|
|
|
UVOD
Godine 1937, 19. jula, u Minhenu se otvara izložba koja
predstavlja vrhunac najvećeg napada na modernu umetnost u istoriji.
Na izložbi Degenerisana umetnost bilo je predstavljeno više od 650
značajnih slika, skulptura, grafika i knjiga koje su se svega
nekoliko nedelja ranije nalazile u vlasništvu 32 nemačka narodna
muzeja i kolekcija [1]. Ova izložba nije predstavljala izolovan
slučaj, niti se desila spontano. Možemo se vratiti u 1933. godinu i
dolazak Nacističke partije na vlast, ali istina je da su rasna
pitanja, kao i pitanje degenerisanosti bila prisutna u javnosti još
tokom 19. veka.
Degenerisanost je u modernom smislu termin koji se koristio tokom
druge polovine 19. veka da bi se opisalo stanje onih koji odstupaju
od „normalnog” zbog oštećenih nerava, nasleđenih abnormalnosti ili
bihevioralnog i seksualnog ekcesa. Deformiteti tela, crvene oči,
slabost i umor odavale su degenerisane osobe. Ovakva stanja
ukazivala su na početak procesa koji bi neminovno vodio u
destrukciju. Društvo nije strahovalo da će pojedinci pasti u
degenerisanost, već da će čitave nacije postati degenerisane, a za
ovaj proces se smatralo da je već započet smanjenjem nataliteta u
Francuskoj i drugim zemljama. Oni koji su odbijali da se priklone
opštim moralnim normama koje nalaže društvo, obeleženi su kao
„degenerisani” i, budući da su osuđeni na propast, strahovalo se da
će za sobom povući čitavo društvo. Tokom 19. veka sve je jača i
jasnija distinkcija između termina „normalno” i „nenormalno” ili
„normalno” i „abnormalno”. Stereotipi „nenormalnog” postaju sve
izraženiji bivajući savršen društveni alat za marginalizovanje
društvenih „otpadnika” u skladu sa društveno-političkim
tendencijama. Mentalni bolesnici, Jevreji, homoseksualci i
kriminalci – za njih se tvrdilo da su fizički neuravnoteženi.
Poznati francuski neurolog Žan-Martin Šarko smatrao je nervozu
opasnom bolešću nervnog sistema – onom koja oslobađa strast – tokom
1880-ih [2]. Isticanjem ikonografije bolesti – izmorenost,
izobličenost, grimase – nervoza se smatrala suprotnošću
prihvatljivih standarda lepote. Izložba degenerisane umetnosti
konstruisana je upravo na ovakvim pogledima na autsajdera i,
koristeći modernu umetnost, kreirala je „odaje strave”.
Pažljivo posmatrano, sama nervoza kao bolest smatrala se produktom
modernosti. Max Nordau, autor knjige Degenerisanost, u mnogome je
doprineo popularizaciji ovog termina, pogotovu u kontekstu moderne
književnosti i umetnosti – moderni umetnici, impresionisti,
ekspresionisti, nisu bili sposobni da repliciraju prirodu jer su
izgubili sposobnost opservacije i umesto realnosti slikali
iskrivljene i nepravilne oblike koji odgovaraju njihovim nervoznim
deformitetima i oštećenom razvoju. Po Hitlerovom mišljenju, umetnici
zastupljeni na minhenskoj izložbi 1937. simbolizuju degenerisanost:
„A šta vi slikate? Izobličene bogalje i kretene, žene koje mogu da
probude samo gađenje, muškarce koji više liče na zveri nego na
ljudska bića, decu koja bi se, ako bi živote nastavila u ovakvom
obliku, smatrala Božjim prokletstvom.” [3] Hitlerove izjave imale su
velikog uticaja na kreiranje koncepta lepote kao simbola društvenih
vrednosti. Pitanje lepote bilo je od suštinske važnosti za društveni
moral. Umetnost avangarde definitivno je izlazila iz granica
društveno prihvatljive lepote i plovila vodama „degenerisanosti”.
