|
|
|
1. UVOD
Maligni tumori larinksa su među najčešćim tumorima koji pogađaju
gornji aerodigestivni trakt, [1,2]. Važno je istaći da sačinjavaju
1-3% svih malignih tumora čovekovog organizma, a 20%, odnosno 25-35%
svih malignih tumora glave i vrata uopšte, pri čemu se u Srbiji i
njenom regionu Vojvodini, registruje jedna od najvećih incidenca u
Evropi [3,4]. Potrebno je naglasiti da se 8 do 10 puta više
pojavljuje kod muškaraca nego kod žena, najčešće u starosnoj dobi od
61 do 70 godina [4,5,6,7]. Ishod lečenja i stopa preživljavanja
pacijenata umnogome zavisi od stadijuma u kom se tumor nalazi kada
se njegova prisutnost otkrije [8]. Međutim, prepoznavanje malignih
tumora larinksa u kasnoj, poodmakloj fazi je česta praksa, uprkos
činjenici da se simptomi pojavljuju i mogu se uočiti i u ranoj fazi
[3,9].
Totalna laringektomija je radikalna i najopsežnija operacija
malignih tumora larinksa, koja se primenjuje kada su u pitanju veći,
uznapredovali maligni izraštaji i podrazumeva odstranjenje larinksa
u celosti [2,10]. Kod fiziološke fonacije, ulogu aktivatora glasa
obavljaju pluća. Nakon totalne laringektomije, respiracija se vrši
direktno kroz trajno formiranu traheostomu. Larinks, odnosno njegov
deo - glotis, predstavlja generator glasa, te je evidentno da će
odstranjenje istog onemogućiti fonaciju, a izmena same anatomske
organizacije i odvajanje aktivatora od rezonatora, doprineće i
izmeni i rezonancije, jer pored larinksa za nju su značajni farinks,
nosna i usna duplja, ali i sama traheja i pluća [4,11]. Neodvojivi
deo lečenja pacijenata sa malignim tumorima na larinksu, svakako,
jeste rehabilitacija glasa i govora, odnosno ovladavanje nekim
oblikom alarinksne komunikacije. Važno je istaći značaj govorne
rehabilitacije kod ovih pacijenata koja ne dovodi do poboljšanja
samo komunikacijskih aspekata, već i onih psiholoških, socijalnih,
emocionalnih i profesionalnih [12,13]. Postoje tri glavne metode
rehabilitacije; ezofagusni glas i govor, hirurška ugradnja govornih
proteza sa razvojem traheoezofagusnog glasa i govora i korišćenje
elektrolarinksa [4,14,15].
Najadekvatnija, ekonomski najopravdanija, a po mnogim autorima i
prva metoda izbora, kada govorimo o rehabilitaciji laringektomisanih
pacijenata, jeste korišćenje ezofagusnog glasa i govora [4,16]. Za
formiranje ezofagusnog glasa i govora koristi se kao aktivator
vazduh smešten u gornjoj trećini jednjaka, te je, prilikom usvajanja
istog, najvažnije funkcionalno osposobiti ovaj rezervoar vazduha,
ali i faringoezofagusni segment (PE), koji predstavlja novi glotis –
pseudoglotis [12]. Kod ezofagusnog glasa i govora se generator
glasa, odnosno pseudoglotis, formira na istom vibracionom segmentu
kao kod traheozofagusnog glasa i govora nakon ugradnje govorne
proteze, a ono što ih razlikuje, jeste mesto i snaga aktivatora; kod
ezofagusnog glasa to je vazduh u jednjaku koji je daleko manjeg
volumena, dok je kod traheoezofagusnog glasa aktivator i dalje
vazdušna struja iz pluća kao kod fiziološke fonacije [4,12].
Potrebno je, pored prednosti ezofagusnog glasa i govora, koje se
svakako ogledaju u nezavisnosti od protetskih pomagala, slobodnim
rukama, ekonomskoj isplativosti, neupadljivosti u odnosu na okolinu,
pomenuti i nedostatke. Nedostaci se uglavom tiču dužine edukacije,
niže stope uspešnosti, isprekidanosti i nedovoljnog intenziteta
govora u bučnim sredinama, veoma male količine vazduha koja se može
deponovati u ezofagusu (svega 60-70 ml), nešto lošije melodije,
kratkog trajanja fraza i slabijoj razumljivosti glasova iz grupe
nazala [6,15,17]. U razvijenim zemljama širom sveta, kao metoda
rehabilitacije glasa i govora laringektomisanih pacijenata, najčešće
se bira ugradnja vokalnih proteza kao zlatni standard rehabilitacije
glasa i govora laringektomisanih pacijenata [18]. Ugradnja govornih
proteza je u razvijenim zemljama najčešće primarna, odnosno u istom
aktu sa laringektomijom, dok se u zemljama u razvoju, gde je i veći
broj pacijenata sa uznapredovalim karcinomima larinksa i zbog često
ekonomske nemogućnosti obezbeđenja primarne ugradnje govornih
proteza, najčešće sekundarno ugrađuje, nakon neuspele edukacije
ezofagusnog govora [13].
Cilj ovog rada jeste prikaz faktora koji mogu imati uticaj na
uspešnost edukacije ezofagusnog glasa i govora u kliničkoj praksi u
svetu i na našim prostorima, iz dostupne literature, kao i
ukazivanje na značaj sagledavanja istih tokom vokalne rehabilitacije
laringektomisanih pacijenata, u svrhu daljeg usavršavanja ove metode
rehabilitacije.
