|
|
|
UVOD
Frenk H. Neter je bio američki hirurg i proslavljeni medicinski
ilustrator, a popularnost njegovih ilustracija donela mu je naziv
Mikelanđelo medicine [1].
Neter je rođen u Njujorku, kao dete imigranata, 1906. godine.
Sklonost ka umetnosti je pokazivao od trenutka kada je bio dovoljno
star da drži olovku. U prodavnici svojih roditelja je, kao dečak od
samo par godina starosti, imao prvi kontakt sa crtežima. Uživao je u
stripovima i počeo i sam da ih crta [1, 2].
Nastavio je da crta i dalje, tokom celog školovanja, da bi po
završetku srednje škole dobio stipendiju da pohađa čuvenu njujoršku
Nacionalnu akademiju za dizajn, a potom objavio porodici svoju
odluku da će da radi i zarađuje kao ilustrator. [3].
Međutim, njegova majka nije htela ni da čuje za jedno, po njoj,
neperspektivno zanimanje i usmerila ga je ka medicini. Neter je,
obeshrabren, upisao medicinu na Njujorškom univerzitetu [1].
Ipak, talenat uvek nađe načina da ispliva, pa je tako Neter za vreme
studija pravio skice tokom predavanja da bi sebi pojasnio neke
nejasne medicinske koncepte. Za razliku od svojih kolega, koji su
beleške pisali grafitnom olovkom, Neter je na predavanja dolazio sa
mnoštvom olovaka u boji, pravio skice, crteže, šeme… [1]. Često je
do kasno ostajao u Anatomskom kabinetu, preslikavajući anatomiju
određenih delova tela sa kadavera. Ove skice su uskoro primetile
njegove kolege, te su one postale veoma popularne među studentima.
Usledili su profesori, kojima bi Neter, za malu sumu novca,
ilustrovao njihove publikacije u naučnim časopisima. Neter je
godinama kasnije priznao da nije bio sjajan student, te da su
njegove ocene ispaštale zbog tolike posvećenosti crtanju [2].
Slika br. 1. Ruke koje leče, Frenk Neter, 1930,
[1].
1931. Neter je diplomirao i potom se oženio svojom koleginicom,
Meri Mekfejden, jednom od samo 5 studentkinja medicine u toj
generaciji. Nakon diplomiranja, njih dvoje započinju obavezan staž u
tada najvećoj bolnici u SAD-u, njujorškoj bolnici Belvju. Posle
staža Frenk započinje svoju lekarsku karijeru kao ambulantni hirurg
pri jevrejskoj bolnici Maunt Sinaj [1].
Slika br 2. Frenk i Meri, oko 1931. godine [1].
To nisu bila dobra vremena za lekare. Neter je sam rekao: „To je
bilo 1933. – najgore doba Velike depresije, kada kao da nije
postojala privatna praksa. Ako bi pacijent i ušao u moju ordinaciju,
najčešće greškom, odlazio je a da nije platio.” [4].
Ipak, sve vreme Neter nastavlja da stvara i njegovi crteži su veoma
popularni među kolegama. A onda, igrom sudbine, njegove radove su
primetila marketinška odeljenja farmaceutskih kompanija. Tako je za
seriju od 5 crteža Frenk dobio 7500$, umesto dogovorenih 1500$, što
je bilo značajno više nego njegova godišnja zarada kao hirurga [2].
Neter se tada odlučuje da svu svoju energiju usmeri u ono što je kao
mladić i želeo. Jednom za svagda odlaže skalpel i zamenjuje ga
olovkom [1].
Zahvaljujući petodecenijskoj saradnji sa farmaceutskom kompanijom
Ciba (sada Novartis), Neter je postao najpoznatiji medicinski
ilustrator na svetu, kreator hiljada akvarela koji su predstavljali
svaki aspekt medicine 20-og veka. Ciba će biti Neterov saputnik u
daljem razvoju kao umetnika [6].
Neter nije pokazao talenat samo kao ilustrator. Pokazao se i kao
talentovan eksponatista. Naime, krajem 30-ih godina prošlog veka
kompanija Šering je zamolila Netera da im pomogne oko promocije na
jednoj izložbi. Šering je u to vreme razvijao razne endokrinološke
lekove i bio je prva kompanija koja je proizvodila testosteron [1].
Da bi predstavili svoj rad na polju endokrinologije, hteli su
eksponat koji bi prikazao kako žlezde sa unutrašnjim lučenjem
kontrolišu reproduktivni ciklus žene, uključujući pubertet,
menstruaciju i trudnoću. Pitali su Netera da li ima ideju kako
najbolje ovo da prikažu, ali pod uslovom da se publika ne zadrži
ispred eksponata duže od 15 minuta. [1].
