|
|
|
UVOD
Umetničko delo je najčešće plod inspiracije umetnika, refleksija
osećanja, ali često i dubokog istraživanja sopstvene ličnosti ili
pojava i zbivanja oko sebe. Analizom umetničkog dela moguće je
otkriti ne samo stanje duha autora u momentu nastanka nekog dela,
već i dublju pozadinu, koja može biti posledica nekog oboljenja.
Psihologija umetnosti je granična oblast psihologije koja pokušava
da pruži odgovor na temu ljudske kreativnosti i njenog produkta –
stvaralaštva. Psihoanalitička istraživanja umetnosti su
predstavljala početne korake u ovoj oblasti, a nakon Frojda oblast
se sve više razvijala, tako da danas postoji čitav niz teorija koje
se primenjuju u istraživanju umetnosti. Umetnici, prema
psihoanalitičarima, svojim delima imaju nešto itekako značajno i
važno da kažu o psihičkom svetu pojedinca. Frojd se divio piscima i
njihovoj sposobnosti da dopru do dubokih istina kroz sopstvene
emocije, smatrao je umetnike glasom nesvesnog: „Umetniku je data
mogućnost da, u delu koje stvara, izrazi svoje najtajnije mentalne
impulse, koji su skriveni čak i od njega samoga” [1]. On ne samo da
je primetio vezu između kreativnog umetničkog dela i psihoanalize,
već ih je smatrao i komplementarnim. Umetničko delo je smatrao
produktom unutrašnjeg konflikta koji je izražen putem slika, zvuka,
reči i simbola, koje je ego umetnika obradio sublimacijom. Prema
Winnicottu, kreativni proces se stvara još u detinjstvu i postaje
osnova za kasnija kreativna iskustva [2].
Međutim, slika, skulptura, poema, kompozicija, pripovetka ili roman,
mogu biti ne samo odraz duha umetnika, već mogu ukazivati i na neko
organsko oboljenje ili prikazivati svoj fizički status. Frida Kahlo
(1907–1954) je meksička slikarka jevrejskog porekla. U septembru
1925. godine doživela je tešku saobraćajnu nesreću (sudar autobusa i
trolejbusa) u kojoj je veoma teško povređena. Imala je nekoliko
preloma kičmenog stuba, prelom ključne kosti, slomljena rebra,
prelom karlice, jedanaest preloma desne noge i dislocirano rame i
desno stopalo. Metalni rukohvat joj je probio abdomen i uterus. Ova
nesreća je imala bitan uticaj na njene slike na kojima dominira tema
boli i patnje (slika 1).
Slika 1. F. Kahlo – autoportreti sa prikazom
posledice traume koju je doživela 1925. godine.
Mnogi umetnici su dali prikaze mentalnih ili fizičkih oboljenja,
ne uvek na temelju vlastitog iskustva, već zapažanjima u svom
okruženju. Tako je, npr., Van Gog prikazao izgled pothranjenih osoba
na slici „Ljudi koji jedu krompir” (slika 2).
U trećem veku n. e. rimski vajar je prikazao imperatora Decija
Trajana sa izrazom lica koje je odavalo osećaj teskobe i
zabrinutosti (slika 3). Gaius Messius Quintus Traianus Decius (oko
201–251) je bio prvi rimski car ilirskog porekla. Rođen je u okolini
Sirmijuma, u selu Budalija (današnji Martinci). Poznat je kao
progonitelj hrišćana. Pored problema sa hrišćanima unutar Rima,
došlo je i do pobune u gornjoj Meziji i Panoniji i napada Varvara na
granicama Rima. Svi navedeni problemi primetni su na skulpturi. Zbog
toga proučavanje umetničkih dela nije komplementarno samo sa
psihoanalizom, već i sa medicinom u celini.
Slika 2. V. van Gog – „Ljudi koji jedu krompir”.
Slika 3. Izraz lica Decija Trajana koji pokazuje teskobu i
zabrinutost zbog celokupnog stanja u državi.
MENTALNI POREMEĆAJI
Mentalni (latinski mens – duh, duša, razum) poremećaji se
karakterišu izmenama u mišljenju, raspoloženju ili ponašanju (ili
nekom kombinacijom ovih elemenata). Izraz „mentalna bolest” se
odnosi na širok spektar poremećaja, od onih koji dovode do blage
nelagodnosti, pa sve do ozbiljnog sprečavanja sposobnosti
funkcionisanja, najčešće tokom dužeg vremenskog perioda. Simptomi
mentalnih poremećaja variraju od blagih do veoma ozbiljnih, što
zavisi od vrste mentalnog poremećaja, same osobe i socioekonomskog
okruženja. Ponekad se za mentalne bolesti koristi i termin
psihijatrijski poremećaj ili psihopatologija.
ANKSIOZNI POREMEĆAJ
Anksioznost, tj. teskoba je stanje koje se manifestuje osećajem
„čamotinje”, zabrinutosti, prestrašenosti, straha, sve do panike uz
psihomotornu napetost i unutrašnji nemir. Najčešće je nemotivisana i
nije vezana za objekt ili osobu. U skupinu anksioznih poremećaja
spada većina poremećaja koji su dugo vremena bili poznati pod
nazivom „neuroze”. Anksioznost ne predstavlja izrazit poremećaj
psihičkog funkcionisanja. Kod anksioznih poremećaja je sposobnost
odvajanja fantazije i realnosti očuvana, što nije slučaj kod
„psihoza” koje predstavljaju dublji psihički poremećaj.
