|
Preuzmite
Zbornik sažetaka
u pdf formatu |
|
UMETNOST REANIMACIJE
Marija Mandić
TUBERKULOZA MEĐU SRPSKIM UMETNICIMA U XIX I PRVOJ POLOVINI XX VEKA
Dimić Dejan, Dimić Nemanja, Timotijević Ljiljana, Nikolić-Brstina
Ivana, Nikčevć Ljiljana, Zdravković Aleksandra, Damnjanović Ivana
REMBRANTOVI ČASOVI
ANATOMIJE
Aleksandar Ćirić
ZAVISNOST IZ
ARHETIPSKE PERSPEKTIVE KELTSKE KRALjICE MAB
Marijana Janković, Dejan Janković, Ana Okiljević, Zora Okiljević
MANDALE I NJIHOV ZNAČAJ U RADU KARLA GUSTAVA JUNGA
Miljana Mladenović-Petrović
STOMATOLOŠKA PROTETIKA, NAUKA ILI UMETNOST?
Snežana Mladenović
O EPIDEMIJI PEGAVOG TIFUSA
1914/15. GODINE U SRPSKOJ KNjIŽEVNOSTI
Zoran Vacić, Jelena Jovanović Simić
EFEKAT LIKOVNE
UMETNOSTI NA ZDRAVLJE
Miljana Mladenović-Petrović, Živorad Mladenović, Snežana Mladenović
ANATOMIJA MELANHOLIJE
Đorđe Bulatović, Filip Mihajlović, Janko Petrović, Filip
Martinović, Dušan Đurić
MEDICINA I UMETNOST
Bojana Cokić
IKONOGRAFIJA ISUSA U RANOM
DETINjSTVU KROZ PRIGODNE MARKE POŠTE SRBIJE
Milan Stanulović
KAKO NASLIKATI TUGU?
Dušan Đurić
GOJAZNOST I POP KULTURA
Bratimirka Jelenković
UMETNOST REANIMACIJE
Marija Mandić
DOM ZDRAVLJA SUBOTICA
U originalnoj Hipokratovoj zakletvi stoji: „Kunem se... da ću
smatrati dragim kao roditelja onog koji me je naučio ovoj
umetnosti...”, tako da i mi, polažući ovu zakletvu, svesno ili
nesvesno prihvatamo činjenicu da naša profesija lekara u stvari i
jeste umetnost.
Cilj ovog rada je da pokaže da je lekarska profesija usko
isprepletena sa umetnošću, sa posebnim osvrtom na umetnost
reanimacije. Na svom radnom mestu, a da toga možda nismo ni svesni,
svakodnevno praktikujemo umetnost komuniciranja sa pacijentima,
umetnost održavanja dobrih kolegijalnih odnosa, umetnost donošenja
dobrih profesionalnih odluka, te razne veštine koje se graniče sa
umetnošću, a reanimacija je jedna od njih.
Uspešna reanimacija nastavlja čovekov život i donosi sreću njegovim
rođacima i bližnjima. Ipak, s druge strane, reanimacija samo
produžava patnju i proces umiranja. U nekim slučajevima oživljavanje
rezultira krajnjim tragedijama – pacijent ostaje u trajnom stanju
„vegetacije”. Proces oživljavanja neuspešan je u 70–95% i smrt je
svakako neizbežna. Ipak, svako želi da umre dostojanstveno.
Jedna od opšteprihvaćenih definicija umetnosti glasi: „UMETNOST je
ljudska delatnost ili proizvod ljudske delatnosti koja ima za cilj
stimulisanje ljudskih čula kao i ljudskog uma i duha“. Zar se
reanimacionim postupkom ne stimulišu upravo ljudska čula, um i duh u
bukvalnom smislu reči? Dalje se navodi da se „ kvalitet umetničkog
dela obično procenjuje na osnovu stimulacije koju ono izaziva –
utisak koji ono ostavlja na ljude, broj ljudi u kojima je to delo
izazvalo neku emociju, u kolikoj meri se to delo ceni, kao i efekat
ili uticaj koji to delo ostavlja ili je ostavilo u prošlosti”. Stoga
reanimacija, bilo uspešna ili neuspešna, u svom ishodu ostavlja
velike i razne emocije na veliki broj ljudi, sam proces reanimacije
se ceni u velikoj meri i ostavlja efekte, kako u prošlosti, tako i u
sadašnjosti, odnosu u momentu samog dešavanja. Bezmalo je onda reći
da je jedan reanimacioni postupak koji izvodimo ne samo umetnost,
nego i REMEK DELO jer, generalno, kako je i prikazano, sadrži sve te
atribute koje čine jedno umetničko delo.
U svakidašnjem lekarskom poslu je neophodno donositi i etičke odluke
po kojima je odluka o reanimaciji ili o nereanimaciji prihvatljiva i
na taj način se pacijent i njegova rodbina tretiraju sa
dostojanstvom. Ove odluke mogu biti donesene na individualnom,
internacionalnom i lokalno kulturološkom nivou, zakonski, na osnovu
tradicije, religije, socijalnih i ekonomskih faktora što govori da
je sama reanimacija ipak mnogo kompleksnija od umetničkog dela.