2. METODE RADA
Sveobuhvatan pregled literature izvršen je koristeći sledeće baze
podataka: Google Scholar, SCIndex, PubMed i ResearchGate. Termini po
kojima je vršena pretraga bili su “laryngectomy”, “esophageal
speech”, “education”, “factors”, “success”, “treatment outcome”, te
njihovi pandani u srpskom jeziku sa fokusom na najnovije reference.
U radu je korišćeno 30 izvora, u najvećem broju istraživačkih
naučnih radova, uz dodatak nekoliko stručnih knjiga, metaanaliza,
doktorskih disertacija, ali i jednog završnog rada.
3. REZULTATI
3.1. Uspešnost edukacije ezofagusnog glasa i govora
Kako nema jasnih objektivnih i subjektivnih kriterijuma za procenu
stepena uspešnosti ezofagusnog glasa i govora, posledično se u
literaturnim navodima može naći širok raspon podataka o istoj. Prema
Stankoviću ta stopa uspešnost iznosi 86.1% [7]. Krejović Trivić i
sar. [19] navode sličan procenat - 86.3%, dok je, prema Frith i sar.
[20] taj procenat mnogo manji i iznosi svega 25%. Isto mišljenje sa
prethodno navedenim autorom deli Gates [21], te ističe da se realna
stopa uspešnosti u edukaciji ovog vida alarinksne komunikacije kreće
u rasponu od 26% do 34%. Dragičević [4] u svojoj doktorskoj
disertaciji navodi da 66.7% pacijenata postiže adekvatnu uspešnost
ezofagusnog glasa i govora.
3.2. Faktori koji mogu imati uticaj na edukaciju ezofagusnog glasa i
govora
Kada govorimo o faktorima koji mogu imati uticaj na uspešnost
edukacije ezofagusnog glasa i govora, u literaturi se nailazi na
različite podatke. Naime, Salmon i sar. [22] iste dele na
psihosocijalne i anatomsko-fiziološke, s tim što distinkcija postoji
i u okviru istih, i to na one koji su pozitivni i pospešuju uspeh i
one koji su negativni, odnosno umanjuju ili pak potpuno zaustavljaju
uspešnost edukacije. Takođe, ističe se i to da su psihosocijalni
značajno više podložni kontroli i da se na njih u većoj meri može
uticati, u odnosu na anatomskofiziološke [22]. Kresić i sar. [16],
kao i Del Rio Valeiras i sar. [14] iznose podelu faktora na 3 grupe,
odnosno na one vezane za pacijenta, lečenje i rehabilitaciju. Potom,
Singer i sar. [23] ove faktore označavaju kao sociodemografske,
psihosocijalne i one vezane za tretman, dok ih Frith i sar. [20]
svrstavaju u hirurške, psihološke, socijalne i fiziološke. S tim u
vezi, u pozitivnim anatomsko-fiziološkim faktorima, po Salmonu [22],
ističe se važnost očuvanosti i pokretljivosti orofaringoezofagusne
regije, odnosno funkcije usana, jezika i velofaringealnog mehanizma,
kako bi se obezbedila dovoljna količina vazduha i savladao otpor PE
segmenta, ali i postigla adekvatna releksacija istog, što je od
izuzetne važnosti ukoliko se u rehabilitaciji koristi inhalaciona
metoda. Opšte je poznato i pomenuto da je prilikom korišćenja
ezofagusnog glasa i govora, upravo ezofagus rezervoar vazduha, te
stoga, Salmon [22], ali i Singer i sar. u svojoj metaanalizi [23]
ističu da je za uspešnost edukacije istog, potrebna očuvanost
funkcije svih njegovih sfinktera, kako bi se omogućilo
zaustavljanje, odnosno pravilno kretanje vazdušne struje. Stanje
sluha se od strane Stankovića [7], takođe, navodi kao značajan
pozitivan faktor koji utiče na uspešnost edukacije, jer upravo
adekvatna slušna funkcija omogućava nesmetano praćenje sopstvenog
govora, ali i uputstava vezanih za tehnike i edukaciju, dok sa druge
strane, Singer i sar. [23] navode odsustvo povezanosti ovog faktora
i same uspešnosti. Prema Dragičević [4], pacijenti sa srednje teškim
oštećenjem sluha izgovaraju manji broj slogova u toku jednog minuta,
a takođe, u skladu sa prethodno navedenim studijama, navodi se i
lošiji audio-fonacijski fidbek kod istih. Salmon [22] ističe da se
starosna dob pokazala kao prediktor uspešnosti, odnosno da osobe
koje su mlađe, uspešnije savladaju ezofagusni glas i govor, zbog
veće motivacije, upornosti, fleksibilnosti i slično. Ovaj faktor,
kao značajan navode i Singer i sar. [23] u svojoj metaanalizi,
odnosno, naglašavaju da što je pacijent stariji, izraženija će biti
negativna povezanost sa uspešnošću edukacije, a ove navode potvrđuju
Frith i sar. [20] u svom istraživanju.
Sa druge strane, prema podacima iz studije Del Ria Valeirasa i sar.