Za razliku od straha – to je afekt koji ima motornu i emotivnu
reakciju – neurotična anksioznost je slična strahu, ali se javlja
kada nema vidljive opasnosti, kroz opštu zabrinutost, predosećaj
opasnosti ili kroz vezanost za određenu situaciju – fobija.
Anksiozni poremećaji se dele na:
- generalizovani anksiozni poremećaj,
- opsesivno-kompulzivni poremećaj,
- panični poremećaj,
- posttraumatski stresni poremećaj,
- poremećaj socijalne anksioznosti i
- specifične fobije.
Glavni simptom generalizovanog anksioznog poremećaja je hronična
teskoba i zabrinutost koje traju danima, sedmicama i mesecima.
Obično se usmerava oko tema kao što su zdravlje, novac ili karijera.
Upečatljivi prikazi ljudi sa anksioznim poremećajima nalaze se na
platnima Edvarda Muncha (slika 4).
Slika 4. E. Munch – „Veče u ulici Karl Johan”
(1892); „Anksioznost” (1894).
Munch (1863–1944) je tipičan predstavnik ekspresionizma u
slikarstvu. Bio hroničan bolesnik celog svog života. Večno je bio
nespokojan, ispoljavao je simptome anksioznog poremećaja. Osećaj
straha pojedinca od samoće u gužvi velegrada prikazao je na slici
„Veče u ulici Karl Johan”. Te zabrinute ljude je dve godine kasnije
smestio u prirodni ambijent na obali mora na slici „Anksioznost”.
Uzrok teskobe nije više gomila ljudi okružena sumornim kućama grada,
već uznemiravajuće prostranstvo prirode.
Mnogo teži anksiozni poremećaj je panični poremećaj koji spada u
najbolnija životna iskustva. Može se ponavljano javljati tokom
vremena i može biti izrazito ograničavajući za pacijenta. Bolesnik
oseća užas koji nastaje bez vidljivog povoda, pretnju skore smrti,
što privremeno sprečava racionalno mišljenje. Za vreme takvih napada
često se javlja osećaj bliske smrti. Napad panike iskusio je i
Munch, a kasnije je to svoje iskustvo ovako opisao: „Šetao sam putem
sa dva prijatelja – sunce je zalazilo – nebo se odjednom pretvorilo
u krvavo crvenu boju – osetio sam se preplavljen melanholijom.
Zaustavio sam se i nagnuo preko ograde smrtno umoran – oblaci su
bili kao krv i plameni jezici iznad plavo-crnog fjorda i grada. Moji
su prijatelji nastavili dalje, a ja sam stajao sam, drhćući od
strepnje. Osetio sam beskonačni krik koji je prodirao kroz prirodu.”
(slobodan prevod K. Đ. Š.) [3]. Svoja raspoloženja Munch prenosi i
na platno, služeći se linijama koje se izdužuju i povijaju, kao i
tonovima boja koje deluju ponekad melanholično, a ponekad –
zastrašujuće. Takvu atmosferu stvorio je na slikama „Krik” u
nekoliko verzija (slika 5).
Slika 5. E. Munch – „Krik” iz 1893, 1895. i 1910.
i grafika iz 1895. godine.
Posmatrajući Munchove slike može se sa sigurnošću zaključiti da
je slikar patio i od opsesivno kompulsivnog neurotskog poremećaja.
Ovaj poremećaj je karakterisan prisustvom ponavljajućih ideja i
opsesija i ponavljajućih impulsa i radnji koje se nameću najčešće
protiv volje samog bolesnika. Na slikama Muncha to je ponavljanje
ambijenta (puta pored mora) u koji on smešta svoje likove. Međutim,
posmatrajući celokupan Munchov opus postaje jasno da je ovaj umetnik
patio i od težih mentalnih poremećaja.
PSIHOTIČNI POREMEĆAJI
Kada se govori o psihotičnim poremećajima, prva asocijacija
velikog broja ljudi je shizofrenija. Iako spada u grupu psihotičnih
poremećaja, shizofrenija je samo jedna vrsta ovih poremećaja. Termin
„psihoza” je po svom značenju i sveobuhvatnosti širi od pojma
shizofrenije.
DEPRESIJA
Dok je anksiozni poremećaj emocionalni poremećaj, depresija spada
u grupu poremećaja raspoloženja. Izolovana depresija je unipolarni
poremećaj, ali može biti povezana sa maničnim epizodama u obliku
bipolarnog poremećaja. Reč depresija potiče od latinske reči
deprimere, što znači „pritisnuti” ili „udubiti”. Depresija se
najčešće vezuje za osećanje tuge, međutim ona predstavlja mnogo više
od obične tuge. Depresivno raspoloženje karakteriše povlačenje
bolesnika u sebe, potištenost, pad vitalnih dinamizama, nesanica,
gubitak apetita, pesimizam, usporeni misaoni tok, osećaj beznađa i
bespomoćnosti. Depresija je jedina smrtonosna bolest u psihijatriji,
jer oko 15% depresivnih osoba počini samoubistvo. Klinička depresija
se opisuje kao poremećaj sa fizičkim i mentalnim karakteristikama
koje mogu da poremete sposobnost pojedinca da funkcioniše u društvu
i radnom okruženju [4, 5].