* * *
TUBERKULOZA MEĐU
SRPSKIM UMETNICIMA U XIX I PRVOJ POLOVINI XX VEKA
Dimić Dejan (1), Dimić Nemanja (2), Timotijević Ljiljana (1),
Nikolić-Brstina Ivana (1),
Nikčevć Ljiljana (1), Zdravković Aleksandra (1), Damnjanović Ivana
(3)
(1) GRADSKI ZAVOD ZA PLUĆNE BOLESTI I TUBERKULOZU, BEOGRAD, (2)
SLUŽBA ANESTEZIOLOGIJE SA REANIMATOLOGIJOM INSTITUT ZA
ORTPEDSKO-HIRURŠKE BOLESTI BANJICA, BEOGRAD,
(3) TEHNOLOŠKO-METALURŠKI FAKULTET, BEOGRAD
Nijedna bolest nije imala toliki uticaj na književnost kao
tuberkuloza, bilo kroz opis likova koji su od nje bili bolesni, bilo
kroz bolest pisaca. Ona često daje posebnu notu umetničkim
ostvarenjima, upravo zato što pruža OSEĆAJ ŽIVOTA U SENCI SMRTI.
Činjenica je da su u XIX i prvoj polovini XX veka mnogi svetski i
srpski umetnici, pre svega pesnici, umirali od tuberkuloze, tako da
je ona bila deo „imidža” pre svega velikih pesnika.
Poetičnost i romantičnost tuberkuloze ogledala se u razdoblju od
trenutka pojave bolesti do trenutka smrti. Lord Bajron je rekao:
„Voleo bih umreti od tuberkuloze”. Od nje su bolovali i umrli Edgar
Alan Po, Džon Kits, Kafka, Čehov, Džejn Ostin, Emili i Šarlota
Bronte, Gorki, Molijer, Šopen, Veber, Dešijel Hemet, Orvel,
Modiljani.
Tuberkuloza kod srpskih pisaca nije bila isključivo zla kob, nego i
izvor bogatstva njihovih dela, jer im je omogućila da se domognu
opšte ljudskih motiva i da prevaziđu ograničenost svoje sredine. U
XIX i prvoj polovini XX veka od tuberkuloze su bolovali i umrli
mnogi srpski pisci: Jovan Sterija Popović, Branko Radičević, Petar
Petrović Njegoš, Kosta Ruvarac, Đura Jakšić, Kosta Trifković,
Svetozar Marković, Jakov Ignjatović, Laza Lazarević, Vojislav Ilić,
Janko Veselinović, Svetolik Ranković, Kosta Abrašević, Radoje
Domanović, Svetozar Ćorović, Milutin Bojić, Vladislav Petković Dis,
Rade Drainac, Milan Rakić, Milovan Glišić, Stanislav Vinaver,
Milorad Mitrović , Dušan Vasiljev, Jovan Grčić Milenko, Svetislav
Vulović, Dragiša Nedović, Paun Petronijević, Božidar Knežević,
Branimir Ćosić, Velimir Živojinović Masuka, Branko Miljković, Vasa
Stajić, Milica Janković (Leposava Mihajlović), Momčilo Nastasijević,
Aleksa Šantić, Jovan Andrejević, Aleksandar Šandor Popović, i
slikari: Ignjat Job, Jovan Vuletić, Vidosava Kovačević, Ilija
Bašičević Bosilj, Mirjana Maoduš, Milan Milovanović .
Tuberkuloza kao bolest možda nije velika, zasebna tema, ali je
svakako prisutna u mnogim svetski poznatim delima, utičući na
radnju, karakterišući likove i oslikavajući život tog vremena. Ona
je oduvek izazivala najrazličitija osećanja kod ljudi: saosećanje,
gađenje, samilost, prezir, hrabrost, strah i tugu. Sva ova osećanja
bila su odličan pratilac književne osnove zvane bolest za zaplet,
scenografiju, upozorenje, kritiku, pogled u budućnost,
autobiografiju. To je bolest u kojoj su smrt i život tako
isprepletani, da smrt ima sjaj i boju života, a život sumorni i
jezivi oblik života.
Činjenica je da tuberkuloza nije više tako strašna kao što je nekada
bila, da više ne ledi dah pesnicima, ne pali grozničavi sjaj u
njihovim očima i ne žari njihove jagodice rumenilom. Upravo zato je
potrebno podsetiti se žrtava tuberkuloze među umetnicima u
prošlosti, jer će u budućnosti izgledati sve neverovatnija i
neshvatljivija njena čudovišna moć.
* * *
REMBRANTOVI ČASOVI
ANATOMIJE
Aleksandar Ćirić
SLUŽBA ANESTEZIJE I INTENZIVNE NEGE, OPŠTA BOLNICA PIROT
Rembrant Harmenson van Rajn (1606–1669), najveći i najpoznatiji
holandski slikar i jedan od najuticajnijih umetnika zapadne Evrope
17. veka, živeo je i stvarao u vreme tzv. zlatnog doba Holandije,
kada je ona doživela politički, ekonomski i umetnički procvat.
Njegovo slikarstvo pripada stilskoj epohi baroka, a psihološka
dubina njegovih portreta i produbljena interpretacija biblijskih
događaja ostali su do danas jedinstveni i neponovljivi.