[14], pacijenti starosne dobi od 51 do 60 godina, među kojima je
bilo najviše ženske populacije, pokazali su veću uspešnost u
edukaciji ezofagusnog govora, ali, ipak, faktori vezani za pol i
starosnu dob se nisu pokazali kao značajni prediktori uspeha u ovom
slučaju. Iste podatke vezane za ove faktore navodi i Dragičević u
doktorskoj disertaciji [4]. Što se tiče pola, Keszte i sar. [9] u
svojoj studiji navode da se kod ženske populacije javlja viši nivo
stresa, te da je više prisutan osećaj stigme, upravo zbog niske
frekvencije ezofagusnog glasa, koja iznosi 60-70 Hz, što se znatno
razlikuje u odnosu na istu larinksnog ženskog glasa, koja dostiže i
220Hz [9]. U skladu sa tim, Stanković [7] navodi podatak da svega
33.7% laringektomisanih žena prihvata edukaciju ezofagusnog glasa i
govora kao mogući metod, a prema studiji sprovedenoj od strane Frith
i sar. [20], one su mnogo više vremena provele u rehabilitaciji i
ocenile je kao izrazito tešku. Takođe, Singer i sar. [23] navode i
poimanje eruktacije kao neprikladne od strane pacijenata, te svi
pomenuti faktori mogu imati uticaj na uspešnost.
Važno je istaći i dobro opšte stanje pacijenta, kao značajan faktor,
koje će svakako omogućiti i dati svoj doprinos uspešnosti i koje
zapravo diktira sam početak i tok edukacije [22, 23]. Sa druge
strane, negativni anatomsko-fiziološki faktori su, prema Salmonu
[22], kombinacija radioterapije i dodatnih hirurških tretmana kod
većih tumora, zato što postoperativna radioterapija doprinosi suvoći
usne duplje, čestim upalama, nelagodnosti prilikom gutanja, a sve se
to odražava na sam čin edukacije ezofagusnog glasa i govora, što
važi i za poremećaje gutanja kao takve. Poremećaje gutanja Singer i
sar. [23] navode kao negativne prediktore uspešnosti edukacije
ezofagusnog glasa i govora, koji istu značajno umanjuju. Del Rio
Valeiras i sar. [14] je, takođe, u svojoj studiji, predstavio
podatke koji govore u prilog da kvalitet glasa pacijenata koji su
primali radioterapiju, lošiji u odnosu na pacijente koji nisu, dok
Cocuzza i sar. [18] ističu da se on vremenom poboljšava, upravo zato
što što je samo tkivo manje fleksibilno neposredno nakon
radioterapije, te se ista vremenom povećava. Negativan efekat
radioterapije nalaze i Dragičević i Stanković [4,7]. Prema Singer i
sar. [23], radioterapija kao takva nema uticaja na uspeh u edukaciji
ezofagusnog glasa i govora. Takođe, uvođenjem radioterapije,
sprovođenje vokalne rehabilitacije se prekida, te se gubi značajan
vremenski period koji je pogodan za učenje. Salmon i Stanković
[22,7] ističu da se prilikom opsežnijih resekcija odstranjuju
strukture koji imaju uticaj na usvajanje ezofagusnog govora, kao što
su uklanjanje dela farinksa, jezika ili veluma, U tom slučaju
edukacija će biti značajno otežana, a njena uspešnost limitirana.
Del Ria Valeriasa i sar. [14], za razliku od Salmona [22], smatraju
da radikalnost hirurške resekcije ne utiče značajno na uspešnost, a
na isti podatak nailazimo i kod Dragičević [4] u doktorskoj
disertaciji, dok, sa druge strane Sokal i sar. [24] navode da
pacijenti koji su imali radikalnije hirurške zahvate imaju veću
uspešnost u edukaciji u odnosu na one kojima je rađeno samo
odstranjenje larinksa. Ono što se, nažalost, često dešava i što
limitira edukaciju, pa čak dovodi i do regresije iste, jeste
recidiviranje tumora, prisustvo metastaza i različite komplikacije,
te je u tom slučaju primarno otkloniti pomenuto i stabilizovati
opšte stanje pacijenta. Takođe, prema Salmonu [22], velofaringealna
inkompetencija, ali i pareza veluma, mogu imati negativan uticaj na
edukaciju ezofagusnog glasa i govora metodom injekcije. Međutim, u
ovom slučaju, moguće je upotrebiti metodu aspiracije, s tim što je
važno pomenuti da razumljivost ovakvog govora može biti narušena.
Ono što može imati negativan uticaj na unos vazduha, svakako jeste
smanjena pokretljivost jezika i pristustvo divertikula prednjeg zida
farinksa, a ovi faktori doprinose tome da je potrebno da pacijent
upotrebljava mnogo više snage nego što je to uobičajeno, kako bi
postigao adekvatan pritisak i glas podjednakog kvaliteta kao onaj za
koji je potrebna manja količina snage. Dobru pokretljivost jezika, u
svojoj metaanalizi ističe i Singer i sar. [23], kao faktor koji je u
pozitivnoj korelaciji sa uspešnošću. Važno je istaći i prisusvo
stenoza ezofagusa, kao i stezanje inferiornog konstriktora farinksa
umesto opuštanja, hipertonicitet PE segmenta, te to nadalje dovodi
do zadržavanja vazduha u hipofarinksu, ali i do neadekvatnog ulaska
i izlaska istog. Sve navedeno ima uticaj na uspešnost edukacije
samih tehnika ezofagusnog glasa i govora [22]. Fokus se premešta na
psihosocijalne faktore, pri čemu, kao one koji su pozitvni, odnosno
pospešuju uspešnost edukacije ezofagusnog glasa i govora. Salmon
[22], ali i Singer i sar. [23] navode spremnost za vežbanje, koje će
češće biti dugotrajno i intenzivno, zatim prisustvo motivacije, koja
se kao faktor koji utiče na uspešnost edukacije pominje u mnogim
radovima, od strane mnogih autora, a potom i prihvatanje ovog glasa,
sa svim njegovim karakteristikama, što doprinosi povećanju stepena
korišćenja istog u komunikaciji, a takođe ima uticaj i na
pacijentovo samopouzdanje. Ono što je interesantno, a u studiji
Salmona [22] navodi se kao faktor uspešnosti, jesu osobine ličnosti,
što predstavlja situaciju da su ekstroverti, odnosno oni koji su
otvoreniji ka komunikaciji, ostvaruju kontakte sa više osoba,
ostvariti veću uspešnost u edukaciji u odnosno na introverte, koji
poseduju suprotne odlike od navedenih. Takođe, kao važna, navodi se
i podrška porodice, ali i karakteristike i osobine stručnjaka koji
sprovodi rehabilitaciju, što sve zajedno poboljšava i uvećava
motivaciju, koja je u pozitivnoj korelaciji sa uspešnošću edukacije.