Veruje se da je pored ostalog Munch bolovao i od bipolarnog
poremećaja, poznatog i kao manična depresija. Stanje depresije
prikazao je na slikama „Melanholija” i „Bol”. Na slici „Melanholija”
iz 1892. godine, osoba koja sedi na obali mora obuzeta je mračnim
raspoloženjem zbog kojeg ne želi da uživa u lepoti morskog pejsaža
koji se pruža pred njom. Umetnik svoju depresiju oseća kao bol.
Smeštajući osobu u isto okruženje kao na slici, koja je nastala
četiri godine ranije, pejsaž postaje mračan i skoro jednobojan, kao
odraz depresivnog raspoloženja (slika 6).
Slika 6. E. Munch – „Melanholija” (1892); „Bol”
(1894); „Melanholija” (1896).
Od manične depresije patio je i Vincent van Gog, veliki slikar
postimpresionizma (1853–1890). Samo dve godine pre prve Munchove
slike „Melanholija”, nastala je Van Gogova slika „Tugujući starac”
(1890) koja prikazuje čoveka u dubokom depresivnom stanju (slika 7).
Slika 7. V. van Gog – „Tugujući starac” (1890).
Na temelju dokumenata vezanih za život i stvaranje Van Goga,
postoje i dokazi da je umetnik, pored manične depresije, bolovao i
od težih psihičkih poremećaja, kao što je shizofrenija.
Od blažeg oblika bipolarnog poremećaja je najverovatnije patio i
veliki slikarski poeta prve polovine dvadesetog veka Marc Chagall
(1887–1985). On je neobično cenjeni rusko-francuski
nadrealističko-ekspresionistički slikar i grafičar, jevrejskog
porekla, koji je veći deo svog života proživeo u Francuskoj. Na
nekoliko slika, nastalih u doba teškog umetnikovog perioda, varirana
je tema dvostrukog lica sa jednom njegovom stranom, obično mračnom,
a drugom – svetlom, ili jednom stranom tužnom, a drugom – nasmešenom
(slika. 8).
Slika 8. M. Chagall – variranje glave sa dva lica,
uglavnom u periodu između 1913. i 1983. godine.
SHIZOFRENIJA
Shizofrenija (od grčkog skhisis – rascep) je mentalni poremećaj
koji se karakteriše naglim prekidom misaonog procesa i veoma
emotivnim reakcijama. Najčešće se manifestuje slušnim
halucinacijama, paranoidnim ili čudnim obmanama, ili neorganizovanim
govorom i razmišljanjem, a sve to je često praćeno značajnom
socijalnom i radnom disfunkcijom.
Osoba koje boluju od shizofrenije obično ima halucinacije (a
najčešće do sada zabeležene su slušne halucinacije), deluzije,
dezorganizovano mišljenje i govor, povezani sa gubitkom toka misli
[6, 7].
Van Gogova psihička oboljenja uticali su kako na njegovo
raspoloženje (samoubistvo u toku faze depresije), tako i na
percepciju stvarnosti. Otuda je najverovatnije da je odsecanjem uha
nastojao da otkloni slušne halucinacije koje su ga mučile (slika 9).
Nakon dugih i bolnih problema sa anksioznošću i mentalnim bolestima
(depresija, shizofrenija), umro je od prostrelne rane metkom u
svojoj 37. godini. Opšte je prihvaćeno mišljenje da je izvršio
samoubistvo.
Slika 9. V. van Gog – autoportret sa odsečenim
uhom (1890).
PARANOJA
Naziv paranoja dolazi od grčke reči paranoja što znači ludilo ili
bezumnost. To je izraz kojim se opisuje teskoba i strah neke osobe
koji je uzrokovan iracionalnim idejama i/ili nesposobnošću
razlikovanja mašte od stvarnosti. Obično se pod tim podrazumevaju
psihopatološki simptomi vezani uz verovanje neke osobe da su ona ili
bliske osobe meta zavere, zbog čega se kao jedan od sinonima za
paranoju koristi i izraz manija proganjanja. Paranoja se najčešće
javlja kao simptom duševnih bolesti, od kojih je
najkarakterističnija paranoidna shizofrenija. U starijoj
psihijatrijskoj literaturi mogu se naći i opisi tzv. „čiste”
paranoje prilikom koje intelektualne sposobnosti pogođene osobe
ostaju potpuno očuvane.
Nije poznato da li je Kafka bolovao od paranoje, ali ceo njegov
roman Proces prikazuje jednu iracionalnu situaciju, nalik maniji
proganjanja. Franz Kafka (1883–1924) je jedan od najznačajnijih
pisaca dvadesetog veka. Njegova genijalnost i njegov značaj u
književnosti poredi se genijalnošću i značajem Van Goga u
slikarstvu; njihova neshvaćena genijalnost biva otkrivena tek posle
njihove smrti. Kafka je rođen u Pragu, u imućnoj jevrejskoj
porodici. Detinjstvo je proveo u senci veoma uskogrudog i
autoritarnog oca s kojim nikada nije uspeo ostvariti kontakt, što je
kasnije ostavilo traga na njegovoj psihi. Iako je znao češki, pisao
je isključivo na nemačkom jeziku. Njegova dela obeležena su
strahovima i neurozama ljudske egzistencije [8]. U romanu Proces
(napisanom još 1914. godine, a objavljenom posthumno 1925. godine),
viši finansijski bankovni činovnik Josef K. je na svoj trideseti
rođendan neočekivano uhapšen od dva neidentifikovana agenta iz neke
nepoznate agencije, za neki neodređeni zločin. Da stvar bude još
komplikovanija, Jozefu je dopušteno svaki dan da odlazi na posao i
naizgled se ništa u njegovom životu ne menja. Ubrzo, dobija
saopštenje telefonom da mora da dođe na saslušanje u nedelju. I tada
započinje niz događanja koja nalikuju uzaludnom traženju izlaza iz
jednog beskonačnog lavirinta.