Čas anatomije doktora Nikolasa Tulpa (The anatomy lesson of Dr
Nicolas Tulp), ulje na platnu dimenzija 216,5 x 169,5cm naslikano
1632. g., jedno je od Rembrantovih najpoznatijih dela. Slika
predstavlja grupni portret koji je naručio uticajni lekar dr Tulp,
zvanični gradski anatom, kasnije i gradonačelnik Amsterdama, za
gildu (udruženje) amsterdamskih hirurga. Časovi anatomije bili su
društveni događaji u to vreme, održavani su jedanput godišnje u
učionicama koje su zapravo bile pozorišta. Prisustvovali su im
studenti medicine, lekari i svako ko bi platio ulaznicu. Za
seciranje su korišćeni leševi pogubljenih kriminalaca.
Naturalistički osvetljen leš (zločinac Aris Kint, obešen prethodnog
dana zbog oružane pljačke) i dr Tulp su u centru pažnje. Dr Tulp
stoji sa desne strane i jedini nosi šešir. On drži makaze u ruci i
prisutnima objašnjava tetive i anatomiju ruke. Sa druge strane stoji
grupa koja pažljivo, možda sa preteranom pažnjom, sluša njegovo
izlaganje i posmatra seciranje leša. U donjem desnom uglu nalazi se
otvoren ogromni priručnik iz anatomije, verovatno Fabrika ljudskog
tela (De humani corporis fabrica) Andreasa Vesalijusa, objavljen
1543. god. Na slici nedostaje preparator, čiji je zadatak bio da
pripremi telo za čas. Rembrant je veoma smelo i uspešno rešio
problem statične kompozicije na slici. Dijagonalom koja kreće od
knjige ispod mrtvačevih nogu i pruža se do glave čoveka u gornjem
levom uglu, stvorio je utisak pokreta. Igrom svetlosti scena je
dobila ne samo neku čudnu, neobičnu lepotu, već i skoro misteriozan
izgled, koji je navodio na to da se u ovoj slici traži neki dublji,
skriveniji, poetično-filozofski smisao, koga u njenoj prozaičnoj
sadržini u stvari nema. Lice leša je delimično osenčeno, nelogično u
odnosu na izvor svetlosti. Smatra se da je to nagoveštaj „senke
smrti” (umbra mortis), tehnike koju je Rembrant često koristio.
Slika se nalazi u muzeju Mauritshuis u Hagu.
Čas anatomije doktora Jana Deijmana (The anatomy lesson of Dr. Joan
Deyman), ulje na platnu dimenzija 100 x 134cm, naslikano 1656. god.
je drugi i manje poznati Rembrantov čas anatomije. Slika predstavlja
fragment grupnog portreta jer je veći deo platna uništen u požaru
1723. god. Na slici doktor Deijman secira stomak, pre nego što će
preći na mozak. Iznad lobanje leša stoji njegov asistent Gysbrecht
Calcoen, tadašnji predsednik amsterdamskog udruženja hirurga. Mrtvac
je kriminalac Joris Fonteijn, sa nadimkom crni Jan. Slika se čuva u
Istorijskom muzeju (Rijksmuseum) u Amsterdamu.
Nadahnutu analizu obeju slika dao je Danilo Kiš u knjizi Čas
anatomije: „Svet ne počinje od danas i mi znamo, vidimo, da ovo nije
prvi čas anatomije pod kapom nebeskom, ali još se mogu saznati nove
stvari, posmatranjem, seciranjem i vivisekcijom, praksisom i sumom
iskustava koja su nam dostupna. Čas može da počne.”
* * *
ZAVISNOST IZ
ARHETIPSKE PERSPEKTIVE KELTSKE KRALjICE MAB
Marijana Janković (1), Dejan Janković (2), Ana Okiljević (1),
Zora Okiljević (1)
(1) ZZZZ RADNIKA „ŽELEZNICE SRBIJE” BEOGRAD, U NOVOM SADU, (2)
BOLNICA ZA BOLESTI ZAVISNOSTI, BEOGRAD
Psihoterapija često počinje sa radom na adaptaciji koja nam
omogućava da preživimo i da oblikujemo naša opažanja, emocije,
koncepte i ponašanja. Na početku psihoterapije tragamo za patnjama
ličnog iskustva. Ako odemo dublje, možda ćemo naći osnovu u
arhetipskoj dinamici, koja oblikuje našu individualnost po principu
simboličkih šablona. Ispod naših kompleksa se nalazi čista
arhetipska struktura. Ponekad se čak nalazi i pometnja koja je
promenila plodni tok u našim životima da bi popravila jasnoću i
energiju „istinitog Selfa”. U analognom procesu, mi možemo da
prostudiramo slojeve mitologije koji su sagrađeni oko figure Mab, da
otkrijemo njene originalne šablone celovitosti i arhetipske energije
kroz odjek dubokih nivoa kolektivne psihe drevnog naroda Kelta.
Zavisnost je korumpirana manifestacija stare božanstvene energije
koja je u svojoj originalnoj formi uzbuđujuća i životno afirmišuća.
