|
|
|
UVOD
Rođenje deteta u srpskom patrijarhalnom društvu predstavljalo je,
a i danas predstavlja, poseban događaj u životu svakog čoveka [1], a
o materinstvu se može govoriti kao o skupu praksi nege i brige o
deci, kao i o radu koji podrazumeva zaštitu, pažnju, obuku i
proizvodnju specifičnih vidova saznanja [2]. Materinstvo je uvek
određeno specifičnim istorijskim, kulturološkom, političkim i
ekonomskim kontekstom [3]. Sreća u braku zavisi od poroda i oni koji
ga nemaju čine sve da ga dobiju. Rođenje deteta okarakterisano je
prirodnom potrebom čoveka za potomstvom, odnosno religijskom,
ekonomskom i društvenom prirodom. U nekadašnjoj srpskoj
patrijarhalnoj zajednici, svaki čovjek je bio dužan da ostavi
potomstvo, a posebno muško dete, koje će dalje nastaviti domaći
kult. U narodu se smatra da čovek „samo pomoću sina dobija
besmrtnost” i da se brak bez dece smatra za najveće prokletstvo[1].
O porodu se vodi računa i vrše se pojedine radnje i običaji znatno
pre stupanja u brak, za vreme svadbenog rituala, u vreme trudnoće,
rođenja deteta, pa i znatno kasnije. Svi pretporođajni rituali i
običaji okarakterisani su magijsko-religijskim elementima, npr.:
bacanja žita na mladence, dodavanje muškog deteta mladi prilikom
ulaska u mladoženjinu kuću is l. Ovi običaji imali su za cilj da se
simboličkim putem obezbedi plodnost u braku [4]. Jedan od velikih
problema predstavljalo je porađanje žena u kućama, a posledice su
bile visok morbiditet i mortalitet novorođenčadi i porodilja [5]. U
patrijarhalnom društvu žene su se najčešće porađale u prostorijama
izolovanim od ostalih ukućana. Porođaj se krio od drugih osoba kako
se ne bi naudilo porodilji i kako bi se porodilja zaštitila od „zlih
pogleda” [4]. Pomoć pri porođaju porodilje su mogle uglavnom da
očekuju od iskusnih žena, a mnogo ređe od školovanih babica [5].
Običaj, na primer, nalaže „da se žena porađa na slami, i to stojeći
ili klečeći", zabranjujući prethodno bilo kakvu pripremu, ni za
majku, ni za dete, „jer se ne valja” [6]. Žene iz visokog staleža su
bile primorane da se porađaju u javnosti kako bi se izbegle
manipulacije, zamene beba i slično. U nekim sredinama žene su smele
da se udaju isključivo za vreme samog porođaja. Nije baš privlačno
ni zamisliti izgovaranje sudbonosnog „da“ dok žena oseća nesnosne
bolove[7]. U drugim sredinama, žene su za vreme trudova morale da
pripremaju tortu zbog verovanja da će im to umanjiti bolove. Takva
torta se nazivala „kolač uzdisaja” [7]. Dešavalo se, čak, da je
porodilja, radi lakšeg porođaja, vezivana za vrata, kojima se,
zatim, naglo lupalo o zid, „da se istrese dete” [6]. Dok buduća
majka stoji dupke pri porođaju, dete pada na teme te, ako pod bude
potvrđi, odmah se ugruva i često teško povredi. Tek pošto dete
zakmeči, nađe joj se muž ili koja od žena u pomoć i prihvate dete.
Kada se dete rodi, babica mu odseče obično pupak srpom, izvađenim
ispod strehe ambara. Deo pupka koji odseče čuva mati, a ostali deo,
koji je preostao, zavežu da dete ne bi umrlo [4]. Posle porođaja
dete zaperu hladnom vodom i poviju u pelene, a bebine prve pelene
često su krpe koje se nađu pri ruci. Voda u kojoj se okupalao muško
dete prosipa se napolje, a voda u kojoj se okupalo žensko dete
prosipa se po kući, jer će u suprotnom detetu krenuti po zlu [6, 8,
9]. Od štetnih predrasuda i opasnih običaja, naročito učiteljice i
druge inteligentnije ženske osobe, mogle su mnogo po ovom predlogu
da učine. U svakoj podesnoj prilici kažu seoskim materama da rađaju
u toploj sobi, čistoj postelji, jer iskrvariti postelju i haljine
nije tolika šteta koliko upropastiti dva života; da pri rađanju ne
budu same nego da uza se imaju neku iskusnu ženu da posle porođaja
zaperu dete mlakom vodom, a ne hladnom [10,11].
