|
|
|
UVOD
U „Zidanju Ravanice” knjeginja Milica govori knezu Lazaru:
„Što bijahu Nemanjići stari,
carovaše, pa i preminuše,
ne trpaše na gomile blago,
no gradiše s njime zadužbine,
Sagradiše mloge mnastire;
Sagradiše Visoke Dečane,
baš Dečane više Đakovice.” [1]
Istorija razvoja medicinske nauke danas se može pratiti, uprkos
brojnim razaranjima tokom vekova, kroz raznovrsna pisana dela
srpskog srednjeg veka, kroz slikarstvo, kroz narodna predanja,
umotvorine, poslovice, izreke, kroz arhaična verovanja, koja,
sačuvana kroz vekove, svedoče o tadašnjim trendovima. O mnogim
bolestima u prošlosti mogu se naći podaci u starim spisima, ali su
posebno ilustrativni oni na srednjovekovnim freskama srpskih
manastira i crkava, iz kojih se može protumačiti poimanje oboljenja,
manifestacija kliničke slike i tretman obolelog. [2]
Medicina u srednjovekovnoj Srbiji se bazirala na naučnim izvorima,
dok je državna politika i crkva sankcionisala, nekada čak i
represivnim metodama, upotrebu magijskih rituala i vradžbina. Tako
se u članu 20. i 109. Dušanovog zakonika vrlo decidirano naglašava
da se predviđaju stroge kazne protiv onih koji se bave vradžbinama
(Car Dušan Silni, 1331–1354). Srpska srednjovekovna medicina
objedinjavala je iskustvo najrazvijenijih medicinskih škola toga
doba i karakteriše se psihoterapijskim sugestivnim delovanjem,
obogaćenim bogatim empirijskim iskustvom. Sveti Sava, osnivač prvih
srpskih bolnica, pisac naših najstarijih medicinskih spisa i borac
protiv nadrilekarstva, bavi se ulogom države na očuvanju i
unapređivanju zdravlja svoga naroda. Naime, prvi srpski lekari su
tzv. lekari-empirici koji su posedovali iskustvo u lečenju
različitih bolesti. [3]
Stefan Uroš III Nemanjić, sin kralja Milutina, podigao je bolnicu u
manastiru Dečani kod Peći, 1327–1355. godine. Grigorije Camblak je u
delu „Žitije Stefana Dečanskog” dao detaljan opis ove bolnice: „Zato
i načini drugi manastir, tri stadija daleko od ove velike obitelji,
sa ćelijama jednom do druge, dobro sastavljen hram koji leži na
istočnoj strani u podgorju toga mesta... i podiže bolnice za bolesne
monahe, za strance i raslabljene”.[5]
Na freskama u manastiru Visoki Dečani postoje brojne ilustracije
raznorodnih tretmana, tadašnjom medicinom prepoznatih oboljenja, kao
i portreti svetaca, nesebičnih i moćnih iscelitelja. Tako su na
freskama manastira Dečani prikazana isceljenja mesečara,
paralizovanih, te agitiranih psihotičnih bolesnika sa jasno
oslikanim patnjama, koji su tražili lek u prihvatanju i podršci, a
često ga nalazili u moći sugestije. Sugestija je radnja kojom se
nekoj osobi nameće izvesna misao, ali tako da tu misao dotična osoba
ne podvrgava normalnoj kritici. Veliki uticaj duhovnih činilaca, a
posebno sugestije, još uvek je isuviše malo poznat, te se nikad ne
može dovoljno istaći tesna veza koja postoji između psihe i some.