Sama socijalna aktivnost, u smislu količine i kvaliteta socijlanih
interakcija i komunacije sa okruženjem se, prema Singer i sar. [23],
nije pokazala kao značajan faktor koji utiče na uspešnost edukacije
ezofagusnog glasa i govora, dok se, sa druge strane, osobine
ličnosti pacijenta navode kao značajni pozitivni prediktori.
Pored svih pozitivnih faktora, vrlo često je i prisustvo negativnih,
te u ovoj, ali i u studiji Del Rio Valeirasa i sar. [14] se ističu,
pre svega nedostatak motivacije, prisustvo depresije (koja je često
posledica samog radikalnog zahvata, odnosno odstranjenja larinksa i
gubitka funkcije verbalne komunikacije) i anksioznost, koji su
prepreka samom uspehu, što potvrđuju i Singer i sar. [23] u
metaanalizi. Neuspeh može da proizađe i iz neprihvatanja trenutne
situacije od strane pacijenta, nedostatka podrške od strane porodice
i okoline, a takođe i nastavak konzumacije alkohola i cigareta, koji
su navedeni kao osnovni faktori rizika za pojavu malignih tumora
larinksa, može imati negativan uticaj na samu edukaciju. Međutim,
sama konzumacija alkoholnih pića, prema podacima iz radova koje su
Singer i sar. [23] obuhvatili svojom metaanalizom, navodi se kao
faktor sa odsustvom bilo kakve povezanosti sa uspešnošću. Faktori
koje Del Rio Valerias i sar. [14] ističu kao one koji su vezani za
pacijenta, jesu njegova starosna dob i bračno stanje u vreme
lečenja, stepen obrazovanja, radna aktivnost pre same intervencije,
trenutna radna aktivnost, mesto prebivališta, pri čemu je pre svega
fokus na tome da li je u pitanju urbana ili ruralna sredina, a potom
i prisustvo nekih drugih bolesti poput alkoholizma, depresije i
drugih. Takođe, ono što ovi autori pominju jesu i faktori vezani za
rehabilitaciju, poput same tehnike koja je korišćena u
rehabilitaciji, vreme otpočinjanja, kao i broj sesija iste. Singer i
sar. [23] navodi da trajanje i učestalost rehabilitacije kao takve,
nema značajan uticaj na samu uspešnost edukacije. Što se tiče
bračnog stanja u vreme lečenja i same radne aktivnosti, prema
Dragičević [4] i Del Rio Valerias i sar. [24], oni su prvenstveno
povezani sa samom motivacijom, samopouzdanjem, kvantitetom
komunikacije, kvalitetom socijalnih interakcija koje pacijent ima,
kao i bržom i bržom adaptacijom na trenutno stanje i situaciju. Kada
govoromo o faktoru vezanom za obrazovanje, prema Bunijevac i sar.
[12], ono nema uticaj na samu uspešnost edukacije, što potvrđuju
Singer i sar. [23] i Dragičević [4], ali ga ostvaruje na percepciju
i ocenjivanje kvaliteta života, te su pacijenti sa višim stepenom
obrazovanja u većini slučajeva bolje ocenili kvalitet svog života
[12]. Prema Del Rio Valerias i sar. [14] mesto prebivališta je
povezano sa udaljenošću bolničkih centara u kojima se lečenje i
rehabilitacija sprovode, te život u ruralnim sredinama, gde istih
nema, značajno otežava sprovođenje i uspešnost edukacije ezofagusnog
glasa i govora. Takođe, Dragičević [4] u svojoj doktorskoj
disertaciji navodi da je veća stopa pojavljivanja malignih tumora
larinksa u ruralnim sredina, pri čemu pravimo paralelu sa prethodno
pomenutim. Singer i sar. [23] su u svojoj metaanalizi izdvojili
radove u kojima se pominju čak 24 faktora koji mogu uticati na
uspešnost edukacije ezofagusnog glasa i govora i istakli njihovu
pozitivnu i negativnu povezanost, neusaglašenost i odustvo
povezanosti sa uspešnošću edukacije. To su pre svega sledeći
faktori: starosna dob, socio-ekonomski status, bračno stanje, radno
angažovanje, podrška porodice i okruženja, osobine ličnosti,
intelektualne sposobnosti i kognitivni status, motivacija,
psihosocijalna adaptibilnost, komunikacijsko ponašanje, socijalna
aktivnost, mentalno zdravlje, konzumacija alkohola, trajanje i
kvalitet rehabilitacije, produžene hirurške intervencije, stadijum u
kom je otkriven maligni tumor, mesto na kom se nalazi, koja vrsta
alaringealnog glasa je korišćena, stanje pacijentovog sluha,
prisustvo problema sa gutanjem, pokretljivost jezika, radioterapija,
postoperativne komplikacije, opšte fizičko stanje pacijenta.
