|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ Sadržaj
] [ Indeks autora ]
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UDK 611 75.071.1:929 75.071.1:929 COBISS.SR-ID 216882700 |
ISSN 0350-2899. - Vol. 40, br. 2 (2015), str. 79-82. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Originalni rad Mikelanđelo i Bartolomeo Pasaroti, mesto
anatomije |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Preuzmite rad u pdf formatu | Sažetak: Uvod: Renesansa nastaje u Italiji u 14. veku i širi se na ostatak Evrope do 16. veka. Tada dolazi do velikih preokreta u slikarstvu, nauci, književnosti. Vladalo je interesovanje za antička dela, u središtu je čovek, nasuprot dotadašnjoj sholastičkoj nauci i crkvi. U to doba stvaraju i Mikelanđelo Buonaroti (1475–1564), jedan od najvećih genija renesanse, i Batrolomeo Pasaroti (1529–1592), slikar perioda manirizma. Cilj: Ukazati na tadašnje podučavanje studenata slikarstva anatomiji. Metod i materijal: Pregled dostupne literature na internetu iz medicinskih baza podataka, kao i baza podataka istorije umetnosti, poput Pubmeda i Oksfordskog indeksa. Batrolomeo Pasaroti je naslikao Čas anatomije za umetnike. Reč je ulju na platnu koje prikazuje čas anatomije koji se predaje studentima slikarstva, a sprovodi se seciranjem leša. Diskusija: Smatra se da je na slici Mikelanđelo koji drži predavanje svojim studentima, koristeći seciranje leša i time prikazuje građu ljudskog tela, proporcije, međusobne odnose. Takođe se smatra da je pred njim tadašnji cenjeni udžbenik anatomije Andreasa Vesaliusa, lekara i anatoma, De humani corporis fabrica (ili struktura ljudskog tela, u prevodu sa latinskog). U sklopu ovih detalja dolazi se do nezaobilazne centralne figure samog Mikelanđela kao učitelja, te je ovo Pasarotijevo delo i svojevrsno istorijsko svedočanstvo o samom Mikelanđelu koji je, sem slikarstva, poznat po izuzetnim anatomskim skicama i crtežima. Poznata je genijeva Studija o torzu i nogama. Prema mišljenju istoračara, ove skice ljudske anatomije imale su uticaj na potonji razvoj anatomije. Zaključak: Uočava se da je Mikelanđelo bio vrstan poznavalac anatomije o čemu govore njegove anatomske skice i crteži. Takođe je ilustrativno poznavanje anatomije u Pasarotijevom delu, koji je u svom Času to istakao u oslikavanju leša. Sem toga, naročita pažnja je poklonjena i držanju učenika i ekspresiji njihovih lica. Zato je Vesaliusov udžbenik svedočanstvo per se o razvoju anatomije. Ključne reči: Mikelanđelo, Pasaroti, anatomija, čas, renesansa. Napomena: sažetak na engleskom jeziku Note: Summary in English |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
UVODRenesansa (fr. renaissance – preporod) je kulturno-istorijski pojam koji je najpre označavao doba od 1350. do 16. veka kao period u kome je došlo do ponovnog interesovanja za klasičnu antiku i procvata umetnosti, da bi se zatim ovim pojmom označavalo kulturno stanje prelaznog doba od srednjeg veka do novog doba, naročito u Italiji. U središtu je čovek, nasuprot dotadašnjoj sholastičkoj nauci i crkvi. Tada stvaraju i Mikelanđelo Buonaroti (1475–1564), jedan od najvećih genija renesanse, i Batrolomeo Pasaroti (1529–1592), slikar perioda manirizma. CILJCilj našeg rada je ukazati na tadašnje podučavanje anatomiji studenata slikarstva, što je motiv slike Čas anatomije za umetnike Bartolomea Pasarotija. Slika se nalazi u