|
Preuzmite
tekst u pdf formatu |
|
Džon Singer Sardžent
Madam X, 1883–1884.
ulje na platnu
Metropoliten muzej, Njujork
Džon Singer Sardžent uspeo je da svojim portretom Madam X šokira
Pariz, grad koji je video sve. Izložen na Salonu 1884, ovaj portret
izazvao je skandal među pariskom publikom. Posmatrajući ovo remek
delo inovativne kompozicije i savršene tehnike iz današnje
perspektive, nameće nam se pitanje: šta je zaprepastilo publiku
grada koji je dvadeset godina ranije doživeo Olimiju, Doručak na
travi i Salon odbačenih?
Nekonvencionalne lepote, tankih usana i neprirodno bledog tena,
Amerikanka Ameli Gotro postala je opsesija mladog američkog slikara
u potrazi za modelom koji će ga proslaviti u francuskom umetničkom
svetu. Inspiraciju je pronašao u madam Gotro i njenoj „bespomoćnoj
lenjosti i lepoti koja ne može biti naslikana”.
U crnoj haljini koju je izabrao sam umetnik, madam Gotro
predstavljena je u neuobičajenoj pozi. Tela okrenutog ka posmatraču,
lica u gotovo prkosnom profilu, stegnutih usana i neznatno spuštenog
nosa. Desnom rukom oslonjena je na prazan drveni sto, dok u levoj,
ovenčanoj burmom, drži sklopljenu lepezu. Podignuta kosa otkriva
njen dug vrat, naga ramena i dve tanke bratele koje neubedljivo drže
klasičnu crnu haljinu.
Detalj koji je pokrenuo lavinu loše kritike i skandalizovao parisko
društvo danas ne možemo uočiti na portretu Madam X. Reč je o samo
jednoj brateli crne haljine provokativnog dekoltea. Naime,
originalan portret koji je izložen na Pariskom salonu 1884. godine
prikazao je mladu zanosnu damu viskog društva u pomalo neprirodnoj
pozi i sa jednom spuštenom bratelom. Uz dozvolu modela, umetnik je
imao dovoljno smeslosti da otkrije tajnovite seksualne nagone udate
žene visokog društva.
Jedan jedini potez u potpunosti je preokrenuo životne puteve
umetnika i njegovog modela. Po izbijanju skandala, Amelina majka
insistirala je na povlačenju portreta sa Salona, ali bezuspešno. U
strahu da će Amelina porodica uništiti portret, sam umetnik ga je
povukao sa Salona i, podlegavši pritiscima kritike i publike, prvi i
jedini put izmenio je delo – postavio je zloslutnu bratelu na pravo
mesto.
Pariz nije oprostio ovakav skandal ni umetniku ni njegovom modelu.
Ameli je preko noći postala predmet ismevanja, a Sardžent pariski
izgnanik. Nedugo zatim umetnik je napustio Pariz i preselio se u
London nikada se više ne usudivši da naslika išta tako smelo.
Portret Madam X ostaće skriven od očiju javnosti u Sardžantovom
alteljeu sve do 1916. godine, kada je, posle smrti Ameli Gotro, sam
umetnik prodao svoje delo muzeju Metropoliten u Njujorku,
insistirajući da portret ne nosi ime modela, stvorivši tako Madam X,
portret koji će i umetniku i modelu pored skandala doneti
besmrtnost.
Ada Vlajić, istoričar umetnosti |
|
|
|