Kraljica Mab u keltskoj mitologiji je predstavljala životnu
energiju, ratobornost i izobilje života, svetu snaga koja leži iza
rasta, plodnosti i izobilja. Mab predstavlja psihološku i duhovnu
potrebu za celinom i jedinstvom sa božanstvom ili sa onim što Jung
naziva Selfom. Za neke ljude, to je proces individuacije. Zavisnost
je samo senka duhovnog iskustva. Intoksikacija nije duhovno
iskustvo, nego je čista intoksiciranost. Kroz kontekst drevnih Kelta
i kraljice Mab dobijamo duboki osećaj duhovnosti koji se probija u
svaki aspekt savremenog čoveka. Mab je omogućavala put do
iskušavanja religioznog ushićenja kroz deo procesa individuacije,
nazvanim u keltskoj mitologiji Tara, test koji se davao
pretendentima na kraljevski presto. Psihološki je značajan za
današnjicu jer opisuje ono šta se događa kao potvrda da smo na putu
naše sudbine.
MAB KAO EKSTAZI – ekstazi potiče iz klasičnog grčkog jezika od reči
EK – od, spolja, i HISTANAI – postaviti. Označava stanje van sebe i
zanosa energijom koja dolazi spolja. Takav juriš nas ushićuje ili
nas odvodi dalje. Stoga, ekstazi je često povezana sa iskustvom
neverovatne celovitosti u kojoj se naša mala svesnost oseća
zaronjena kao da je bačena u kosmički okean. U mitu o Mab, život sa
svim dubokim osećajima i emocijama je transcendentan. Primarna
celovitost je ta koja modulira naše individualne sudbine. Mi se
delimično pojavljujemo iz nje kako otkrivamo naše granice i pravimo
razlikovanje, ali dok ne postanemo identifikovani sa ovim odvojenim
oblicima i samim sobom kao kompletno samostalnim, znamo da smo
takođe spojeni u njenu širu opnu.
Zavisnost je specifična patološka želja. Mnogi od nas imaju nešto
kao „božanstveno-demonsku” glad, koja je povezana sa zavisničkim
elementima u nama, kao deo kompulzivnog kompleksa koji se
manifestuje u životnom događaju jer i izražava i jede našu životnu
energiju. To je kao neka vrsta „vođene strasti” koja se izdiže iz
deprivacije koja ostavlja proždrljive crne rupe u psihi. Nagon da se
popuni ta rupa je arhetipski. Arhetipski šabloni podržavaju mitove
koji postoje i u najdubljim slojevima ljudske psihe i utiču na sve
naše odgovore u modernom društvu. Imajući ovo na umu vidimo izraz
duhovnosti, bilo kod zavisnika ili onih koji rade na individuaciji,
svuda oko nas u svim aspektima života.
* * *
MANDALE I NJIHOV ZNAČAJ U RADU KARLA GUSTAVA JUNGA
Miljana Mladenović-Petrović
DOM ZDRAVLJA, BELA PALANKA
Uvod: Karl Gustav Jung (K. G. Jung) je švajcarski psihijatar koji je
svojim delom pomerio dotadašnje granice u evropskoj psihijatriji.
Njegovo delo tangira skoro sve oblasti života i znanja. Poseban
značaj ima njegovo stanovište građe psihe po kojem nju čine dve
sfere koje se dopunjavaju, svesno i nesvesno. Čovekovo nesvesno je
podeljeno na lično nesvesno, koje čine sadržaji koji su potisnuti,
zaboravljeni u toku života pojedinca, i kolektivno nesvesno, koje
čine opšte ljudski sadržaji. Naše Ja stoji na granici ove dve sfere.
Lično i kolektivno nesvesno se prikazuju u snovima, fantazijama i
vizijama, i to u vidu slika iz mitologije ili opšte simbolike
istorije čovečanstva. Ovi motivi se zovu arhetipovi. Celovitost
ličnosti se postiže onda kada su oba dela psihe uzajamno
povezanа.Tada počinje proces individuacije koji ima za cilj
prilagođavanje čoveka i njegovo uključivanje u okolinu. On vodi ka
povezivanju svesnog i nesvesnog pomoću zajedničkog središta koje se
zove Sopstvo. Tek kada se pronađe i integriše ovaj centar, može se
govoriti o čoveku koji je postigao samoostvarenje.
Cilj rada: Cilj rada je otkriti kako se postulati K. G. Junga mogu
prikazati istočnjačkim simbolima.
Rezultati: Karl Gustav Jung se u drugoj polovini svog života
posvetio proučavanju misticizma, istočnjačkih kultura i njihovih
simbola. Simbol koji je najčešće bio opisivan je mandala. Poznat je
i kao „magični krug” i ubraja se u najstariji religiozni simbol
čovečanstva koji se mogao sresti još u paleolitu. Nalazi se kod svih
naroda i svih kultura, i imaj isti raspored i simetriju tri elementa
slike. Oni su, na naglašen način, svi usredsređeni na centar i
nalaze se u krugu ili četvorougaoniku. Jung nije smatrao da mandale
prikazuju završenu individuaciju, već prikazuju mogućnost, relativnu
ciljnu predstavu, a čovekov najveći zadatak i sudbina je da stremi
ka njoj. Mandale su sa svojom matematičkom strukturom odraz
praporetka ukupne psihe. One ne izražavaju samo red, nego i utiču na
njega.
Mandale u istočnjačkoj filozofiji imaju moć uspostavljanja
unutarduševnog poretka osobe koja meditira sa slikom mandale.
Individualne mandale ispitanika nikad ne dostižu neki stepen
umetničke vrednosti poput mandala sa istoka. One su uzete samo kao
ilustracije zasnovanosti na istim psihičkim pretpostavkama, pa su u
začuđujućoj podudarnosti pokazale i iste zakonitosti.