Paul Šulce-Naumburg, u svom delu Umetnost i rasa, obeležava modernu
umetnost kao „degenerisanu”. On sukobljava primere moderne umetnosti
i fotografije deformisanih i bolesnih ljudi kako bi dokazao da su
upravo ovi ljudi bili modeli za izdužena lica Amadea Modiljanija,
uglaste fizionomije Šmit-Rotlufa i rumena lica Ota Diksa. Posebnu
pažnju posvetio je ekspresionistima za koje je smatrao da
predstavljaju inferiorni aspekt moderne nemačke kulture [1]. O
negativnom uticaju moderne umetnosti govorio je i sam Hitler, pa su
se tako na meti nacional-socijalista našli i kubisti, futuristi,
dadaisti i mnogi drugi. Umetnička dela Noldea, Kirhnera, Bekmana,
Diksa, Arhipenka, Šagala, Matisa, Pikasa i drugih umetnika našla su
se na izložbi koju je posetilo više od 3 miliona ljudi, a čiji je
jedini cilj bio obeležavanje moderne umetnosti kao „degenerisane” i
njeno uništenje.
INVALIDITET KAO NEPRIHVATLJIV MOTIV U DRUŠTVU
POSLE 1933. GODINE
Prvi svetski rat ostavio je Evropu u ruševinama i očaju. Povratak
u život kakav je bio poznat pre rata bio je dug i mukotrpan i nikada
zapravo uspostavljen, pošto je prošlo svega dve decenije pre no što
je Evropu i svet okovao novi horor. Pronalaženje pravog puta za
svakog pojedinca predstavljalo je svojevrstan izazov sa kojim se
borio sopstvenim snagama. Za umetnike je taj put bio jasan i jedini
moguć – borba kroz umetnost.
Rođena iz strahota do tada najvećeg zločina prema čovečanstvu,
umetnost koja je nastajala u Vajmarskoj republici predstavlja jedan
od produktivnijih perioda u nemačkoj umetnosti. Umetnici ove epohe u
svojim delima predstavljaju invaliditet više nego ikad u nemačkoj
kulturnoj istoriji, ukoliko se izuzmu predstave obogaljenih prosjaka
srednjovekovne religiozne umetnosti [4]. Svakodnevno suočeni sa
posledicama rata na ulicama nemačkih gradova, mnogi umetnici su se
osetili obaveznim da u svojim delima ovekoveče sudbine beskrajnog
niza ljudi koje je rat ostavio obogaljenim i uništenim.
Ratni invalidi jedan su od centralnih motiva dela nemačkih umetnika
posle 1918. Vrlo često prinuđeni da prošnjom sačuvaju goli život,
ovi nekadašnji vojnici česta su tema dela Ota Diksa koji na ovaj
način portretiše društvo prenoseći surovu realnost koja ga okružuje
[5]. Georg Gros takođe prenosi realnost sa berlinskih ulica. I sam
učesnik Velikog rata, svojim delima kritikuje nemačko društvo
predstavljajući alegorične figure mnogobrojnih žrtava rata i načina
na koji se država prema njima odnosila.
Obogaljeni veterani, iako malobrojniji od onih čije povrede nisu
bile tako očigledne, u umetnosti vajmarske epohe predstavljeni su sa
strašnim deformitetima, amputiranim udovima, grotesknim povredama
lica i tela. Posebno mesto zauzima veteran na štakama sa amputacijom
jedne ili obe noge, koji postaje ikonična figura vajmarske umetnosti
i svojevrsna kritika nemačkog sistema i društva toga vremena. Oto
Diks u svom triptihonu Metropolis (1927–1928) upravo kritikuje
celokupnu situaciju u zemlji posle Prvog svetskog rata. Na slici je
prikazan Berlin 20-ih godina – privid dobrog provoda, moderna
gospoda i gospođe u svili koji igraju čarlston, dok se na drugom
delu triptihona može pročitati surova stvarnost. Pod nogama
nakinđurenih, ali ružnih i glupavih dama sumnjivog morala, leži
prosjak, bogalj u dronjcima bez nosa i nogu koji opominje na
društvenu neravnopravnost.