„Neko mora da je oklevetao Jozefa K., jer je jednog jutra bio
uhapšen iako nije ništa skrivio. Kuvarica gospođe Grubah, njegove
gazdarice, uvek mu je donosila doručak u osam časova, a tog jutra
nije došla. To se još nikad nije desilo. K. je odlučio da još malo
pričeka, ali, nalaktivši se na jastuk, ugleda staricu koja je
stanovala preko puta i sada ga sa svoga prozora posmatrala sa
neobičnom radoznalošću. Začuđen i gladan u isti mah, on pritisnu
zvonice. Neko odmah pokuca na vrata i u sobu uđe čovek koga on još
nikad nije video u svom stanu.” – F. Kafka – Proces, uvodne rečenice
[9].
DISOCIJATIVNI POREMEĆAJ LIČNOSTI
Dve godine pre romana Proces, Kafka je u pripoveci „Preobražaj”
(napisanoj 1912. godine, a objavljenoj 1915. godine) dao imaginaciju
disocijativnog poremećaja ličnosti. Disocijativni poremećaji, tzv.
rascepi ličnosti, obeleženi su promenama bolesnikovog osećaja
identiteta, njegovog pamćenja ili svesti. Osobe s tim poremećajem
mogu zaboraviti bitne događaje iz svoje prošlosti, ili pak
privremeno zaboraviti ko su, ili čak poprimiti novi identitet. Mogu
čak i odlutati iz svoje uobičajene okoline u nepoznatom smeru. Pored
vlastitog ega, postoji i najmanje jedan alter-ego, ali može ih biti
i mnogo više (slika 10). Kod Kafke, Gregor Samsa doživljava prvo
fizičku transformaciju, koja tokom vremena prerasta u mentalnu
transformaciju, kao odgovor na promenu uslova života.
Slika 10. Umetnička interpretacija osobe sa
višestrukom disocijacijom ličnosti.
„Kad se Gregor Samsa jednog jutra probudio iz nemirnih snova,
ustanovio je da se u svom krevetu pretvorio u ogromnu bubu. Ležao je
na leđima, tvrdim poput oklopa, i video je, kad bi malo podigao
glavu, svoj trbuh, zasvođen i mrk, izdeljen rožnatim lukovima, a na
vršku trbuha jedva se još držao pokrivač, samo što ne sklizne.
Njegove mnoge noge, jadno tanušne u poređenju sa ostatkom tela,
bespomoćno su mu drhturile pred očima...
… Bilo je sasvim jednostavno zbaciti pokrivač; trebalo je samo da se
malo nagne i sam će spasti. Ali, nadalje je išlo teže, posebno zato
što je bio tako vanredno širok. Da se podigne, bile su mu potrebne
ruke i šake; ali umesto njih imao je samo mnoštvo nožica koje su
neprekidno izvodile najrazličitije pokrete i kojim, povrh toga, nije
umeo da upravlja...” – F. Kafka – „Preobražaj” [10]..
OSTALI AFEKTIVNI POREMEĆAJI
Jedan od afektivnih poremećaja je i agresija, međutim, nema
jedinstvenog stava oko definicije agresije. Lawrence smatra da je
agresija ugrađena unutrašnja ekscitacija koja traži olakšanje i koja
će naći izražaj bez obzira na karakter spoljnog stimulusa, odnosno
impuls koji ima kvalitet instinkta. Drugi smatraju da je agresivnost
vrsta reakcije ili ponašanja, koja nastaje usled delovanja štetnog
stimulusa ili drugog spoljnog nadražaja. Adler smatra da je agresija
bilo koja manifestacija volje za moći i dominacijom [11].
Todorov smatra da je agresija takva forma ponašanja koja podrazumeva
svaki oblik javnog ili prikrivenog napada koji je usmeren prema
ljudima, životinjama ili predmetima, a koje se ostvaruje upotrebom
fizičke sile, u širem smislu kroz zaplašivanje putem verbalne,
gestovne ili mimiške ekspresije [12]. Osnovni oblici manifestacije
agresije mogu se razvrstati u sledeće oblike:
- agresija koja se izražava samo u mislima i intrapsihičkim
zbivanjima čoveka (on je razdražen i sklon napadu na okolinu, ali
kontroliše i uzdržava agresivne podsticaje);
- verbalna agresija, koja se manifestuje kroz grdnju, uvrede, poruge
ili na drugi način;
- agresija usmerena na premete, u kojoj se jasno prepoznaje
manifestovana sklonost i želja za destruktivnim ponašanjem;
- agresija prema drugim osobama, u smislu njihovog povređivanja ili
uništavanja života.