galeriji Borgeze u Rimu, Italija. METOD I MATERIJALPregled dostupne literature na internetu iz medicinskih baza podataka, kao i baza podataka istorije umetnosti, kao što su Pubmed i Oksfordski indeks. Korišćeni su opisi i tumačenja Pasarotijovog dela, kao i skice i crteži koje je sačinio Mikelanđelo Buonaroti. Books of the body-anatomical ritual and renessaince learning (Knjige o telu – anatomski ritual i renesansno učenje) Andrea Karlina, a u prevodu koji su uradili John Tedeschi i Anne C. Tedeschi, daje tumačenje slike Čas anatomije za umetnike. REZULTATI I DISKUSIJABatrolomeo Pasaroti (slika 1) je naslikao Čas anatomije za umetnike (slika 2). Reč je o ulju na platnu koje prikazuje čas anatomije koji se predaje studentima slikarstva, a sprovodi se seciranjem leša. Smatra se da je na slici Mikelanđelo (slika 3) koji drži predavanje svojim studentima, koristeći seciranje leša i time prikazuje građu ljudskog tela, proporcije, međusobne odnose. Slika 1. Bartolomeo Pasaroti. Takođe se smatra da je pred njim tadašnji cenjeni udžbenik anatomije Andreasa Vesaliusa, lekara i anatoma, De humani corporis fabrica (ili struktura ljudskog tela, u prevodu sa latinskog; adaptirano iz Books of the body, Knjige tela – anatomski ritual i renesansno učenje, Andrea Karlina, prevod John Tedeschi and Anne C. Tedeschi, slika 4). Slika 4. Knjiga tela, Andrea Karlin. U sklopu ovih detalja dolazi se do nezaobilazne centralne figure
samog Mikelanđela kao učitelja, te je ovo Pasarotijevo delo i
svojevrsno istorijsko svedočanstvo o samom Mikelanđelu koji je, sem
slikarstva, poznat po izuzetnim anatomskim skicama i crtežima. Slika 5. Studija o torzu i nogama, Mikelanđelo
Buonaroti. Prema mišljenju istoračara, ove skice ljudske anatomije imale su uticaj na potonji razvoj anatomije. Slika 10. Andreas Vezalijus. Andreas Vezalijus, Andrija Vezal (Andreas Vesalius, Andries Van Wesel (1514–1564) bio je flamanski lekar i anatom, nemačkog porekla, koji se često navodi kao reformator i osnivač moderne ljudske anatomije. On je autor jedne od najuticajnijih knjiga o anatomiji ljudskog tela objavljenoj pod nazivom: Sedam knjiga o građi ljudskog tela (lat. De humani corporis fabrica libri septem). Knjigu je izdao Johanes Oporinus (Johannes Oporinus) u Bazelu, 1543. Na slici 11 prikazan je takozvani ecorche (reč francuskog porekla), u slikarstvu i vajarstvu manir skiciranja delova tela bez kože da bi se istakli mišići i struktura tela. Slika 11. Ecorche. Napomena: sve ilustracije su preuzete sa interneta (Google Image Search je korišćen kao izvor ilustracija prikazanih u ovom radu). ZAKLJUČAKUočava se da je Mikelanđelo bio vrstan poznavalac anatomije o čemu govore njegove anatomske skice i crteži. Takođe je ilustrativno poznavanje anatomije u Pasarotijevom delu, koji je u svom Času to istakao u oslikavanju leša. Sem toga, naročita pažnja je poklonjena i držanju učenika i ekspresiji njihovih lica. Zato je Vesaliusov udžbenik svedočanstvo per se o razvoju anatomije. LITERATURA
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Adresa autora: Miloš Protić, Svetozara Markovića 1, 19000 Zaječar, Srbija. E-mail: drmilosprotic@gmail.com |
Rad primljen: 8.2.2015. Rad prihvaćen: 31.5.2015. Elektronska verzija objavljena: 21.8.2015. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ Sadržaj
] [ Indeks autora ]
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|