Svega nekoliko godina kasnije nemačko društvo bilo je suočeno sa
novim režimom koji je društvenu neravnopravnost podigao na sasvim
nov, moglo bi se reći, ekstremni nivo. Sa dolaskom
Nacional-socijalističke partije na vlast 1933. godine, celokupno
nemačko društvo doživelo je ogromne transformacije. Umetnost,
prepoznata kao značajan metod propagande, nije bila izuzeta od
promena i jedan od prvih poduhvata Nacista bio je napad na savremene
autore i spaljivanje knjiga u kojima je nestalo hiljade dela. Javno
je objavljena nova politika kada su u pitanju likovne umetnosti.
Umetnici su bili primorani da se učlane u zvanične grupe, a svi
„nepoželjni” izgubili su svoja mesta predavača na akademijama i u
umetničkim organizacijama. Napad na umetnost nastalu pre 1933. bio
je eksplicitan, a reprezentativna dela avangarde prezentovana su kao
dokaz korupcije, ludila i „kulturnog boljševizma”. Kako je sam
Hitler izjavio, to su dela „ludaka, lažova ili kriminalaca kojima je
mesto u ludnicama ili zatvorima” [6].
Napad na avangardu i svaku umetnost koja je smatrana nepodobnom
doživeo je svoju kulminaciju 1937. godine kada je 19. jula u Minhenu
otvorena Izložba degenerisane umetnosti (Entartetekunst), na kojoj
je bilo izloženo više od 650 slika, skulptura, grafika i knjiga od
velikog značaja, koje su se svega nekoliko nedelja ranije nalazile u
posedstvu trideset dva nemačka muzeja [1].
Vajmarska umetnost i predstava veterana invalida nikako nije
predstavljala sliku koju je nacistička vlast odobravala. Iako je
nacistička propaganda često isticala veterana invalida kao čoveka
koji je svoje zdravlje i telo žrtvovao za državu i naciju, njihovo
portretisanje kao heroja imalo je za cilj potiskivanje sećanja na
bol i gubitak koji su doživeli tokom rata i pokazalo se kao
problematično u kontekstu nacionalističkih i šovinističkih
tendencija [4].
Predstave veterana invalida iz dela vajmarske epohe ukazivale su na
slabost u nemačkoj rasi i stoga smatrane neprihvatljivim,
degenerisanim, uz sve ostale predstave deformiteta i invaliditeta.
Osnov za proglašavanje umetničkih dela avangarde „degenerisanom
umetnošću” bilo je delo Paula Šulce-Naumberga Umetnost i rasa, u
kome on degeneriše modernu umetnost poredeći izobličene figure ove
umetnosti sa fotografijama osoba sa invaliditetom. Invaliditet, bio
on nasledan ili ne, morao je biti odstranjen iz umetnosti. Sva dela
koja prikazuju osobe sa invaliditetom, bolesne osobe ili one iz bilo
kog razloga okarakterisane kao nepodobne i degenerisane, nisu svoje
mesto mogla naći u umetnosti u Nemačkoj posle 1933. godine i mnoga
su se našla na izložbi degenerisane umetnosti.
„BOLESTAN” UMETNIK – „BOLESNA” UMETNOST
Pseudonaučne rasprave i studije, kao što je Umetnost i rasa Paula
Šulce-Naumberga i, prvenstveno, Degenerisanost Maksa Nordaua,
uživale su veliku popularnost tokom uspona nacional-socijalista.
Nordau, i sam Jevrej, napisao je opširan tekst u kome omalovažava
prerafaeliste, simbolizam, Henrika Ibzena i Emila Zolu, između
ostalih, kako bi dokazao superiornost tradicionalne nemačke kulture.
Degenerisanost i druga rasistička dela isticala su stav da
devetnaestovekovno realističko žanr slikarstvo predstavlja vrhunac
duge tradicije prave arijevske umetnosti. Čak i pre nego što su
dobili većinu u Rajhstagu, nezadovoljni teoretičari i polemičari
govorili su i pisali kako „degenerici, Jevreji i drugi podmukli
uticaji” uništavaju „dobru nemačku umetnost”. Umetnik avangarde
etiketiran je kao lud što je predstavljalo sinonim za Jevreja.