Pozitivna povezanost sa uspešnošću edukacije ezofagusnog glasa i
govora pronalazi se prilikom analize faktora koji su vezani za
komunikacijsko ponašanje, radno angažovanje, pokretljivost jezika,
motivaciiju, psihosocijalnu adaptibilnost i osobine ličnosti. Važno
je napomenuti i neusaglašene rezultate, odnosno to da su se, u nekim
studijama, faktori vezani za intelektualne sposobnosti, kognitivni
status, socioekonomski status i socijalnu podršku pokazali vrlo
značajnim prediktorima uspešnosti, dok u drugima nisu navedeni kao
značajni [23]. Što se tiče intelektualnih sposobnosti i kognitivnog
statusa, prema Dragičević [4], pokazala se pozitivna korelacija ovog
faktora i istrajnosti u rehabilitaciji, odnosno, inteligentniji i
pacijenti sa boljim kognitivnim statusom bivaju istrajniji u istoj,
a takođe, ovo se može dovesti u vezi i sa tim da pomenuti teže što
bržem uspostavljanju alarinksnog glasa, jer su u većini slučajeva
radno angažovani na visokim pozicijama koje zahtevaju veći govorni
angažman. Sa druge strane, prema Singer i sar. [23] negativna
povezanost sa uspešnošću javlja se kod faktora vezanim za opšte
fizičko stanje pacijenta, starosnom dobi, prisustnosti problema sa
gutanjem, javljanjem problema iz domena mentalnog zdravlja, najčešće
depresije, kao i pojavljivanjem komplikacija nakon operacije, dok je
odsutvo povezanosti uočeno kod faktora poput konzumacije alkohola,
bračnog stanja, socijalne aktivnosti, stadijuma i mesta tumora,
stanja sluha, obrazovanja, trajanja i kvaliteta rehabilitacije,
produžetka operacije, radioterapije. U istraživanju sprovedenom od
strane Kresić i sar. [16], ispitivao se uticaj motivacije, pola,
starosne dobi, obrazovanja i zanimanja pacijenta, obima hirurške
resekcije, vremena započinjanja i trajanja vokalne rehabilitacije,
kao i metoda koja je korišćena prilikom iste, na uspešnost edukacije
ezofagusnog glasa i govora. Ono što je interesantno jeste to da se,
prema ovoj studiji, u faktore koji utiču na uspešnost edukacije
ubrajaju motivacija i trajanje rehabilitacije, dok se kod ostalih
uticaj nije ispoljio, što je u skladu sa prethodno navedenim
studijama. Takođe, navodi se podatak da nikada nije dovoljno kasno
za otpočinjanje rehabilitacije, što je svakako jedan motivišući
podatak za same pacijente, dok Del Rio Valeiras i sar. [24] smatraju
da je istu potrebno otpočeti što pre, uz naglašavanje da to kao
faktor nema mnogo uticaja na uspešnost same edukacije. Istaknut je i
podatak da će trajanje umnogome zavisiti od individualnih
karakteristika pacijenata. Frith i sar. [20] u svojoj studiji
nailaze na rezultate koji su u skladu sa rezultatima Del Ria
Valeirasa i sar. [24], pri čemu ističu da trajanje rehabilitacije i
vreme proteklo od hirurške intervencije nemaju uticaj na uspešnost.
Sokal i sar. [24] u svojoj studiji napominje da pacijenti čija
rehabilitacija traje duži vremenski period, pokazuju veću uspešnost
u samoj edukaciji ezofagusnog glasa i govora, što je u skladu sa
istraživanjem Kresić i sar. [16]. Neki autori su ispitivali da li
način sprovođenja edukacije ezofagusnog glasa i govora utiče na
uspešnost iste, te su, s tim u vezi, upoređivali individualni i
grupni rad sa pacijentima. Prema Veselinović [25], individualni
pristup ima veliku važnost na samom početku edukacije, jer se u tom
periodu pacijent upoznaje i susreće sa načinom deponovanja vazduha u
ezofagusu, aktom eruktacije i tehnikom ezofagusnog glasa i govora
uopšte, a potom je korisno pridružiti ga grupi, u kojoj su pacijenti
ujednačeni po kriterijuma starosne dobi, obrazovanja, vremena
proteklog od hirurške intervencije, intelektualnom i kognitivnom
statusu. Takođe, ovaj autor napominje da sam pristup, odnosno faktor
vezan za grupno ili individualno sprovođenje edukacije, nema mnogo
uticaja na uspešnost iste dok, sa druge strane, Quing i sar. [26],
putem svog istraživanja, dolaze do rezultata koji govore u prilog
tome da grupna edukacija značajno ostvaruje uticaj na uspešnost, a
to pripisuje povećanju samoefikasnosti pacijenta. Naime, kada se
primenjuje ovakva vrsta edukacije, Quing i sar. [26] navode da
pacijenti razvijaju osećaj pripadnosti, jer se susreću sa ljudima
koji imaju identičan ili bar sličan problem kao oni, što dovodi do
značajnog povećanja samopouzdanja i motivacije, a smanjenja
negativnih emocija i ostalih faktora koji ih ograničavaju. Takođe,
dolazi do razmene iskustava kako između samih pacijenata, tako i
između njihovih porodica, koja je vrlo značajna figura u celokupnom
procesu rehabilitacije.