U većini naših krajeva dete prvi put zadoji neka druga žena koja ima
malo dete, a ne mati i dete sa tom ženom postaje srodnik po mleku.
Vodilo se računa o tome da dete zadoji žena iz porodice u kojoj do
tada deca nisu umirala. Običaj je da se dete do krštenja jedanput
dnevno kupa u vodi koja je osveštana. Takođe se porodilja umivala
osveštanom vodom radi „čišćenja” jer, po našem narodnom verovanju,
smatra se da je žena od porođaja do 40 dana nečista [4]. Dete se po
porođaju tri dana ne oblači i spava uz majku, jer je još „nečisto”,
tj. suđenice mu još nisu odredile konačnu sudbinu [12]. Po narodnom
verovanju, u tom periodu, kada je dete nekršteno i kada je porodilja
„nečista”, uticaj i dejstvo zlih sila i urokljivih očiju je
najizraženiji i najjači. Naročito je opasna treća i sedma noć [13].
Treća noć od rođenja deteta je veoma značajna. Verovalo se da tada
dolaze „suđenice” i određuju sudbinu deteta. U nekim krajevima dete
se te noći nosilo u drugu kuću kako bi izbeglo zlu sudbinu, dok se u
drugim vodilo računa da dete bude čisto i uređeno, te se pored
deteta stavljao bosiljak, pogača i drugi darovi, kako bi se suđenice
odobrovoljile i odredile srećniju sudbinu detetu. Da bi se porodilja
i novorođenče zaštitili od dejstva negativnih sila i ljudi
urokljivih očiju, korišćena su raznovrsna zaštitna sredstva
magijskog sadržaja, najčešće amajlije [1]. Radi zaštite pored deteta
su stavljane grebena za češljanje vuna, zatim trn od crnog gloga i
razne vrste amuleta biljnog, životinjskog i verskog porekla, čiji je
zadatak bio da od novorođenog deteta skrene pažnju i zaštite ga od
eventulanih posledica dejstva zlih demona. Demoni su mogli naškoditi
detetu posredno ili neposredno, npr.: dečije pelene nisu se iznosile
iz kuće od izlaska do zalaska sunca [1]. Ponekad bi se dešavalo da
pelene ostanu napolju, ali tada bi se ljudi podvrgavali određenim
ritualima kako bi sprečili dejstvo negativnih sila. Oni bi ih kadili
na vatri ili dimili tamjanom, katkad ih stavljali na prag ili leskov
krst. Tokom babinja porodilja se smatrala za nečistom i tokom toga
perioda trebala je da miruje u kući, da ne ide u crkvu, da ne izlazi
napolje i da ne iznosi novorođenče [1].
Sa socijalnog aspekta običaji o babinjama odnose se pre svega na
donošenje „povojnice” u babinje. Povojnica je, u stvari, spremljena
hrana koju komšinice, rođaci i kumovi donose porodilji i koja se
jede radi sreće, zdravlja i napretka deteta. Povojnica se donosi
najčešće sedmi dan po rođenju deteta. Povojnica je čast i dar koji
se donosi porodilji, kad još leži u babinjama. U nekim krajevima
povojnica se nosila posle krštenja. Povojnica se najčešće sastojala
od pogače, zatim pečene kokoške, malo sira i čuture vina [14].
Rođenje muškog deteta bilo je mnogo poželjnije od ženskog [15]. Kada
se rodi muško dete, obavezno se traži „muštuluk” od oca ili dede.
Ukoliko je beba bila žensko, otac je mogao da donose odluku da je ne
primi u kuću, odnosno da je ostavi da umre [4, 16].
OBIČAJI TOKOM NEGE ODOJČETA, MALOG I ŠKOLSKOG DETETA
Bilo iz neznanja, bilo zbog siromaštva, kao i prevelike
opterećenosti majke, osujećivanje dečjih, čak i najosnovnijih
potreba otpočinje, veoma često, odmah po rođenju. Zato što mora
pored svojih „ženskih poslova", pogotovo u selu, da obavlja i „muške
poslove", da ore, kopa, kosi, seče drva i sl., preopterećena žena
željna odmora „počinje da zaboravlja i zapostavlja svoje odojče”.