Devetnaestovekovni osnivači nemačke psihijatrije smatrali su da su
Jevreji u biti „degenerisani” i samim tim skloniji mentalnim
oboljenjima – ludilu – više nego ostali ljudi. Ove klasifikacije
„degenerisanih” i „zdravih” prvi put se pojavljuju u 19. veku, a
tokom druge polovine 1930-ih postale su nezaobilazna tema u
diskusijama o avangardi i tradicionalnoj umetnosti [1]. Zapravo, iz
mnogih komplikovanih razloga, smatralo se da nemački Jevreji
dominiraju umetničkom i književnom scenom avangarde još od kraja 19.
veka. Jedan od razloga svakako je bilo prisustvo jevrejskih umetnika
na nemačkoj kulturnoj sceni (ili onih koje su antisemitski mediji
označili kao Jevreje), kao što je impresionistički slikar Maks
Liberman [7]. I pre dolaska nacista na vlast, ali svakako posle
1933. godine, u nemačkom društvu između umetnika avangarde, Jevraja
i ludaka stavljen je znak jednakosti i na taj način jasno je
istaknuta činjenica da kao degenerisani ovi ljudi neće moći da
pronađu svoje mesto u novom društvu.
Godine 1922. psihijatar Hans Princhorn objavio je svoju studiju
Mentalni bolesnici stvaraju slike (Bildnerei der Geisteskranken)
koja se temelji na materijalu koji je sakupio: pregledao je više od
5000 dela koje je stvorilo 450 pacijenata kako bi pokazao da
umetnost mentalno obolelih u sebi nosi određene kvalitete. Kako je
ova studija bila veoma popularna i van medicinskih krugova, njeni
uticaji mogu se pronaći i u Šulce-Naumergovom delu u kome on
upoređuje dela ludih sa delima avangardnih umetnika u cilju
„dokazivanja” njihove „degenerisanosti” [1].
Mentalne bolesti – jednostavno nazivane ludilo – nisu bile jedine
bolesti koje su se pripisivale avangardnim umetnicima.
Predstavljanje „iskrivljene” slike sveta moglo se objasniti i očnim
bolestima samog posmatrača. Na otvaranju Velike izložbe nemačke
umetnosti 1937. godine Hitler je izjavio: „Primetio sam mnogo slika
koje čoveka navode na zaključak da oko pojedinih ljudi stvari vidi
drugačije od ostalih i od onoga kakva je realnost, tačnije, zaista
postoje ljudi koji vide sadašnje pripadnike naše nacije kao
istrulele kretene; ljudi koji vide plave livade, zeleno nebo i žute
oblake i koji ih na ovaj način i doživljavaju. Ne želim da
raspravljam o tome da li ih oni zaista vide i doživljavaju na ovaj
način, ali u ime nemačkog naroda, želim da zabranim ovim žalosnim
nesrećnicima koji očito pate od bolesti oka, da pokušaju da nametnu
svoja pogrešna tumačenja vremena u kome živimo i da ih prezentuju
kao umetnost.” [6] Iako je u ovom slučaju termin „bolest oka”
svakako diskutabilan i medicinski neosnovan, neminovna je činjenica
da je on tretiran kao validan kada je u pitanju bilo oko umetnika
avangarde posmatrano iz ugla nacionalsocijalista.
Nasuprot „bolesnoj” umetnosti koju su stvarali „bolesni” umetnici,
„prava” nemačka umetnost počivala je na zdravlju. Ona se temeljila
na idealizovanim figurama i sentimentalnim pejzažima, kao i
neoklasičnim temama kojima se Hitler divio. Pristojnost u umetnosti
bila je nezaobilazna i podsticala je ličnu i društvenu moralnost
koju je prava umetnost morala poštovati. Predstave muškaraca i žena
u slikarstvu i skulpturi stoga su morale poštovati ovu moralnost i
seksualno ponašanje. Od umetnika se zahtevalo da stvaraju lepotu bez
senzualnosti koja će reflektovati opšte prihvaćene moralne standarde
koje su nacional-socijalsti jedino smatrali prihvatljivim [8].