Još jedan faktor koji se navodi kao jedan od onih koji mogu imati
uticaj na uspešnost edukacije ezofagusnog glasa i govora, jeste
prisustvo gastroezofagusnog refluksa. Mathis [27], u svojoj studiji
navodi da niža kompetentnost sfinktera jednjaka onemogućava
adekvatno zadržavanje vazduha, čemu, takođe, doprinosi i vraćanje
sadržaja iz želuca, a to nadalje dovodi do toga da kiselina uzrokuje
kontrakcije gornjeg sfinktera ezofagusa, pa čak i spazam istog.
Istraživanje je pokazalo da gastroezofagusni refluks nema uticaja na
uspešnost edukacije ezofagusnog glasa i govora, odnosno, da su vešti
i oni manje ili potpuno nevešti korisnici ezofagusnog glasa i govora
imali sličnu učestalost gastroezofagusnog refluksa, po svim probama,
što potvrđuje i Dragičević [4] u svojoj doktorskoj disertaciji. Ono
što se ističe kao značajno, jeste to da se gastroezofagusni refluks
kao takav, češće javlja kod pacijenata koji koriste ezofagusni govor
u svrhu komunikacije, što se dovodi u vezu sa samom eruktacijom
[27].
Pregled najvažnijih faktora koji utiču na uspešnost rehabilitacije
ezofagusnog glasa i govora su prikazani u tabeli 1.
Tabela 1: Prikaz faktora koji ostvaruju uticaj na
uspešnost edukacije ezofagusnog glasa i govora
4. DISKUSIJA
Ono što je sporno i zbog čega se sreću različiti podaci o
uspešnosti, ali i faktorima koji na nju utiču, jeste neujednačenost,
odnosno nepostojanje uniformnih kriterijuma za njeno vrednovanje.
Autori istraživanja i metaanaliza koje su obuhvaćene ovim preglednim
radom u svrhu procenjivanja uspešnosti koristili su različite
kriterijume, u zavisnosti od zemlje iz koje dolaze i od toga koji su
im najpogodniji za samo vrednovanje. Iz različitih kriterijuma
proizilazi i različito sagledavanje samih faktora koji pozitivno,
odnosno negativno utiču na uspešnost.
Kriterijumi koji se najčešće pominju u literaturi vezani su za
zadovoljavajući fonaciju kada god zatreba, dužinu insuflacije
vazduha, kratku latenciju od udaha do početka fonacije, dobru
razumljivost [4, 28]. Kada se radi o ukupnom utisku, Stanković [7]
navodi skalu od 5 nivoa kojima se kvalitet ezofagusnog glasa
vrednuje, odnosno vrednuju se parametri vezani za kvalitet, grubost,
jasnoću, slabost glasa i vokalno naprezanje, a nivoi su: 1. odličan
– potpuni automatizam u produkciji govora; 2. dobar – kontinuirani
govor sa povremenim obezvučavanjem pojedinih slogova; 3. osrednji –
tehnika postoji, ali bez dužeg kontunuiteta; 4. slab - produkcija
samo kraćih fraza; 4. veoma loš/neuspešan – produkcija samo
pojedinih dvosložnih i višesložnih reči ili neuspešna fonacija. Istu
skalu naveli su i Mumović i sar. [28], kao i Vekić i sar. [29].
Prema Kresić i sar. [16], odličnu uspešnost u edukaciji ezofagusnog
glasa i govora postigli su pacijenti koji imaju potpunu
automatizaciju istog, dok uspešnost ocenjena kao dobra podrazumeva
uspostavljanje kontinuiranog govora, uz obezvučavanje pojedinih
slogova, što je u skladu sa Stankovićevim [7] kriterijumima. Na
nešto detaljnije definisan kriterijume nailazimo u radu Veselinović
i sar. [13], pri čemu se uspešnost ocenjuje kao odlična u slučaju
kada pacijent ima sposobnost da spontano i bez napora produkuje
ezofagusni glas i govor u svakoj komunikacionoj situaciji, koji je
potpuno automatizovan i ujednačenog ritma i melodije, minimalno
upadljiv, bez prisustva šuma kanile i bez preteranog i nepotrebnog
gestikuliranja. Sa druge strane, nailazi se na definisanje koje
proističe iz toga da se edukacija smatra uspešnom ukoliko pacijent
ima sposobnost da se sporazumeva sa okolinom na bilo koji način, kao
i da je ta komunikacija socijalno prihvatljiva. Takođe, kriterijum
uspešnosti se, sa jedne strane, vrednuje i na osnovu toga da li
pacijent uopšte koristi naučeni glas i govor, kakav je njegov
kvalitet, da li taj način komunikacije koristi kao jedini, dok se,
sa druge, vrednuje pomoću procenjivanja fonacijskih parametara,
poput razumljivosti, visine, jačine, brzine, ali i zadovoljstva
pacijenta sopstvenim glasom i govorom [4]. Kriterijumi za procenu
uspešnosti koje Del RioValeiras i sar. [14] koriste podrazumevaju
tri nivoa, odnosno dobra uspešnost edukacije ezofagusnog glasa i
govora jeste u slučaju kada ga osoba upotrebljava uvek, srednja
ukoliko ga osoba upotrebljava ponekad i loš, ukoliko ga uopšte ne
upotrebljava.
Iz navedenog možemo uvideti da će se, posmatrajući kriterijum koji
podrazumeva da pacijent, spontano, bez napora, produkuje ezofagusni
glas i govor u svakoj komunikacionoj situaciji koji je potpuno
automatizovan i ujednačenog ritma i melodije, minimalno upadljiv,
bez prisustva šuma kanile i bez preteranog i nepotrebnog
gestikuliranja, uspešnost okarakterisati kao znatno manja u odnosu
na onu čiji je kriterijum da pacijent može da komunicira na bilo
koji način, samo da je to socijalno prihvatljivo, te će se i faktori
koji utiču na nju drugačije posmatrati [4,13].