Salvador Dalí (1904–1989) je španski (katalonski) umetnik koji je
svojim talentom i samoreklamerstvom uspeo da postane najznačajniji
predstavnik pokreta pod nazivom „nadrealizam”. Bio je poznat po
svojoj ekscentričnosti i egzibicionizmu. Manje je poznato da je u
detinjstvu i mladosti imao napade agresivnosti. Kao dete je često
fizički maltretirao svoju 3 godine mlađu sestru, a uoči dolaska pape
u Figueras toliko ju je istukao da je morala ostati u krevetu. Slika
pod nazivom „Rock-n-roll” možda i podsvesno asocira na agresiju
(slika 11).
Slika 11. S. Dalí – „Rock-n-roll” (1957).
Drugi zabeleženi agresivni eksces desio se 1922. godine u
studentskom domu u Madridu kada je kolegi, koji je studirao na
muzičkoj akademiji, potpuno uništio violončelo skačući po njemu.
Nakon smrti Gale, njegove životne saputnice, uradio je niz slika
koje prikazuju violentni napad na violončelo (slika 12). Da li je
gubitak voljene osobe ponovo probudilo u njemu agresiju koja je sada
bila izražena slikama?
Slika 12. Serija slika iz 1983. godine koje
prikazuju agresivni napad na violončelo.
NEUROLOŠKA OBOLJENJA
DEMENCIJA
Demencija je postupno pogoršanje intelektualnih sposobnosti sve
do oštećenja socijalnog i radnog funkcionisanja. Najistaknutiji
simptom su teškoće u pamćenju, posebno nedavnih događaja. Drugi
simptomi su loša prosuđivanja (osoba ima teškoća u razumevanju
situacija, planiranju ili odlučivanju), osobe gube vlastite
standarde i kontrolu nad instinktima, sposobnost apstraktnog
mišljenja opada, uobičajene su emocionalne smetnje, uključujući i
preslabi afekt i povremene emocionalne ispade. Demencija se
poistovećuje sa senilnošću, budući da se razvija tokom starenja.
Poseban oblik demencije je Alchajmerova bolest. To je degenerativni
moždani poremećaj koji nije isključivo posledica starenja. U toku
bolesti dolazi do uništavanja neurona i veza u moždanoj kori što
dovodi do značajnog gubitka moždane mase (slika 13). Alchajmerova
bolest uzrokuje postepeno i nepovratno gubljenje pamćenja,
sposobnosti govora, svesti o vremenu i prostoru, i eventualno
sposobnost brige o sami o sebi. Bolest je neizlečiva i obično vodi
preranoj smrti bolesnika.
Slika 13. Presek zdravog mozga i mozga zahvaćenog
Alchajmerovim oboljenjem.
William Untermohlen (1933–2007) je bio američki slikar koji je
živeo i radio u Londonu. Kada je 1995. godine saznao da boluje od
Alchajmerove bolesti, upustio se u ambiciozan poduhvat izrade serije
autoportreta. Umetnik se ovim projektom bavio narednih 5 godina
prilagođavajući svoj stil napredovanju ograničenja u percepciji i
motorici. Slike nastale u tom periodu snažno dokumentuju faze ove
teške degenerativne bolesti. Godine 2000. je prestao slikati kada je
zbog potpune nemoći prebačen u ustanovu za posebno brige. Umro je
sedam godina kasnije. Ova serija autoportreta služi kao jedinstveni
umetnički, medicinski, ali i lični rekord čoveka u borbi sa
demencijom (slika 14).
Slika 14. W. Untermohlen – „Autoportret” iz 1967.
godine je iz vremena kada je umetnik bio zdrav. Ostalih sedam
autoportreta je nastalo nakon što je saznao da boluje od
Alchajmerove bolesti.
EPILEPSIJA
Epilepsija predstavlja grupu dugotrajnih neuroloških poremećaja
koje karakterišu epileptični napadi. Ti napadi su epizode koje mogu
varirati od kraćih i skoro neprimetnih do dugih perioda snažnog
trzanja. Kod epilepsije se napadi obično ponavljaju i nemaju
neposredan osnovni uzrok. Najčešći tip (60%) napada su konvulzivni.
Obično počinju kao fokalni napadi, koji mogu postati generalizovani.
Fokalnom napadu često prethode određeni doživljaji, poznati kao
aura. Oni mogu uključivati: senzorne (vizuelne, slušne ili mirisne),
psihičke, autonomne ili motorne pojave. Nakon ove faze bolesnik se
obično iznenada ruši, a zatim nastupa tetanički (tonički) spazam
svih mišića tela. Oči su obično otvorene, zubi stisnuti, ruke
savijene u laktovima, šake stisnute dok su noge ekstendirane.
Ponekad se čuje i krik koji nastaje zbog spazma laringealne
muskulature.
Epilepsija je jedna od najstarijih poznatih bolesti. Antički su Grci
epilepsiju smatrali natprirodnom pojavom, te su je često nazivali
„svetom bolesti” – tobože poslate od bogova nekim ljudima da bi oni,
u epileptičnom zanosu, saopštavali običnim ljudima naročite poruke i
želje bogova. I inače je ova bolest u istoriji sticala atribute
„sveta”, „božanska”, „sotonska”, „demonska”, uglavnom zbog veoma
impresivne simptomatologije i iznenadnog nastupa.
Kao potvrdu svog uverenja pobornici ovakvog tumačenja navode niz
velikih umetnika koji su bolovali od ove bolesti: Vinsent van Gogh,
Charles Dickens, Edgar Alan Poe, Lewis Carol, lord Byron,
Dostojevski i drugi.