Jung je smatrao da je racionalna i iracionalna, empirijska i
transcendentna svojstva Sopstva teško ili nemoguće izraziti na drugi
način osim preko simbola. Samo simbol može da na zadovoljavajući
način prevede totalnost psihe.
Zaključak: Jung je o čoveku mislio na uzvišen način, kao o nekome ko
nosi u sebi ogromne i jedva naslućene potencijale koji će mu pomoći
da odgovori na pitanje svog nastanka, dopunjujući i usavršavajući
delo prirode i Boga.
Nesumnjiva je njegova zasluga što je u jednom grubo
materijalističkom vremenu, kao što je naše, ponovo ukazao na dubine
čoveka i smisao ljudskog postojanja i izašao u susret neutoljivoj
čežnji ljudskog bića ka individualnom razvoju i ka celini. Jer, svet
psihe stoji iznad svake ljudske različitosti i iznad svakog zbivanja
– u njoj su zaključani početak i kraj svih ljudskih dela. Ko se u
njih udubi, pronaći će ključ za kreativne klice onog uzvišenog i
svetog što je čovečanstvo uspelo da stvori i na čemu se zasniva naša
nepresušna nada u bolju budućnost.
* * *
STOMATOLOŠKA PROTETIKA, NAUKA ILI UMETNOST?
Snežana Mladenović
PRVA PRIVATNA ZUBNA ORDINACIJA „DR SLAVICA DESPOTOVIĆ”, BELA PALANKA
Stomatološka protetika je nauka i umetnost ponovnog uspostavljanja
fiziološkog oblika zuba koji je narušen gubitkom zubnih tkiva i
poremećajima u razvoju zubnih struktura. Ova grana stomatologije je
veoma stara. Ocem te grane, a i stomatologije uopšte, smatra se Pjer
Fošar. On je svojom knjigom Zubni hirurg (1728) ukazao da zubna
hirurgija nije puko vađenje zuba, već da je ona isceliteljska i
obnoviteljska. Tokom XVIII veka stomatologija je i dalje bila više
zanat nego nauka. U Americi su se popravkom zuba i nameštanjem
proteza bavili zlatari, rezbari slonovače, sajdžije. Tek uvođenjem
nožne mašine 1871. godine, počinje i unapređivanje prakse novim
tehnologijama i materijalima. Pripremanje zuba za stavljanje zlatne
krunice je bilo olakšano. Do početka XIX veka ljudski zubi bili su
ugrađivani u proteze, ali je to napušteno, kada se uvidelo da su
keramički zubi mnogo praktičniji, bolji i čistiji. Početkom XX veka
u Beogradu je bilo trojice zubnih lekara koji su se bavili širokim
dijapazonom usluga. Oni su utrli put generacijama lekara u Srbiji.
Oni koji su specijalizirali stomatološku protetiku, pored znanja
teorije i prakse, treba da imaju osećaj za lepo, sklad, proporciju
i, jednostavno, umetnost. Primer u kojem je, pored znanja bino i
„oko” lekara je određivanje međuviličnih odnosa prilikom izrade
totalne proteze. U bezubim ustima odnos mandibule prema maksili nije
ničim određen, jer su zubi koji definišu odnos mandibule prema
maksili izgubljeni. Tada se određuje odnos mandibule prema maksili i
lobanji u sve tri ravni, frontalnoj, sagitalnoj i horizontalnoj.
Tada stomatolog treba obuhvatiti tri komponente – određivanje
položaja orijentacione okluzione ravni, određivanje visine zagrižaja
i iznalaženje centralnog položaja mandibule. Tek tada se može preći
na sledeće korake. Drugi primer gde je veoma važno da li je
protetičar zaista sa izvesnim osećajem za lepo, je izbor veštačkih
zuba prilikom izrade totalne proteze, a pogotovu prednjih zuba, jer
oni moraju odgovarati pacijentu po obliku, veličini i boji. Oni
moraju biti što sličniji prirodnim zubima, a boja mora odgovarati
boji kože lica u momentu izrade proteze, kao i da bude u skladu sa
godinama pacijenta. Pravilo je da veličina tela diktira i veličinu
zuba, ljudima astenične konstitucije odgovaraju krupni, izduženi
zubi, trouglastog ili četvrtastog oblika, ravnih ivica. Osobama
atletske konstitucije odgovaraju četvrtasti, masivni zubi, a niskim,
zaobljenim osobama odgovaraju sitniji zubi, ovalnog oblika. Ovi
navedeni primeri su samo ilustracija toga koliko specijalisti
stomatološke protetike treba da se usredsrede i na funkcionalnost i
na estetsku vrednost svog rada.