Neter se setio nove vrste materijala, koja je tada ulazila u širu
upotrebu, pleksiglasa. Odlučio se da napravi veliku, providnu figuru
žene, gde bi se videle sve žlezde na svojim anatomskim pozicijama.
Zatim je osmislio kako da putem fokusiranih snopova svetla i
osvetljenih putanja prikaže promene koje bi hormoni izazivali na
ciljnim organima, npr. endometrijumu, dojkama. Uspeo je da prikaže i
trudnoću, kao i sam rast fetusa, od začeća, do porođaja i rođenja
bebe. Neterov koncept da kombinuje slike koje bi se projektovale na
unutrašnju strukturu figure, osvetljene putanje i snopovi svetla
rezultovali su „Transparentnom ženom”, koja je bila najveći hit na
međunarodnoj izložbi „Golden Gejt” [1].
Slika br. 3. Frenk radi na „Transparentnoj ženi”,
1938. godina [1].
Četrdesetih godina prošlog veka Frenk Neter je odlučio da se
odazove pozivu za mobilizaciju. Kao lekar mogao je da dobije bilo
koju dužnost, čak i na frontu. Međutim, vojska je imala druge ideje
za Frenka, sada već poznatog ilustratora. Neter je dobio zadatak da
analizira i istraži sve o ratnim ranama i borbenim situacijama.
Naučio je dosta o ustrelnim ranama, ranama od šrapnela i granata i
varijacijama koje one nose u odnosu na pogođeni deo tela. Iz ovoga
je izvukao 3 principa zbrinjavanja na frontu: zaustaviti krvarenje,
zaštititi ranu, sprečiti šok. Potom je njegov zadatak bio da napravi
skice koje bi ove principe prenele vojnicima na jednostavan, ali
ilustrativan način.
Generalima su se skice koje je Neter načinio veoma svidele, te je
postavljen na čelo armijinog Odseka za grafička trenažna pomagala.
Kao rezultat ovoga nastao je „Armijski priručnik za prvu pomoć” koji
je distribuiran skoro svim vojnicima na frontu [1].
Tokom svog rada za vojsku, Neter je upoznao i mladog lekara, Majkla
DeBejkija, koji je tada postajao međunarodno priznat
kardiovaskularni hirurg. Njih dvojica su sarađivali na projektu
definisanja najčešćih ratnih povreda i njihovog definitivnog
zbrinjavanja na svim nivoima pružanja medicinske pomoći. Ciljna
grupa sada nisu bili vojnici, već lekari na frontu. Vojnim i
bolnicama u SAD-u Frenk je ilustrovao sve tipove povreda, te je kao
rezultat ove saradnje nastala serija knjiga: Ratne povrede grudnog
koša, Ratne povrede abdomena i Ratne povrede ekstremiteta. Ciba je
objavila ovu seriju i distribuirala je lekarima tokom rata [1].
Nakon završetka rata, Neter je započeo seriju atlasa koji će postati
njegovo najpoznatije delo, grupu tomova, svaki pojedinačno posvećen
određenom organskom sistemu, pokrivajući anatomiju, embriologiju,
fiziologiju, patologiju i bitne kliničke odlike svakog od njih. Ova
serija, poznata kao Cibine kolekcije medicinskih ilustracija će
popularno biti nazvana „zelene knjige”, zbog boje korica [1, 3].
Upravo u ovoj seriji se iskristalisalo ono što će posle biti nazvano
„Neterov stil”, jedinstvena, istinska mešavina upečatljivog realizma
i medicinske naučne preciznosti.
Novcem koji je zaradio od prvih tomova Neter kupuje imanje sa
velikom kućom koju naziva Foli farma. Na gornjem spratu on pravi
studio, sa krovnim prozorima i idealnom količinom svetlosti, te se u
potpunosti posvećuje svojim ilustracijama [1].
Neter je imao poseban metod rada. Prvo je skicirao olovkom, a posle
crteže kopirao, prenosio i slikao preko njih da bi predstavio sve,
od grube do mikroskopske anatomije, od rendgenskih snimaka, do slika
pacijenata. [7, 8].
Neterova prelepa ilustrovana dela se sada mogu naći u svakoj
medicinskoj biblioteci, mnogim kancelarijama, a njegov rad je
pomogao u obrazovanju generacija doktora. On je mogao da crta
anatomske detalje sa lakoćom, a njegovi crteži u boji su bili mnogo
živopisniji od jednobojnih Grejevih ilustracija [8].
1986. godine, u svojoj osamdesetoj godini, Neter je započeo
pregovore sa Cibom o još jednom produženju ugovora. Pregovori su
bili naporni, a Ciba je bila spremna da odustane, ali se ipak
odlučila na još jedan period saradnje. Upravo ova saradnja je
rezultirala višestruko nagrađivanim klasikom – Atlasom ljudske
anatomije.