Fjodor Mihajlovič Dostojevski (1821–1881) je ruski književnik poznat
kao jedan od prvih predstavnika psihološkog realizma u evropskoj
književnosti. Dobro poznavanje ljudske prirode omogućilo je
Dostojevskom da stvori moderan psihološki roman. On je u roman uveo
unutrašnji monolog kao dominantno umetničko sredstvo za otkrivanje
složenosti duševnog sveta svojih junaka.
Dostojevski je od epilepsije bolovao od detinjstva pa sve do kraja
života. Nema nijednog velikog umetnika na čiji je opus epilepsija
toliko uticala kao na Dostojevskog. Epileptične događaje i likove
koji boluju od ove bolesti opisao je u nekoliko svojih književnih
dela. Epilepsija i epileptični napadi su važni elementi u gradnji
strukture književnih dela Dostojevskog. U pripoveci „Gazdarica”
(1847) epileptični napad doživljava starac Murin, u romanu Poniženi
i uvređeni (1860) lik koji pati od epilepsije je devojčica Neli, a u
romanu Zli dusi (1871) to je Kirilov. U poslednjem romanu Braća
Karamazovi (1880) od epilepsije boluje Smerdjakov. Glavni junak u
romanu Idiot (1868) je knez Miškin, a okosnica celog romana je
upravo epilepsija od koje boluje. U ovom romanu opisano je nekoliko
manifestacija ovog oboljenja (ili kako neki smatraju – sindroma),
ali verovatno je najupečatljiviji opis epileptične aure koji može
poslužiti i kao naučna, medicinska literatura.
„...ti trenuci, ti blesci munje bili su tek samo predosećanje onog
konačnog i završnog magnovenja (nikad ne dužeg od jednog sekunda),
kojim bi se počinjao sam nastup...
...možda će mu se nastup desiti još danas. Zbog nastupa je i sav taj
mrak, zbog nastupa mu je i „ideja” došla!
...ma kako bilo mračno, knez ipak, kad istrča na terasu, odmah
razabra da se tu, u tom udubljenju, zbog nečega krije jedan čovek...
...zatim, najednom, nešto kao da se otvori pred njim: neobična
unutarnja svetlost ozari svu njegovu dušu. Taj trenutak potraja
možda pola sekunda; ali se posle ipak jasno i svesno sećao početka,
sasvim prvog zvuka svog strašnog vapaja koji mu se, sam sobom, ote
iz grudi i koji on nikakvom silom ne bi bio kadar zadržati. Zatim mu
svest momentalno utrnu, i nasta potpun mrak...
...od trzaja, ugruvanosti i od grčenja, telo se bolesnikovo sroza
niz stepenice...” – F. M. Dostojevski – Idiot [13].
OFTALMOLOŠKA OBOLJENJA
KATARAKTA
Ime katarakta dolazi od latinskog cataracta što znači vodopad.
Kao što vodopad zbog brzine padanja vode postaje beo, termin je
možda kasnije korišćen kao metafora za opisivanje slične pojave kod
staračkih zamućenosti očiju. Raniji persijski lekari zvali su to
nazul-i-ah, ili „pad vode”, što je u narodu postalo popularno kao
„vodopadna bolest” ili katarakta. U engleskom dijalektu kataraktu
zovu „biser“, odnosno „biserno oko” zbog specifičnog izgleda oka
(slika 15).
Slika 15. Izgled sočiva kod katarakte.
Katarakta je zamućenje koje se razvija u očnom sočivu ili
njegovoj ovojnici, a koje varira od malene do potpune zamućenosti
usled agregacije proteina što ometa prolaz svetla u oko. U ranoj
fazi razvoja katarakte može doći do postepenog žutila i zamućenja,
što može smanjiti mogućnost percepcije plavih boja. Kako katarakta
postaje sve mutnija, ugrožen je jasan vid i gubi se oštrina vida.
Ponekad se vidi bleštanje zbog načina na koji se svetlost raspršuje
u oko. Razvoj bolesti uzrokuje gubitak vida i, ukoliko se ne leči,
može uzrokovati slepilo.
Claude Monet (1840–1926) je bio francuski slikar koji se smatra
začetnikom impresionizma; ceo ovaj pravac u slikarstvu dobio je ime
prema njegovoj slici „Impresija izlaska sunca”. Primarna Monetova
inspiracija tokom poslednjih 30 godina života bilo je njegovo imanje
Giverny. Sam je osmislio svoj japanski vrt kao mesto za relaksaciju,
razmišljanje i motiv za slikanje. Tako je nastala cela serija slika
japanskog mostića i lokvanja koji su cvetali u veštačkom jezercetu
ispod mosta (slika 16).
Slika 16. C. Monet – „Japanski most i lokvanji” –
slike nastale 1886. i 1899. godine.
Iako je Monetu nuklearna katarakta na oba oka dijagnostikovana
tek 1912. godine (u dobi od 72 godine), njegovi problem sa vidom
počeli su znatno ranije. Već je 1905. godine primetio promene u
percepciji boja koje nisu više tako intenzivne. Slike iz tog perioda
pokazuju promene, postaju više zelene i plave uz pomak prema prljavo
žutim i ljubičastim tonovima. Nakon 1915. godine slike postaju sve
apstraktnije. Žalio se da crvena boja liči blatu ili dosadnoj
ružičastoj, a svi predmeti postaju nekako žuti. Ova promena je u
skladu sa vizuelnim efektima katarakte. Nuklearna katarakta
apsorbuje svetlost, boje se gube a okolina izgleda sve više žuta
[14] (slika 17).