* * *
O EPIDEMIJI PEGAVOG
TIFUSA 1914/15. GODINE U SRPSKOJ KNjIŽEVNOSTI
Zoran Vacić (1), Jelena Jovanović Simić (2)
(1) INFINITAS, BEOGRAD, SEKCIJA ZA ISTORIJU MEDICINE SLD, (2) MUZEJ
NAUKE I TEHNIKE, BEOGRAD
U perodu od 6. septembra do 16. decembra 1914. godine u Sremu, u
istočnoj Bosni, i na prostoru između reka Drine, Kolubare i Ljiga
vođene su borbe poznate u vojnoj istoriji pod nazivom „Kolubarska
bitka”. Po okončanju bitke u Srbiji je bilo oko 43000 ratnih
zarobljenika koji su bili stacionirani, uglavnom, u Valjevu i
njegovoj okolini. Higijensko-epidemiološku situaciju otežavalo je i
prisustvo više hiljada Srba izbeglica i više od 50 hiljada ranjenih
i bolesnih srpskih vojnika. Među zarobljenicima je bilo i oko 3500
obolelih od zaraznih bolesti, od kojih je veliki broj bolovao od
pegavog tifusa (typhus exanthematicus). Epidemija koja je među njima
buknula zahvatila je i srpsko stanovništvo i vojsku. Pored pegavog
tifusa, bili su zastupljeni i trbušni i povratni tifus. U Srbiji,
koja je tada imala oko 4,5 miliona stanovnika, od sva „tri tifa”
bolovalo je između 500 i 600 hiljada ljudi. Tačan broj žrtava nikada
nije utvrđen, ali se procenjuje da je umrlo oko 135000 ljudi, od
čega preko 30000 vojnika. Samo u Valjevu, u „dolini smrti” i
„glavnom centru razboljevanja i umiranja” (dr Lazar Genčić), umrlo
je 3500 vojnika i više od 4000 civila.
U ovom radu je analizirano nekoliko književnih dela u kojima se
opisuje epidemija pegavog tifusa u Srbiji 1914/15. godine. Analizom
su obuhvaćeni romani Vreme smrti (Dobrica Ćosić), Veliki rat
(Aleksandar Gatalica), Život čoveka na Balkanu (Stanislav Krakov) i
dve pripovetke Veljka Petrovića („Hanzi” i „Poldi i Talog”). Krakov
i Petrović su za vreme epidemije tifusa boravili u Valjevu, tako da
su svoja dela pisali na osnovu ličnog doživljaja i razgovora sa
lekarima i bolničkim osobljem; dok su Ćosić i Gatalica u svojim
romanima epidemiju opisivali na osnovu brojne literature (memoari,
dnevnici) i arhivskih dokumenata. Prisustvo ili odsustvo ličnog
iskustva autora u vezi sa epidemijom, kao i vreme nastajanja ovih
književnih dela, značenjski i simbolički određuju njihov nivo.
Autori ovog rada posebnu pažnju posvećuju metonimijskim otklonima u
analiziranim književnim delima (skretanje sa zapleta na atmosferu,
sa ličnosti na vremenski i prostorni okvir). U drugom delu analize
identifikovani su najvažniji izvori koje su književni stvaraoci
(Ćosić, Gatalica) koristili, kao i istorijske ličnosti prema čijim
su karakternim osobinama građeni likovi književnih junaka
(Petrović).
* * *
EFEKAT LIKOVNE
UMETNOSTI NA ZDRAVLJE
Miljana Mladenović-Petrović (1), Živorad Mladenović (2), Snežana
Mladenović (3)
(1) DOM ZDRAVLJA, BELA PALANKA, (2) OSNOVNA ŠKOLA „LJUPČE ŠPANAC”,
BELA PALANKA, (3) PRVA PRIVATNA ZUBNA ORDINACIJA „DR SLAVICA
DESPOTOVIĆ”, BELA PALANKA
Likovna umetnost je vrsta umetnosti koja kao oblik komunikacije
koristi likovni jezik. Ima i naziv „plastična umetnost” ili
„prostorna umetnost” jer naglašava opipljivost umetničkih predmeta.
Likovni oblici imaju svoj smisao koji se može pročitati poznavanjem
likovnog jezika. On se može spoznati racionalno, a delom intuicijom.
Likovne umetnosti se, prema sredstvima izražavanja, dele nа: crtež,
grafiku i slikarstvo, koje su vezane za površine, i skulpturu i
arhitekturu, koje se u prostoru.
Poslednjih godina predmet istraživanja mnogih autora je uticaj
likovne umetnosti na čovekovo zdravlje. Od ranije je poznata
upotreba umetnosti u terapeutske svrhe – art terapija. Ona pruža
mogućnost neverbalne komunikacije za one koji imaju poteškoća da se
izraze rečima. Metoda je počela da se koristi u Evropi i Americi
sredinom 20. veka, i posebno je našla primenu u terapiji nekih
psihijatrijskih oboljenja. Crtež u psihijatriji se koristi kao
sredstvo za uvid u nečije psihičko stanje, jer se neki pacijenti
bolje izražavaju likovno nego verbalno. Likovni izraz ovih
pacijenata je danas postao integralni deo likovnog izražavanja, jer
ova umetnost nije izopačena ili psihopatološka. Takva odrednica
umetnost ne postoji. Ova dela su postala zvanični deo moderne
umetnosti. Svetski kolekcionari im daju na važnosti zato što njihovi
tvorci nemaju kontakte sa umetničkim svetom i institucijama kulture,
već im dela predstavljaju ekstremna stanja svesti, nekonvencionalne
ideje ili fantastične svetove. Stvaralaštvo za pojedine pacijente je
jedina komunikacija sa spoljašnjim svetom. Kroz umetnost se pruža i
psihosocijalna podrška pacijentima u prihvatanju sopstvenog
identiteta i lakšeg suočavanja sa bolešću. Ključni momenat za
psihijatre u analizi pacijentovog stanja je onaj kada dođe do
promene u likovnom iskazu.