Sugestija, odnosno autosugestija, predstavlja snagu koja u svome
dejstvu često prevazilazi sva naša očekivanja. Samo, ne treba
prevideti da ta snaga može biti uperena kako u pozitivnom, tako i u
negativnom smislu. [4]
Sugestija, kao vid psihoterapije, u to vreme je bila odomaćena kao
tihovanje, tj. duhovni metod sugestivnog delovanja široko korišćen u
narodu, i bila je vezana za kult svetitelja, iscelitelja kakvi su
bili Sveti Kozma i Damjan, koji se u našoj zemlji danas slave kao
lekarska slava. Isihazam (gr. ησυχια hesihia – mirovanje, tihovanje,
ćutanje) je molitvena tradicija u pravoslavlju koju upražnjavaju
monasi ishaisti (gr. Ἡσυχαστής hesihastes). Ovaj način duhovnog
života pretežno je zastupljen na Svetoj Gori, Fruškogorskim
manastirima i u Metohiji. Isihastička praksa započinje pokajanjem i
podvizima za čišćenjem duše i tela od strasti, a nastavlja se
neprestanim upražnjavanjem unutrašnje molitve srca. Plod takvog
podviga je viđenje božanske svetlosti, poput apostolskog na gori
Tavor prilikom Isusovog preobraženja. Isihazam nije samo delo
podviga, već i potpuno okretanje čovekovoj unutrašnjosti sjedinjeno
sa puntom crkvenog života i neophodnošću uzimanja Svetih Tajni.[7]
Kao i sve istočnjačke meditacije, tako i hrišćanska isihastička,
molitvena tihovanja uspostavljaju ravnotežu unutrašnjeg života
usmeravanjem pažnje od svega čulnog ka vančulnom. U tihovanje se
ulazi sužavanjem čulnog polja, svođenjem broja, obima i intenziteta
senzacija koje primamo iz materijalnog sveta na minimum, uz umirenje
unutrašnjeg sveta, misli i osećanja do potpunog mira. Iz toga se
izvodi naziv „tihovanje”, jer se u osnovi pojma „isihia” nalazi
grčka reč u značenju mir, mirovanje, tišina. [11]
Naša vekovima stara praksa isihastičkog tihovanja nema velikih
sličnosti sa sistemom istočnjačkog meditiranja. Naše tihovanje se od
istočnjačkog meditiranja razlikuje više suštinski, a manje formalno,
po tome što se kod nas više praktikuje u monaštvu nego kod svetovnih
ljudi. [14]
Nemali broj fresaka u našim starim manastirima prikazuje
isceliteljsku moć Isusa Hrista i drugih duhovnika. Najtipičnija u
tom smislu je freska u manastiru Dečani iz 1335. godine.
Isceliteljska moć metodom duhovnog tihovanja kao predetapa
transcendentalne meditacije (sugestivno delovanje) bila je
svojstvena članovima porodice Nemanjić. [8,14,18]
Molitveno tihovanje kao neprestano hođenje čoveka pred licem
Božijim, u organskoj je vezi sa vršenjem samih jevanđelijskih
zapovesti. Vršenje zapovesti je priprema za više stupnjeve duhovnog
života. Zato onaj koji bi hteo da molitveno tihuje, a nije se
vrlinskim življenjem oslobodio od duhovnih strasti i bolesti, liči
na čoveka koji iskače iz broda u more, smatrajući da će na dasci bez
opasnosti stići na obalu (prep. Jovan Lestvičnik). [6,16,18]
Sam metod, tzv. tihovanje je bio poznat među Srbima pre nego što je
francuz Diboa (Dubois) otkrio metod persuazije. Persuazija i uticaj
nisu magija, ona je veština komunikacije koja se može naučiti
savladavanjem tehnika iste. [12,]
Persuazija je oblik interpersonalne komunikacije koji se odlikuje
namerom bar jednog učesnika da promeni mišljenja, osećanja ili
ponašanja drugog ili drugih učesnika u komunikaciji. Persuazija
redovno sadrži skriptirana (uvežbana i planirana) ponašanja odabrana
da mogu menjati mišljenja drugih učesnika, za razliku od
interpersonalne komunikacije koja može biti spontana. [4,9,10]
Slika 1. Isus isceljuje dvojicu sa nečistim duhom
(Matej, 8: 16), freska man. Visoki Dečani, XIVvek. [13]
Image 1. Jesus heals two men with an unclean spirit (Matthew 8: 16)
fresco monastery of Visoki Decani, XIV century. [13]
„I pristupi mu (Isus) nardo mnogi, koji imaše sa sobom hrome,
slijepe, oduzete i mnoge druge, i položiše ih pred noge Isusove i
iscjeli ih” (Matej, 15: 30–31).
Slika 2. Isus isceljuje decet gubavaca (Luka,17:
12–18), freska man. Visoki Dečani, XIV vek; [13]
Image 2. Jesus heals ten lepers (Luke 17, 12-18), fresco monastery
of Visoki Decani, XIVcentury; [13]
Slika 3. Isus isceljuje slepog (Jovan, 9: 1–38), freska man. Visoki
Dečani, XIV vek. [13]
Image 3. Jesus heals the blind (John 9: 1 to
38), fresco monastery of Visoki Decani, XIV century. [13]
„A kada se (Isus) približavaše Jerihonu, slepac neki sjeđaše kraj
puta proseći. Pa kad ču kako narod prolazi, raspitavaše se: Šta je
to? I saopštiše mu da Isus Nazarećanin prolazi. I povika govoreći:
Isuse, Sine Davidov, pomiluj me! A oni što iđahu naprijed korahu ga
da ućuti, a on još jače vikaše: Sine Davidov, pomiluj me! A Isus
stade i zapovijedi da mu ga dovedu, a kad mu se približi, zapita ga
govoreći: Šta hoćeš da ti učinim? A on reče: Gospode, da progledam.
