|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ Sadržaj
] [ Indeks autora ]
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UDK 616-089.815 618.19-089.844 COBISS.SR-ID 216890892 |
ISSN 0350-2899. - Vol. 40, br. 2 (2015), |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Originalni rad Tetoviranje kao umetnost u rekonstrukciji dojke |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Preuzmite rad u pdf formatu | Sažetak: Uvod: Tetoviranje bradavice i areole predstavlja dobro uspostavljen korak u estetskoj i rekonstruktivnoj hirurgiji kod žena koje su imale rak. Međutim, plastični hirurzi tehniku umetničkog tetoviranja umnogome mogu da nauče od profesionalnog tattoo majstora, kako bi tetovaža izgledala što realističnije i bila pravo umetničko delo. Cilj rada: Pokazati važnost, mogućnost i uticaj umetnosti tetoviranja bradavice – areola kompleksa, kod žena posle rekonstrukcije dojke. Metoda: Analiza i pregled studija o rekonstrukciji bradavice – areola kompleksa i uticaja na psihosocijalni život žene. Rezultati: Pacijenti sa gubitkom bradavice i areole od raka, ekscizija, traume ili sa urođenim nedostatkom doživljavaju veliku psihološku traumu. U slučaju raka dojke, kompletna rekonstrukcija dojke, nakon mastektomije, predstavlja značajan psihološki faktor kod žena. Rekonstrukcija bradavice može da se uradi na svim vrstama rekonstruisane dojke, u bilo koje vreme, nakon završetka hirurške intervencije. Rekonstrukcija bradavice je najlakša, sa tehničkog aspekta, ali je najvažnija iz estetske perspektive i istinska je umetnost u medicini. Zaključak: Kako su bradavice u centralnom fokusu kada se gleda dojka, rekonstrukcija dojke bradavice – areola kompleksa važna je komponenta za završetak rekonstrukcije dojke. Takođe se pokazalo da je značajan uticaj psihološkog faktora kod žena, u smislu samopouzdanja, u odnosu na one bez bradavica – areola kompleksne rekonstrukcije. Neophodno je da hirurg ima umetničku slobodu u radu i ponekad pomoć tattoo umetnika. Ključne reči: umetnost, tetovaža, dojka, bradavica. Napomena: sažetak na engleskom jeziku Note: Summary in English |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
UVODTSkulpture ženskih figura sa izraženim ili visoko preteranim
grudima vekovima unazad bile su predmet posmatranja i izučavanja.
Tipičan primer je tzv. Venera Villendorf, jedna od mnogih paleolit
Venus figurina, sa velikim bokovima i grudima. Artefakti poput
ženskih statua sa grudima zabeleženi su još od 15000 p. n. e. pa sve
do kasne antike, širom Evrope, Severne Afrike i Bliskog istoka.
Mnoge žene koje predstavljaju božanstva ljubavi i plodnosti povezane
su sa grudima i majčinskim mlekom [1]. Mnogim poznatim umetnicima su
žene sa prirodnim oblinama, kako vekovima unazad, tako i danas, bile
muze u umetničkom stvaralaštvu. Dojke i doživljaj sopstvenog tela
kod žena neprestano se prožimaju kroz psihosocijalni aspekt života. CILJ RADAPrikazati značaj, mogućnost i uticaj umetnosti tetoviranja areola – bradavice kompleksa kod žena, nakon rekonstrukcije dojke. METODAnaliza i uvid u studije o rekonstrukciji areola – bradavice kompleksa, kao i uticaj na psihosocijalni život žene. REZULTATIEstetika nije jedina dimenzija plastične hirurgije, kada se
govori o rekonstrukciji dojke, kojoj uvek prethodi veoma teška
bolest. Rak dojke je najčešći zloćudni tumor kod žena. Nakon
završenog lečenja, koje podrazumeva mastektomiju, zračnu i
hemoterapiju, pa sve do operativnog zahvata, u kome se rekonstruiše
dojka, ove pacijentkinje pate od depresivnih i neurotičnih epizoda.
Rekonstrukcijom se nadomešćuje dojka odstranjena prilikom
mastektomije. Hirurg rekonstruiše oblik, veličinu i osnovne konture
dojke, a krajnji cilj je postizanje maksimalne sličnosti sa
neoperisanom dojkom. DISKUSIJAOptimalna tehnika rekonstrukcije bradavice mora biti jednostavna, pouzdana i neophodno je da proizvede bradavice koje pokazuju stabilnu projekciju [10, 11]. Umesto korišćenja tkiva za novu bradavicu, neke žene biraju da imaju tetovažu na delu rekonstruisane dojke. Neke žene odluče da imaju zvezdu, srce, ili drugu značajnu sliku istetoviranu na rekonstruisanim grudima umesto bradavice [12]. Slika1. Primer tetovaže bradavice i areole
(preuzeto s interneta). Najrealniji rezultati se često postižu 3-D tetovažom bradavica,
koje su u osnovi prave tetovaže koje koriste oscilovanja igle
obložene pigmentom. Iglom se ubacuje pigment u kožu. Ovaj pristup u
suštini stvara „sliku” bradavice i nema fizičku dimenziju, ali može
da izgleda veoma realno. Tattoo majstor može da koristi širok
spektar boja, 3-D tetovaže su stalne i obično ne blede. 3-D
tetoviranje bradavica može da se koristi za kreiranje nove bradavice
ili oboji prethodno zdravu bradavicu izbledele ili nepoželjne boje
[12]. ZAKLJUČAKUmetnost rekonstrukcije dojke, bilo sa implantatima ili tkivima, dovela je do poboljšanja kvaliteta života vraćanjem pacijentima osećaj zadovoljstva telesnim izgledom. To ne ometa tretman raka i mogućeg recidiva. Tetoviranje bradavice – areola kompleksa, spada u grupu umetnosti, to je tehnika, dar, kreativnost kojom umetnik hirurg, tattoo majstor, stvara veliko delo donoseći pacijentima pre svega mentalnu rehabilitaciju nakon pobede opake bolesti. LITERATURA
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Adresa autora: Miloš Bogoslović, Ul. Romanijska 15/31, 18000 Niš, Srbija. E-mail: milosbogoslovic@gmail.com |
Rad primljen: 22.10.2014. Rad prihvaćen: 1.6.2015. Elektronska verzija objavljena: 21.8.2015. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ Sadržaj
] [ Indeks autora ]
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|