|
Preuzmite
tekst u pdf formatu |
|
Edgar Dega
„U kafeu/Apsint,” 1876.
Ulje na platnu, Muzej Orsej, Pariz
Ekonomske krize pogađale su moderna društva nebrojeno puta kroz
istoriju. Kako neminovno biva u svim epohama, pa i dan-danas, loša
finansijska situacija preko praznog novčanika lako pronalazi put do
srca i duša ljudi šireći se kao zaraza i ne birajući svoje žrtve.
Recesija koja je pogodila Evropu sedamdesetih godina 19. veka nije
zaobišla Francusku i Duga depresija mogla se osetiti na svakom uglu
pariskih ulica i primetiti u oku mnogobrojnih stanovnika ovog grada.
Kafei Pariza nikako nisu bili pošteđeni ledenog daha Duge depresije.
Dega je, za razliku od većine impresionista, u biti urbani slikar
koji nam prenosi sliku grada koji ga okružuje prevashodno kroz
zatvorene prostore dokolice, pozorišnih predstava, ili kafea. Upravo
takav jedan prostor donosi nam u svom delu prvobitno nazvanom „U
kafeu,” a poznatom kao „Apsint” ili „Čaša Apsinta”.
Jutro je u kafeu La Nuvel Aten na Pigalu u kome za istim stolom sede
muškarac i žena. Dega nas vešto smešta za susedni sto sa koga gotovo
voajerski posmatramo ženu, praznog pogleda, lica oblivenog tugom i
malaksalog tela ispred koje se nalazi čaša apsinta, i muškarca, koji
kao da nije svestan njenog prisustva. Povezani usamljenošću i očajem
oni pokušavaju da pronađu beg od okrutne stvarnosti u toksičnom
zelenom piću. Često nazivan kraljicom otrova, apsint je svakako
jedan od glavnih aktera Degaove slike koji kroji sudbinu nesrećnih
likova koji su mu predali svoja tela i duše nemoćni da se istrgnu iz
nemilosrdnih kandži kralja alkohola.
Apsint je bio omiljeno piće mnogih kreativnih ljudi koji su Pariz
učinili centrom umetničkog života. Smatralo se da ovo zeleno piće,
sa procentom alkohola i do 80 posto, stimuliše kreativnost i
predstavljalo je vernog saputnika mnogih prominentnih umetnika toga
vremena. Kako je i sam konzumirao apsint, Dega je svakako bio
upoznat sa njegovim dejstvom i posledicama koje sa sobom nosi.
Okružen ljudima čija se svakodnevica sastojala od drugovanja sa
apsintom, Dega ne želi da sakrije ili zaobiđe ovaj problem i bez
ulepšavanja prenosi nam vernu sliku surove realnosti života
alkoholičara.
Način na koji je slika kadrirana – uvođenje praznog prostora, način
na koji je odsečen vrh čovekove ruke i lule – ukazuje na uticaj
japanskih grafika, ali i fotografije. Dega ovu tehniku koristi kako
bi dodatno dočarao nestabilnost pijanog stanja.
Iako predstavljaju nasumično izabrane žrtve teške situacije u kojoj
se našlo francusko društvo, modeli koje je Dega izabrao za ovo delo
poznati su. Glumica Elen Andre i umetnik Marselin Debutin naišli su
na oštru kritiku javnosti koja je pretila da ugrozi njihove karijere
i Dega je morao javno da objavi da glumica i umetnik zapravo nisu
alkoholičari.
Gotovo vek i po kasnije, u gradskom kafeu, rano ujutru, za stolom
sedi dvoje ljudi umrtvljenih pogleda, bezizražajnih lica, sa čašom
pića ispred sebe. Otupelih čula i usamljeni započinju novi dan
prepun neizvesnosti, ali uz vernog pratioca u kome pronalaze spas.
Ako se osvrnemo oko sebe i zagledamo u ljude oko nas, shvatamo da je
ovaj grad zapravo naš grad.
Ada Vlajić, istoričar umetnosti |
|
|
|