Kada ga odnese na njivu, umorna i žureći za poslom, zaboravi ne samo
na redovno dojenje, već i da dete premesti u hlad [6].
Kada odojče ostane kod kuće, sa nekim drugim članom porodice,
najčešće sa babom, ono prolazi još i gore, jer umesto majčinog mleka
dobija, uglavnom, nerazblaženo kravlje mleko, pa čak i ovčije ili
kozje, koje je veoma masno i teško za varanje. Uz to, takva hrana
daje im se najčešće iz „grozno zagađenih sudova, da se čoveku, koji
slučajno naiđe i vidi iz čega dete dobija svoju hranu, smuči od
samog gledanja (lepljive od prljavštine bočice, prljave šolje i čaše
i prašnjave cucle, koje se katkad uopšte ne peru dogod se ne
raspadnu”. Neretko neuke, a „brižljive” babe svojim ustima, „punim
polutrulih zuba i škrbotina, koji su pravi rasadnici klica”, probaju
hranu pa je sažvakanu stavljaju detetu u usta, isto kao i flašicu sa
cuclom, koju ponekad jedino prevuku prljavom rukom i tako je
„očiste”. Ukoliko je dete plačljivo, babe mu često „savijaju
zaslađeno seme od maka u vlažnu maramicu i daju da siše, da bi se
umirilo”. Zbog ovakve ishrane i ovakvog umirivanja, bez
najosnovnijih higijenskih uslova, kako lične higijene, tako i
higijene odeće i stanova, dete je bilo podložno bolestima, koje su,
u odsustvu i najosnovnije zdravstvene zaštite, često imale i smrtni
ishod [6, 17]. U veoma nepovoljnim ekonomskim i
higijensko-zdravstvenim prilikama živela su i starija seoska deca, i
to naročito zimi, usled neodgovarjuće obuće i odeće, nekvalitetnih,
neopremljenih i nedovoljno zagrejanih stanova, te jednolične i
neadekvatno pripremljene hrane od strane neobrazovanih i
neprosvećenih majki [18].
Bilo je malo majki koje decu presvuku večerom. Umije mati lice
detetu zamočivši ruku u vodu i, prelazeći njome preko lica deteta,
obriše svojom keceljom, retko peškirom. Nos mu čisti rukom. Dete
nikad ne seda za sto da ga nahrani. Ono dobije svoj obrok u ruku i
jede igrajući se, ili po zemlji valjajući se, majka mu pridrži šolju
s mlekom. Nisu znale seoske majke da je potrebno deci, naročito
zimi, da dobiju kuvanu i toplu hranu. Matere na selu nerazumno
čuvaju decu od nazeba. Dok je gornji deo tela pretopljen, dotle deca
redovno nemaju gaćica, bosa i neumivena izlaze iz toplog prostora u
hladan [6]. Na taj način dobijaju nazeb koji se uvek vuče preko cele
zime. Deca često dele ono što imaju za jelo, iz jednog suda piju i
na taj način prenose zarazu „s jedno na drugo” 6]. U celoj Srbiji
mortalitet dece do 14 godina starosti iznosio je 1922. godine čak
9,08%, za razliku, na primer, od Danske, u kojoj je bio svega 2,56%
[16]. U naročito nepovoljnom položaju bili su seoski osnovci,
izloženi još i vremenskim nepogodama prilikom pešačenja do škole.
Smetovi na svakom koraku. Ni neprijatelja ne bi napolje isterao. A
đaci, slabački, neodeveni i neobuveni, željni nauke, dovikuju se i
skupljaju da idu u školu. Poput ishrane celokupnog seljaštva, i
hrana osnovaca, naročito onih siromašnih, bila je veoma rđava,
pogotovo u vreme posta, koji je trajao oko 200 dana u godini [19].
Rublje je bilo nečisto jer se pri pranju retko upotrebljava sapun, a
primećeno je da se deca po više sedmica i ne presvlače, pa je
pojmljivo da u takvoj nečistoći ima i raznovrsnog „gada”. Isto tako
deca se vrlo retko umivaju, te su im uši, vrat i celo telo nečisti i
zagađeni, usled čega imaju po telu mnogo krasta i drugih bubuljica
koje dolaze od nečistoće koje se češanjem pretvaraju u ranice. Ruke
su im takođe nečiste, a u proleće ispucaju kao cerova kora. Na zimi
nežna koža deteta ispuca, prljavom rukom čisteći nos unose se klice
u ranice i nastaje infekcija [19].