A Isus mu reče: Progledaj! Vera tvoja spasila te je. I odmah
progleda, i on pođe za njim slaveći Boga.i sav narod koji vide dade
hvalu Bogu” (Jevanđelje po Luki, 18: 35–43).
Slika 4. Isus isceljuje ženu krvotočivu (Matej 9:
20) freska man. Viskoki Dečani, XIV vek. [13]
Image 4. Jesus heals a woman who is bleeding (Matthew 9, 20) fresco
monastery Visoki Decani, XIV century. [13]
Svojim sadržajem dečanske freske su zaista kodifikovana suma
vizantijske pravoslavne ikonografije. Nemanjićke crkve se pokazuju
kao galerja raznih strujanja. Ta čudna suprotnost u slikarstvu
nemanjićkih manastira, koje je istovremeno i ujednačena po
tendenciji i mnogostrana po izrazu, naročito je veličanstveno po
svojoj jasnoći.
LITERATURA
- Petrović, Damnjan, „Grigorije Camblak i Dečani''”, Dečani i
bizantijska umetnost sredinom XIVveka, Međunarodni naučni skup
povodom 650 godina manastira Dečana, septembar 1985, SANU naučni
skupovi, knjiga XLIX, odeljnje istorijskih nauka, knjiga 13,
SANU i Jedinstvo, Priština, Beograd, 1989.
- Katić R.V. Poreklo srpske srednjevekovne medicine. Srpska
akademija nauka i umetnsti, Beograd, 1981
- Ravenić V. Osnovi etike, Kultura, Beograd, 1967.
- Milovanović Dimitrije P.. Etika u medicini kroz vekove,
Beograd, 2000.
- Vukanović, Tatomir. O kultu Stefana Dečanskog u Metohiji,
„Nemanja” – zadužbinska štamparija Vardarske banovine, Skoplje,
1937.
- Svetozar R. Staro srpsko slikarstvo, drugo izdanje,
Akademska knjiga, Novi Sad, 2010.
- Stanković J. Medicina divina (Božanstvena medicina), sedmo
izdanje, Predrag i Nenad (P&N), Beograd, 2000.
- Ivanović M. Metohija – spomenici i razaranja; Službeni
glasnik, Beograd i IK Prometej, Novi Sad, 2014.
- Zakonik cara Stefana Dušana, knjiga III, SANU, Beograd,
1997.
- Popović M. Socijalna patologija, Postdiplomske studije iz
psihoterapije, Med. fak. Beograd, 1975.
- Taranovski, Teodor. Istorija srpskog prava u nemanjićkoj
državi, Geca Kon, Beograd, 1931.
- Postel, J, Quetel, C. Nouvelle histoire de la psychiatrie,
Dound, Paris, 1982.
- Images of frescoes.Aveliable at: http://www.srpskoblago.org/
.Last visited: 05.10.2014.
- Pravoslavlje. Novine srpske patrijaršije, Amfilohije dr
Radović. Aveliable at:www.pravoslavlje.rs; Last visited:
05.10.2014.
- Čorkalo, D. Menjaju li se stavovi racionalno: provera
postavki modela verovatnosti elaboracije. Doktorska disertacija.
Odsek za psihologiju, Filozofski fakultet, Zagreb, 1997.
- Bogdanović, Dimitrije. Istorija stare srpske književnosti.
SKZ, Beograd, 1980.
- Marjanović Dušanić, Smilja. Vladarska ideologija Nemanjića.
SKZ/ SAS SPC/ CLIO, Beograd, 1997.
Zahvalnica
Blagoslovom igumana manastira Visoki Dečani, gospodina Save Janjića
(arhimandrita Save Dečanca) i oca Petra, ovaj esej obogaćen je
živopisnim freskama vizantijsko plave pozadine, na kojima je
prikazana isceliteljska moć Gospoda Isusa Hrista. Fotografije
fresaka sa prikazom tihovanja poslate su da ovim radom upotpune i
dočaraju istim opisanu temu na simpozijumu „Medicina u umetnosti”. |
|
|
|