Slika 17. C. Monet – „Japanski most sa lokvanjima”
iz 1905. godine i „Lokvanji” iz 1906. i 1907. godine.
Razvoj bolesti najbolje ilustruju slike japanskog mosta i
lokvanja iz njegovog vrta koje su nastale u period od 1918. do 1926.
godine. Osećaj atmosfere i igre svetlosti po kojima je Monet bio
poznat su nestali (slika 18).
Slika 18. C. Monet – „Japanski most” iz 1918. i
1919. godine.
Da bi mogao razlikovati boje, Monet ih je prema natpisima na
tubama stavljao na paletu redosledom kojim ih je stavljao i u vreme
kada je vid bio očuvan. Slikao je velikim potezima kista nejasne
slike na kojima se tek u obrisima naslućuje objekt. Analizirajući
ove poslednje slike, neki likovni kritičari su smatrali da je pred
kraj života Monet težio ka apstraktnom slikarstvu. Međutim, on je
samo nastojao slikati prema onome što je video i čega se sećao
(slika 19).
Slika 19. C. Monet – „Japanski most” iz 1924. i
1926. godine.
RETINOPATIJA
Probleme sa vidom imao je i drugi veliki francuski impresionista
Edgar Degas, koji je bolovao od retinopatije. Retinopatija je opšti
pojam koji se odnosi na neki oblik nezapaljenskog oštećenja
mrežnjače oka. Najčešće nastaje kao posledica neadekvatne
prokrvljenosti ili kao odraz nekog sistemskog oboljenja oka (npr.
dijabetesa). Kod centralne serozne retinopatije u membranu iza
mrežnjače nakuplja se tečnost. Tečnost prodire i između slojeva
mrežnjače i izaziva njihovo odvajanje. Simptomi centralne serozne
retinopatije su: zamagljen ili oslabljen vid (ponekad se javlja
naglo), slepe pege, izobličeni oblici i smanjena vizuelna oštrina.
Edgar Degas (1834–1917), rođen u Parizu, bio je samo 6 godina
stariji od Moneta. Njegovi problemi sa vidom počeli su već u dobi od
36 godina. Uočio je da mu smeta svetlo pa je počeo raditi u
zatvorenom prostoru i u kontrolisanim uslovima. Oko četrdesete
godine Degas je izgubio centralni vid pa je bio prisiljen slikati
oko skotoma. Kasnije je imao problema sa identifikacijom boja, pa je
molio svoje modele da mu pomognu u određivanju pravih boja medija. U
period od 1880. do 1895. godine njegov vid se progresivno
pogoršavao, tako da sa 57 godina više nije mogao da čita. Na slici
20. vidljiva je promena u načinu izražaja gotovo istog motiva u
razmaku od 12 godina.
Slika 20. E. Degas – „Prikaz toalete posle
kupanja” iz 1886. i 1898. godine.
Kako mu se vid pogoršavao, Degas je menjao način svog umetničkog
izraza, pa je sa ulja prešao prvo na slikanje pastelima, a kasnije
na vajarstvo, grafiku i fotografiju. Poteškoće sa razaznavanjem boja
verovatno su doprineli da su kasnije slike bile snažnije obojene, a
potez je postao širi i oštriji [14, 15] (slika 21).
Slika 21. E. Degas – „Prikaz žene u toku toalete i
nakon kupanja” iz 1884., 1886., 1893. i 1905. godine.
OSTALO
LEKOVI I DROGE
U Auvers-sur-Oise Van Goga je lečio dr Paul Gachet,
najverovatnije crvenom pustikarom (Digitalis purpurea). Aktivni
princip ove biljke je digitalis. Osobe koje koriste digitalis često
vide žuti oreol oko predmeta, koji je izrazitiji ukoliko je predmet
svetliji. Može se pretpostaviti da je Van Gogova slika „Zvezdana
noć” nastala pod uticajem digitalisa (slika 22).
Slika 22. V. van Gog – „Zvezdana noć” iz 1889.
godine.
Pieter Brueghel st. (1325/30?–1569) je u scenama iz seoskog
života prikazao ljude kojima su nedostajali neki delovi tela (delovi
ruku i nogu), odumrlih zbog ergotizma koji je u to vreme harao
Evropom (slika 23).
Slika 23. P. Brueghel st. – „Hendikepirani”.
Interesantan je slikarski ogled koji je imao za cilj prikazati
delovanje LSD-a. Dietilamid lisergičke kiseline (skraćeno LSD) je
jedan od najsnažnijih halucinogena. Otkrio ga je 1938. godine
švajcarski hemičar Albert Hofmann u laboratorijama kompanije Sandoz.
Supstancija je 5 godina bila zaboravljena, a kada je ponovno s njom
počeo raditi, Hofmann je osetio neku „opijenost” (najverovatnije
zbog resorpcije preko kože) i to iskustvo je opisao u svom
laboratorijskom dnevniku, a kasnije i objavio u Sandoz-ovom
časopisu: „U petak popodne, 16. aprila 1943. godine, dok sam radio u
laboratoriju, obuhvatio me čudan osećaj vrtoglavice i nemira.