Slika br. 4. Korice Atlasa anatomije čoveka [9].
U uvodu u svoje najveće delo, Atlas anatomije čoveka, Neter je
napisao da se često pita šta bi zaista renomirani anatomi iz
istorije, ljudi kao Vezalius, Leonardno da Vinči, Henri Grej, rekli
o njegovom atlasu. „Anatomija se naravno ne menja“, Neter je napisao
u uvodu, „ali se naše razumevanje anatomije i njenog kliničkog
značaja menja, kao i terminologija i nomenklatura” [1]. „Doktori me
smatraju umetnikom, a umetnici doktorom. U stvari se nalazim negde
između”, rekao je svom mladom kolegi dr Kaplanu [1].
Kada su ga upitali da li je zažalio što je napustio svoju hiruršku
praksu, Neter je odgovorio da ne misli da je napustio medicinu, već
da sebe smatra kliničarem sa specijalnošću koja uključuje čitavu
medicinu. „Moje polje pokriva sve. Moram biti specijalista u svakoj
specijalnosti”, što se i vidi u raznovrsnosti tema koje je
ilustrovao [8].
„Doprinos dr Netera proučavanju ljudske anatomije je epohalan.
Unapredio je naše razumevanje anatomije više nego bilo koji drugi
medicinski ilustrator od 16. veka, kada je Vezalijus uveo crteže
bazirane na kadaveričnim disekcijama,” rekao je o njemu dr Majkl
DeBejki [10].
Slika br 5. Frek Neter [11].
Čak i u osmoj deceniji Neter je nastavio da stvara medicinske
ilustracije, sve do svoje smrti 1991. godine [1, 12]. Njegov
naslednik, dr Karlos Mačado, nastavlja da izrađuje medicinske
ilustracije u Neterovom stilu, te će i novi medicinski koncepti biti
prezentovani jedinstvenim, pristupačnim Neterovim stilom [13].
Njegova dela nastavljaju da žive u knjigama koje su i danas često
prvi kontakt studenta sa medicinom, ali i u svima nama koje je
inspirisao da pronađemo umetnost u medicini.
LITERATURA
- Netter F, Roper W. Medicine's Michelangelo. [Hamden,
Connecticut]: Quinnipiac University Press; 2013.
- Dominiczak M. An Artist Who Vastly Enriched Medical
Education: Frank H. Netter. Clinical Chemistry. 2013; 59 (10):
1544–1546.
- Netter F, Friedlaender G. Frank H. Netter MD and a Brief
History of Medical Illustration. Clinical Orthopaedics and
Related Research®. 2014; 472 (3): 812–819.
- Zuger A. A Doctor Bridging Arts and Sciences. The New York
Times [Internet]. 2014 [cited 1 June 2015]; D3. Available from:
http://www.nytimes.com/2014/02/04/health/in-medicines-michelangelo-dr-frank-netters-life-in-pictures.html?_r=0
- Hansen J. Frank H. Netter, M. D. (1906–1991): The artist and
his legacy. Clinical Anatomy. 2006; 19 (6): 481–486.
- Netter F, Friedlaender G. Frank H. Netter MD and a Brief
History of Medical Illustration. Clinical Orthopaedics and
Related Research®. 2014; 472 (3): 812–819.
- Ofri D. Kerri Lowe interviews Danielle [Internet]. Art and
Medicine podcast. 2015 [cited 1 June 2015]. Available from:
http://danielleofri.com/art-and-medicine-podcast/
- Elsevier Inc. Netter Reference [Internet].
Netterreference.com. 2015 [cited 1 June 2015]. Available from:
http://netterreference.com/ELSEVIER/p/aboutus
- Data Status. Atlas anatomije čoveka, 4. izdanje [Internet].
2007 [cited 2 June 2015]. Available from:
http://www.delfi.rs/_img/artikli/knjige/29/vv/delfi_atlas_anatomije_coveka_frank_h_netter.jpg
- Wikipedia. Frank H. Netter [Internet]. 2015 [cited 2 June
2015]. Available from:
https://en.wikipedia.org/wiki/Frank_H._Netter
- Castellón J. Breve biografia de Frank Netter. Presentation
presented at; 2014; Universidad Mayor, Santiago.
- PRIAL F. Frank Netter, Surgeon and Master Of Medical
Illustration, Dies at 85. The New York Times [Internet]. 1991
[cited 1 June 2015];. Available from:
http://www.nytimes.com/1991/09/19/nyregion/frank-netter-surgeon-and-master-of-medical-illustration-dies-at-85.html
- Elsevier Inc. Carlos A. G. Machado [Internet].
Netterimages.com. 2015 [cited 1 June 2015]. Available from:
http://www.netterimages.com/artist-carlos-a-g-machado.html
|
|
|
|