Otkriven je efekat likovne umetnosti na još neke bolesti, ali se i
dalje ne nudi odgovor kako. Postoji nekoliko mogućnosti: da sam
proces nastanka likovnog dela ima umirujuće dejstvo na nerve i
mozak, da sloboda koja se pri tom oseti ima terapeutski efekat, da
metafore i simboli koje pojedinac koristi dolaze iz podsvesti, te je
on tako upoznaje i da proces stvaranja čini da se ljudi povežu među
sobom, kao i sa svetom.
Art terapija je još jedan način za pomoć ljudima koji treba često
savetovati. Jer, zdravlje je najveća umetnost, a život remek-delo u
rukama čoveka.
* * *
ANATOMIJA MELANHOLIJE
Đorđe Bulatović, Filip Mihajlović, Janko Petrović, Filip
Martinović, Dušan Đurić
FAKULTET MEDICINSKIH NAUKA, UNIVERZITET U KRAGUJEVCU
“They can not think worse of me than I do of myself.”
Izdvajanje involutivne melanholije kao posebnog kliničkog entiteta
nije prihvaćeno od svih psihijatara i mnogi je smatraju samo
posebnim oblikom depresivne faze manično-depresivne psihoze.
Termin melanholija izveden je iz grčkog melas (crno) i khole (žuč),
a upotrebljava se u filozofiji, književnosti, medicini, psihijatriji
i psihoanalizi za označavanje, još od antike, oblika ludila koje
obeležava sumorno raspoloženje, odnosno duboka tuga, depresivno
stanje koje može dovesti do samoubistva, i izražavanje straha i
obeshrabrenja u mahnitom vidu ili bez njega.
Još je Hipokrat svojom teorijom o četiri telesna soka počeo
beskrajno dugu i još neispričanu priču o melanholiji. On je,
govoreći o tužnom raspoloženju, osećanju beskrajnog ponora, gašenju
želje i govora, osećaju tuposti koje se smenjuje osećajem zanosa,
govoreći o neodoljivoj privlačnosti smrti, o žalosti, nostalgiji,
opisivao stanje melanholije koje je istovetno sa kliničkim
simptomima ove bolesti. Prema Hipokratu, malanholija je povezana sa
crnom žuči, koja je kao zemlja, raste u jesen, vlada u zrelosti.
Ukoliko bi se pomešala sa nekim od preostala tri telesna soka (krv,
žuta žuč ili sluz), mogla bi biti praćena i smehom i radošću ili pak
besom, što, kako Hipokrat objašnjava, potvrđuje njeno prisustvo, te
se, s tim u vezi, javlja ideja o cikličnom smenjivanju manije i
depresije, o čemu i savremena psihijatriska nozografija svedoči.
U prvoj polovini prošlog veka Sigmund Frojd je izneo svoju teoriju
prema kojoj se između tuge i melanholije pravi značajna razlika.
Prema Frojdu, u melanholiji se javlja osećaj bezvrednosti sopstvenog
bića, osećaj opšte opustošenosti sopstvenog Ja.
U epohi renesanse melanholija se uzdiže na nivo intelektualne moći.
Ervin Panofski će se uhvatiti u koštac sa najpoznatijom grafikom na
svetu, Direrovom Melanholijom i izneće njeno tumačenje. Tuga je za
umetnike jednolična, ali kod melanholije ne mogu da dokuče da li je
bolest tela ili bolest duše i pokušaju da kroz slikarstvo, stihove,
filozofske teorije i načela doznaju i svetu prikažu šta se to zbiva
u duši jednog melanholika.
Lipemanijom, čiji su osnovni simptomi tuga i osećaj praznine,
Eskirol je nazivao melanholiju, a termin melanholija prepustio je
umetnicima. Ipak, ni ovaj Eskirolov naziv nije ostao u upotrebi, već
će svuda biti prihvaćen naziv depresija za duševno stanje praćenom
afektom tuge.
Kada se osvrnemo na medicinu, možemo reći da se melanholija javlja
kod žena od 45 godina života, a kod muškaraca od 55. godine. Veliki
broj psihijatara je smatra za kasnu manifestaciju endogene
depresije, pa umesto termina melanholija, za ovu pojavu predlažu
naziv kasna depresija.
Ako se posmatra učestalost melanholije kod žena i kod muškaraca,
uočava se da je pojava ove bolesti tri puta češća kod žena, nego kod
muškaraca. Samo u SAD-u sprovedene kliničke studije ukazuju da 7%
žena pati od kasne depresije, u poređenju sa 3% muškaraca.
Češća pojava melanholije kod žena, nego kod muškaraca, dovodi se u
vezu sa endokrinim faktorima. Hormonski disbalans kod žena može da
se javi nakon perioda graviditeta, o čemu svedoče sprovedene
kliničke studije. Najčešće promene na nivou endokrine svakako prate
menopauzu. Ove izmene nivoa hormona dovode do izmenjenih
biohemijskih procesa u mozgu karakterističnih za pojavu depresije,
odnosno prisutan je deficit noradrenergičke i serotoninergičke
aktivnosti.
Osvrnućemo se sada na pojavu melanholije nakon perioda trudnoće.
10–15% žena prolazi kroz ovu postpartalnu depresiju, a žene koje su
pre porođaja imale depresivne epizode u većem su riziku. Nivo
hormona u periodu od 8. do 33. nedelje graviditeta dramatično raste.