Umetnost je morala predstavljati dobro, lepo i zdravo. Bolest i
nemoral, koji su bili česta tema umetnosti vajmarske epohe, nikako
se nisu uklapali u novopostavljene standarde umetnosti i stoga su
morali biti odstranjeni iz nemačkog društva. Osobe sa invaliditetom
i osobe obolele, pre svega od mentalnih bolesti, bile su zbrisane sa
nemačke umetničke scene. Brisanje nepodobnih, nažalost, nije se
zaustavilo na uklanjanju njihovih predstava iz umetnosti, već se
nastavilo masovnim ubistvima, „eutanazijom”, bolesnika iz mentalnih
institucija. Svoju kulminaciju to je imalo u masovnim ubistvima
Jevreja za koje se smatralo da su sami po sebi degenerisani, a samim
tim i bolesni.
ZAKLJUČAK
U kampanji protiv moderne umetnosti koju su sprovodili
nacional-socijalisti, mnogi umetnici koji se danas smatraju velikim
imenima nemačke (ali i evropske) umetnosti označeni su kao
neprijatelji nemačkog naroda, a njihova dela proglašena su
degenerisanim. Sam slikarski metod koji su ovi umetnici koristili,
koji je podrazumevao sve što se razlikuje od realizma koji je
karakterisao „pravu” nemačku umetnost, bio je samo jedan od
kriterijuma za proglašavanje dela degenerisanim. Tematika kojom su
se ovi umetnici bavili takođe je imala veliku ulogu u ovom procesu.
Sva dela u kojima su predstavljani ljudi koji su odstupali od onoga
što su nacisti smatrali arijevskim idealom bila su obeležena kao
degenerisana, a samim tim je stavljeno do znanja da takva umetnost,
ali i ljudi koji su na njoj predstavljeni, u nemačkoj državi neće
biti tolerisani. Mnoga dela nemačke moderne umetnosti zauvek su
izgubljena, ali, na sreću, veliki broj njih sačuvan je i nastavlja
da kazuje priče o ljudskim sudbinama, o osobama sa invaliditetom,
bolesnim ljudima i njihovim životima, ali i o društvu u kome su
živeli.
LITERATURA
- Barron, S. 1937 Modern Art and Politics in Prewar Germany,
In: Barron, S, editor. Degenerate Art: The Fate of Avant-Garde
in Nazi Germany Los Angeles: LACMA 1991, 9–23.
- Encyclopedia.com "Charcot, Jean Martin." International
Encyclopedia of the Social Sciences. 1968. cited: 2015, August
12. Available from:
http://www.encyclopedia.com/topic/Jean_Martin_Charcot.aspx
- Adolf Hitler, Iz govora održanog na otvaranju Kuće nemačke
umetnosti 18. jula 1937. godine. Kasnije štampan u brošurama za
izložbu Degenerisana umetnost. Delovi govora nalaye se u:
Fascimile of the Entartete Kunst Exhibition Brochure, translated
by David Britt, u: Barron, S, editor. Degenerate Art: The Fate
of Avant-Garde in Nazi Germany Los Angeles: LACMA 1991, 356–391.
- Poore, C. Disability in Twentieth-century German Culture,
University of Michigan Press, 2007.
- Vlajić, A. Invalidity and Deformity in the Art of Weimar
Republic, Vojnosanit Pregl 2014; April Vol. 71 (No. 4), 413–418.
- Adolf Hitler, Speech Inaugurating the ‘Great Exhibition of
German Art’, u: Charles Harrison i Paul Wood, editors. Art in
Theory 1900–1990: An Anthology of Changing Ideas, Malden:
Blackwell Publisher Inc., 1992, 423.
- Gilman,S. The Mad Man as Artist: Medicine, History and
Degenerate Art, Journal of Contemporary History, Vol 20. No 4,
Octobrer 1985, 575–597.
- Mosse, G.L. Beauty Without Sentuality u: Barron, S, editor.
Degenerate Art: The Fate of Avant-Garde in Nazi Germany Los
Angeles: LACMA 1991, 25–33.
|
|
|
|