Pored nepostojanja ujednačenih kriterijuma, razlozi razilaženja
rezultata i različitog beleženja uticaja pojedinačnih faktora na
samu uspešnost jesu i upotreba različitih mernih instrumenata, koji
često nisu standardizovani, odnosno nemaju unapred definisana
pravila upotrebe, skorovanja i interpretacije podataka [23].
Poželjno je koristiti objektivnu analizu koja umanjuje verovatnoću
pojave sopstvenih zaključaka, različitih interpretacija i tumačenja,
što će svakako uticati na poboljšanje vrednovanja uspešnosti, ali i
sagledavanja uticaja faktora. Međutim, njena mana je što zahteva
korišćenje samo uzorka glasa, ne i govora [4,23]. Kada govorimo o
instrumentima za samoprocenu od strane pacijenta, nailazi se na
problem koji podrazumeva različitu percepciju kvaliteta glasa i
govora, pa samim tim i uspešnosti edukacije, te će, ezofagusni glas
i govor, prema terapeutovim vrednovanjima ocenjen kao odličan, za
pacijenta biti nezadovoljavajući, jer poređenje vrši u odnosu na
svoje ranije, premorbidne karakteristike. Sa druge strane, za
pacijenta glas i govor koji je ocenjen kao vrlo loš od strane
terapeuta, može biti vrlo zadovoljavajuć i odličan, jer istom
kvalitet nije od primarnog značaja. S tim u vezi, prema Dragičević i
sar. [30] pacijenti koji kao metod alarinksne komunikacije koriste
ezofagusni glas i govor, kvalitet istog su ocenili značajno lošije u
odnosu na one koji koriste traheoezofagusni glas i govor. Takođe,
razilaženje u pogledu uticaja faktora na uspešnost edukacije,
proizilazi i iz uključivanja malog broja ispitanika u studije, te se
rezultati ne mogu u velikoj meri generalizovati i uopštiti na čitavu
populaciju laringektomisanih pacijenata koji su se edukovali za
upotrebu ezofagusnog glas i govora. Ono što se ističe kao značajno
jeste i potreba za multivarijantnom analizom, kako bi se sagledalo
ispoljavanje i ostvarivanje uticaja faktora jednog u odnosu na drugi
[23].
5. ZAKLJUČAK
Uzimajući u obzir sve posledice koje na osobu ostavlja totalna
laringektomija i gubitak brojinih funkcija larinksa, među kojima je,
za nju najvažnija, fonaciona, edukacija ezofagusnog glasa i govora
predstavlja najprirodniji i najhumaniji vid uspostavljanja ponovne
verbalne komunikacije, uprkos tome što ga u razvijenijim zemljama u
potpunosti zamenjuje primarna ugradnja vokalne proteze, posebno u
poslednjih 30 godina. Kao što je naglašeno, još uvek ne postoje
jasno definisani, opšteprihvaćeni i sveobuhvatni kriterijumi za
vrednovanje u kojoj meri je edukacija ezofagusnog glasa i govora
bila uspešna, a to za posledicu ima različito poimanje iste, a potom
i drugačije posmatranje pozitivnog, odnosno negativnog uticaja
različitih faktora. Uprokos navedenom, većina sprovedenih studija
koje su se bavile ispitivanjem faktora koji mogu ostvariti uticaj na
uspešnost edukacije ezofagusnog glasa i govora, govori u prilog tome
da je motivacija pacijenta ključna. Kod svih ostalih faktora,
dobijeni su različiti podaci, te oni u nekim slučajevima utiču, a u
nekim njihov uticaj na uspešnost potpuno izostaje.
Ono što tek predstoji jeste jasno definisanje kriterijuma
uspešnosti, ali i definisanje i primena standardizovanih
instrumenata, kako bi se adekvatnije ispitala uspešnost edukacije
ezofagusnog glasa i govora, ali i izvršila komparacija između
različitih studija. Takođe, neophodna je objektivna procena brojnih
fonacijskih parametara na reprezentativnijem uzorku ispitanika.
LITERATURA:
- Bunijevac M, Petrović Lazić M, Jovanović Simić N, Maksimović
S. Uticaj radioterapije na kvalitet života laringektomisanih
pacijenata pre i posle vokalne rehabilitacije. Medicinski
Timočki glasnik. 2018;43(2):41-8.
- Bunijevac M, Petrović Lazić M. Značaj rane vokalne
rehabilitacije i kvalitet života laringektomisanih pacijenata.
Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2016;15(4):379-93.
- Dragičević D, Anđelić B, Jović MR, Kljajić V, Vlaški Lj,
Savović S. Clinical stage of laryngeal carcinoma and lost time
at the moment of diagnosis with 15-year-long interval. Are there
any changes? J BUON. 2019;24(5):2041-8.
- Dragičević D. Govorna rehabilitacija totalno
laringektomisanih pacijenata ugradnjom vokalnih proteza
[doktorska disertacija]. Novi Sad: Univerzitet u Novom Sadu,
Medicinski fakultet; 2013.
- Šehović I, Petrović Lazić M, Jovanović Simić N. Akustička i
perceptivna analiza ezofagealnog i traheoezofagealnog glasa.
Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2017;16(3):289-307.
- Mumović G. Konzervativni tretman disfonija. Novi Sad:
Medicinski fakultet; 2004.