Ovo se dešava jer je posteljica endokrini organ, koji luči mnoge
hormone koji su psihoaktivni. U zavisnosti od toga kako organizam
raguje na hormonske promene, javiće se ili neće melanholične
epizode.
Kada govorimo o melanholiji kod žena u menopauzi, nju takođe
dovodimo u vezu sa endokrinom. Naime, jajnici gube svoju pređašnju
funkciju, te nivo estrogena i progesterona opada. Ova pojava ima za
posledicu nedostatak sna, česte periode tuge, koji se smenjuju sa
epizodama sreće, nedostatak libida, smanjenu potrebu za razgovorom.
Kroz tzv. muški klimakterijum prolaze muškarci, ali više nego
endokrine, ovaj je period kod muškaraca psihogene prirode. Takođe su
od velikog značaja i emocionalni faktori, koji mogu biti raznoliki.
Zaključak koji se može izvesti na osnovu svih dostupnih činjenica o
melanholiji jeste da je predisponirajući faktor za nastanak ove
kasne depresije hormonski status, koji se u određenom periodu života
menja kod pripadnika oba pola, ali je poseban hormonski disbalans
uočen kod žena. Svakako, ovo nije presudno i ne mora nužno dovesti
do melanholije. Uticaj imaju i psihološko stanje, nasleđe,
emocionalni i socijalni faktori.
Ipak, iako melanholiju ubrajamo u bolesti psihološke prirode, još je
Aristotel uočio neraskidivu sponu između melanholije i genijalnosti,
pa bi definitivni zaključak zaista mogao biti da u svakom velikom
delu, u svakom velikom umu, leži po tračak tuge, skriva se po tračak
nekog unutrašnjeg ludila.
* * *
MEDICINA I UMETNOST
Bojana Cokić
Kao što reče Horhe Luis Borhes: „... nije umetnost napraviti nešto
novo već staro ispričati na novi način...” Naučnici i umetnici su
shvatili iste obrasce i procese iz prirode. Leonardo da Vinči je bio
veliki majstor takvih efekata i najistaknutiji među umetnicima u
poznavanju procesa i obrazaca iz prirode.
Oskar Vajld (irski pisac, 1854–1900) umeo je reći da život imitira
umetnost. Međutim, mnogo češće, umetnost je ta koja imitira život.
Na osnovu Vajldovog citata može se posmatrati medicina kroz istoriju
i kroz umetnička dela različitih civilizacija i velikih umetnika.
Analizom umetničkih dela kroz istoriju mogu se videti brojna
patološka stanja zabeležena rukom umetnika mnogo vekova pre no što
su ih naučnici opisali.
* * *
IKONOGRAFIJA ISUSA U RANOM
DETINjSTVU
KROZ PRIGODNE MARKE POŠTE SRBIJE
Milan Stanulović
Porođaj i puerperijum su medicinsko-zdravstvena zbivanja i njihovo
prikazivanje u umetnosti mora interesovati lekare koji se bave
istorijom medicine. Ne može se zamisliti nijedan hrišćanski hram bez
slike Bogorodice sa Isusom.
Ta slika – motiv materinstva, pored smrti Isusa, je među
najznačajnijim i najčešćim motivima hrišćanske ikonografije uopšte.
Bogorodica i Isus u slikama koje se odnose na rođenje Isusa Hrista
prikazuju se na više načina. Prigodne marke „Božić” Pošte Srbije
dobrim izborom likovnih dela upoznaju nas sa reprezentativnim delima
naše umetnosti.
* * *
KAKO NASLIKATI TUGU?
Dušan Đurić
KAKO SLIKATI PATNjU? Boje svojstvene melanholiji, žuta i zelena
elizabetanskih melanholika, reformacija je nametnula duboku i trajnu
hromofobiju u odevanju i enterijerima, protestantski moral osećao je
najdublju odbojnost prema boji, šminki, ukrašavanju. Reformacija
doprinosi masovnom širenju crno-belih slika. U savremeno doba došli
bismo u iskušenje, pošto smo navikli na određenu muziku, da
zamišljamo da je boja melanholije plava boja, vizuelno predvodeći
senzaciju bluza, muzičkog oblika koji je nastao u crnačkoj Americi i
koji karakteriše konstantna harmonijska struktura i spor
četvorotaktni ritam koji izražava melanholičko stanje duše.
* * *
GOJAZNOST I POP KULTURA
Bratimirka Jelenković
Prevalencija gojaznosti dece, mladih i odraslih raste skoro u celom
svetu tokom poslednje dve decenije. Mnogo je istraživanja učinjeno
na otkrivanju uzroka gojaznosti, epidemiologiji, pridruženim
oboljenjima i stanjima. Stigmatizacija gojaznih osoba je sve
prisutnija i ima posledice po njihovo psihičko i fizičko zdravlje.
Smatra se da su same osobe „krive” za svoju telesnu težinu i računa
se na to da je stigmatizacija opravdana i da može motivisati
pojedinca da usvoji zdrave stilove života. Primere za ovakav stav
imamo i u pop kulturu – crtanom filmu, stripu, filmskoj umetnosti...
Predavanje je posvećeno primerima i argumentovanim dokazima o
negativnom uticaju ovakvog stava i mišljenja o gojaznim osobama. |
|
|
|