadnička bb, 19000 Zaječar, Srbija
E-mail: tmglasnik@gmail.com

Pretraživanje / Site Search

  www.tmg.org.rs

 
     
 
 
      Design: Infotrend