- Stanković P. Fonijatrijska rehabilitacija laringektomisanih
pacijenata uspostavljanjem ezofagusnog glasa i govora
modifikovanom Semanovom metodom [doktorska disertacija].
Beograd: Univerzitet u Beogradu, Medicinski fakultet; 1997.
- Milovanović J, Jotić A, Tešić Vidović Lj, Đukić V, Trivić A,
Krejović Trivić S et al. Survival outcomes in surgically treated
patiens with advanced laryngeal cancer in Serbia. Vojnosanit
pregl. 2020;77(9):885-92.
- Keszte J, Wollbrück D, Meyer A, Fuchs M, Meister E, Pabst F
et al. The Role of Sex in Voice Restoration and Emotional
Functioning After Laryngectomy. Laryngo-Rhino-Otol.
2012;91:240-6.
- Jović MR, Mumović MG, Mitrović MS, Golubović S. Medicinske
osnove poremećaja glasa i govora. Novi Sad. Medicinski fakultet;
2014.
- Krishnamurthy A, Khwajamohiuddin S. Analysis of Factors
Affecting the Longevity of Voice Prosthesis Following Total
Laryngectomy with a Review of Literature. Indian J Surg Oncol.
2018;9(1):39-45.
- Bunijevac M, Petrović Lazić M, Maksimović S. Uticaj
obrazovanja na kvalitet života laringektomisanih bolesnika pre i
posle vokalne rehabilitacije. Biomedicinska istraživanja.
2019;10(1):30-7.
- Veselinović M, Jovanović Simić N, Arbutina T, Petrović Lazić
M, Škrbić R. Karakteristike traheoezofagusnog glasa i govora
laringektomisanih pacijenata posle primarne i sekundarne
ugradnje vokalne proteze. Specijalna edukacija i rehabilitacija.
2012;11(2):247-63.
- Del Rio Valerias R, Martin Martin C, Perez-Carro Rios A,
Minguez Beltran I, Rodriguez Martul C, Bravo Juega E et al.
Estudio de posibles factores que inflyen en la rehabilitacion
laringuectomizado total mediante voz ezofagica. Acta
Otorinolaringol Esp. 2002;53:413-17.
- Shuxin X. Effectiveness of voice rehabilitation on
vocalisation in postlaryngectomy patients: a systematic review.
Int J Evid Based Healthc. 2010;8:256-58.
- Kresić S, Veselinović M, Mumović G, Mitrović MS. Possible
factors of success in teaching esophageal speech. Med Pregl.
2015;68(1-2):5-9.
- Doyle CP, Finchem AE. Teaching Esophageal Speech: A Process
of Collaborative Instruction. Clinical Care and Rehabilitation
in Head and Neck Cancer. 2019;145-61.
- Cocuzza S, Maniaci A, Grillo C, Ferlito S, Spinato G, Coco S
et al. Voice-Related Quality in Life in Post-Laryngectomy
Rehabilitation: Tracheoesophageal Fistula’s Wellnes. Int J
Environ Res Public Health. 2020;70(10):407-23.
- Krejović Trivić S, Milovanović J, Parapid B, Vukašinović M,
Miković N, Trivić A. Quality of life of laryngectomized patients
in Serbia. Srp Arh Celok Lek. 2018;146(11-12):657-62.
- Frith C, Buffalo DM, Montague CJ. Relationship between
esophageal speech proficiency surgical biographical, and social
factors. J Commun Disord. 1985;18:475-83.
- Gates AJ. Predicting esophageal speech. Ann Otol Rhinol
Laryngol. 1982; 91:454-7.
- Salmon JS. Factors predictive of success or failure in
acquistion of esophageal speech. Head Neck Surg. 1988;10:105-9.
- Singer S, Merbach M, Dietz A, Schwarz R. Psychosocial
Determinants of Successful Voice Rehabilitation After
Laryngectomy. J Chin Med Assoc. 2007;70(10):407-23.
- Sokal W, Kordylewska M, Golusinski W. An influence of some
factors on the logopedic rehabilitation of patients after total
laryngectomy. Otolaryngol Pol. 2011;65(1):20-5.
- Veselinović M. Individualni i grupni tretman u edukaciji
ezofagusnog govora laringektomisanih pacijenata. [Završni rad na
diplomskim akademskim studijama]. Novi Sad: Univerzitet u Novom
Sadu, Medicinski fakultet; 2011.
- Quing C, Jing L. Jun-ping L, Dan-ni J, Yong Y, Hong-xia R et
al. Influence of Collective Esophageal Speech Training on
Self-efficacy in Chinese Laryngectomees: A Pretest-posttest
Group Study. Curr Med Sci. 2019;39(5):810-15.
- Mathis GJ, Lehman AG, Shanks CJ, Blom DE, Brunelle LR.
Effect of Gastroesophageal Reflux on Esophageal Speech. J Clin
Gastroenterol. 1983;5:503-7.
- Mumović MG, Mitrović MS, Jović MR. Praktikum iz medicinskih
osnova poremećaja glasa i govora. Novi Sad. Medicinski fakultet;
2014.
- Vekić M, Veselinović M, Mumović G, Mitrović MS. Articulation
of sounds in serbian language in patients who learned esophageal
speech successfully. Med Pregl. 2014;67(9-10):323-7.
- Dragičević D, Jović RM, Kljajić V, Vlaški Lj, Savović S.
Comparison of Voice Handicap Index in Patients with Esophageal
and Tracheoesophageal Speech after Total Laryngectomy. Folia
Phoniatr Logop. 2020;72:363-9.
|
|
|
|