Predmeti kao i likovi mojih saradnika u laboratoriju počeli su
trpeti optičke promene. Nisam bio u mogućnosti da se usredsredim na
svoj rad. U stanju sličnom snu otišao sam kući, gde me je savladala
neodoljiva potreba da legnem i spavam. Svetlost je bila toliko
intenzivna, da je bila neugodna. Navukao sam zavese i odmah pao u
neobično stanje „pijanstva”, koje je karakterisala preterano bujna
mašta. Kada su oči bile zatvorene, prema meni su navirale
fantastične slike izvanredne plastičnosti i intenzivnih boja. Nakon
dva sata, ovo stanje je postepeno slabio i bio sam u mogućnosti
pojesti večeru s dobrim apetitom.” (slobodan prevod K. Đ. Š.) [16,
17].
Psihotomimetski efekt LSD-a je grafički prikazan serijom portreta
koju je umetnik uradio pod uticajem ove supstancije (slika 24) [18].
Slika 24. Serija portreta urađena u toku 8 sati
pod uticajem LSD-a.
I na kraju, što reći umesto zaključka: Umetnost i medicina imaju
uzajamno recipročnu eksplikaciju i stoga su komplementarni.
LITERATURA
- Papiasvilli ED, Mayers L. Psychoanalysis and art: dialogues
in the creative process. Int Forum Psychoanal. 2011; 20 (40):
193–195.
- Vinikot D. Igranje i stvarnost, prevod Milica Mint. Zavod za
udžbenike, Beograd, 2000.
- Olson DW, Doescher RL, Olson MS. The blood-fed sky pf the
scream. Am Physical Soc News. 2004; 13 (5): 8.
- Bech P, Rasmussen NA, Olsen LR, Noerholm V, Abildgaard W.
The sensitivity and specificity of the Major Depression
Inventory, using the Present State Examination as the index of
diagnostic validity. J Affect Dis. 2001, 66 (2–3): 159–164.
- Olsen LR, Jensen DV, Noerholm V, Martiny K, Bech P. The
internal and external validity of the Major Depression Inventory
in measuring severity of depressive states. Psychol Med. 2003,
33 (2): 351–356.
- van Os J, Kapur S. Shizophrenia. Lancet 2009; 374 (9690):
635–645.
- Buckley PF, Miller BJ, Lehrer DS, Castle DJ. Psychiatric
comorbidities and schizophrenia. Schizophr Bull. 2009, 35 (2):
383–402.
- Jerotić V. Bolest i stvaranje. Sabrana dela, II kolo,
Zadužbina Vladete Jerotića u saradnji sa IP Ars libri, Beograd,
2007.
- Kafka F. Proces. prevod Herman B., Kultura, Beograd 1962.
- Kafka F. Preobražaj. prevod Aćin J. u F. K. Sinovi – tri
povesti, Reč i misao, Rad, Beograd, 1999, str. 37–40.
- Lowrence C, Hodgkins E. Personality influences on
interpretations of aggressive behavior: the role of provocation
sensitivity and trait aggression. Pers Individ Dif. 2009, 46:
319–324.
- Totorov A, Bargh JA. Automatic sources of aggression.
Aggress Violent Behav. 2002; 7: 53–68.
- Dostojevski FM. „Idiot“, knjiga druga; Izabrana dela, Knjiga
XI, prevod Maksimović J.,“Glas crkve”, Valjevo, 1994, str.
22-39.
- Marmor MF. Ophthalmology and art: simulation of Monet's
cataracts and Degas' retinal disease. Arch Ophthalmol. 2006, 124
(12): 1764–1769.
- Marmor MF. An eye chart for Edgar Degas. JAMA Ophthalmol.
2013, 131 (10): 1353–1355.
- McKim WA. Drugs and behavior. An introduction to behavioral
pharmacology. Pearson Education, Inc., New Jersey. 2007, str.
337–338.
- Hofmann A. Discovery of D-lysergic acid diethylamide-LSD.
Sandoz Excerpta, 1955; 1(12):1.
- Lüllmann H, Mohr K, Ziegler A, Bieger D. Color atral of
Pharmacology. Georg Thieme Verlag, Stuttgart, 2000, str.
240–241.
Napomena autora:
Za biografske podatke o umetnicima korišteni su:
- Opšta enciklopedija Jugoslavenskog leksikografskog zavoda, Zagreb,
1966–1969.
- Enciklopedija likovnih umetnosti Jugoslavenskog leksikografskog
zavoda, Zagreb, 1959–1966.
- Istorija slikarstva, Nolit, Beograd, 1973.
- Veksler Hj. Of Engra do Pikasa, Savremena škola, Beograd, 1960.
- Mala umetnička enciklopedija. Chagall, knjige 27 i 28, Nolit,
Beograd, 1961.
- Haftmann W. Chagall, Izdavački zavod Jugoslavija, Beograd, 1976.
- Mala umetnička enciklopedija. Van Gogh, knjige 1, 8 i 53, Nolit,
Beograd, 1960, 1961. i 1965.
- Mala umetnička enciklopedija. Moderno slikarstvo III, knjiga 75,
Nolit, Beograd, 1966.
- Mala umetnička enciklopedija. Monet, knjige 59 i 60, Nolit,
Beograd, 1965
- Postimpresionizam. Mladinska knjiga, Ljubljana, 1979.
- Semenzato C. Svijet umjetnosti Mladinska knjiga, Zagreb 1991.
- Mala umetnička enciklopedija. Degas, knjige 4 i 17, Nolit,
Beograd, 1961.
- Wikipedia, the free encyclopedia.
https://en.wikipedia.org
|
|
|
|