TRETMAN DECE I NJIHOVIH MAJKI SREDINOM XX VEKA
Prva ustanova za zaštitu majke i deteta je Zavod za zdravstvenu
zaštitu matere, odojčadi i male dece, osnovan 1920. godine pri
Centralnom higijenskom zavodu u Beogradu. Prvo dečje odelјenje
osnovano je 1921. godine u Beogradu. U isto vreme osnovano je i
dečje hiruško odelјenje i Dispanzer za majku i dete pri akušerskom
odelјenju Opšte državne bolnice u Beogradu. Univerzitetska dečja
klinika osnovana je 1924, a sa radom je počela januara meseca 1925.
godine. Današnji Institut za neonatologiju, osnovan je 1925 god. i
tada se zvao Dom za brigu o novorođenoj deci i njihovih majk,i a
osnovalo ga je Materinsko udruženje. Pokrovitelј Doma bila je
kralјica Marija Karađorđević [20].
Jedan od prvih koraka u organizaciji službe za brigu o majkama i
deci načinjen je februara 1945. godine, kada je stupila na snagu
Odluka o osnivanju Saveta za zaštitu matera, dece i mladeži u
Federativnoj Jugoslaviji, „u cilju što tešnje saradnje i
koordinacije na izvođenju celokupne socijalne, zdravstvene i moralne
zaštite” [21]. Rad sa majkama i decom zahtevao je rad na terenu.
Zdravstveno-higijensko prosvećivanje kroz propagandni rad na terenu
nailazio je na potpunu nezainteresovanost i apatičnost naroda.
Događalo se često „da na stručna predavanja ne dolazi niko ili samo
nekolicina ljudi... Medicinske sestre su se žalile da nailaze
prilikom propagandnih akcija u pogledu pravilne ishrane ili nege
matere i dece uvek na iste prigovore: dajte nam dosta hrane ili
dajte nam dosta sapuna” [22].
Član 24. Ustava iz 1946. godine predviđao je posebnu zaštitu za žene
koje su se nalazile u radnom odnosu [23]. Uredba o zaštiti trudnih
žena i majki dojilja u radnom odnosu iz 1949. godine predviđala je,
između ostalog: porodiljsko odsustvo u trajanju od devedeset dana;
zabranu prekovremenog i noćnog rada sa navršenim četvrtim mesecom
trudnoće; bolničku negu i pomoć za vreme porođaja, sa pravom na
redovnu punu platu za vreme porođajnog odsustva za one žene koje
rade šest meseci u kontinuitetu ili osamnaest sa prekidima u toku
poslednje dve godine; prekid rada na svaka tri sata radi dojenja do
navršenih šest meseci starosti deteta; umesto prekida rada zbog
dojenja, četvoročasovno jednokratno radno vreme sa pravom na 75%
plate ako kod kuće nema nikoga ko bi negovao dete ili ukoliko je
opterećena sa više dece [22].
Dečije jaslice kao zdravstveno-socijalne ustanove za negu i
vaspitanje dece do navršene treće godine života osnivane su kako bi
se „što većem broju žena omogućilo učešće u socijalističkoj
izgradnji zemlje" [24]. Sve ustanove u kojima se sprovodi briga o
deci državu relativno skupo koštaju, a jaslice su sa razlogom
najskuplje, jer se u njima vodi briga o deci od 6 meseci do 3 godine
starosti, za koju je potreban više nego za druge ustanove stručan
zdravstveni kadar, dobar smeštaj, higijenski uslovi, pravilna
ishrana. Kao drugo, isticani su zabrinjavajući procenti dece koja su
imala samo jednog roditelja, i to uglavnom majku kojoj je u ovakvim
slučajevima bila neophodna pomoć države [22]. Kao ustanovama
namenjenim brizi o deci do treće godine starosti, jaslicama je,
pored vršenja vaspitne uloge, poveren zadatak zdravstvene brige koja
je trebalo da predstavlja doprinos u borbi protiv oboljenja i
smrtnosti [25]. Prema podacima o procentu umrle dece do pete godine
života za 45 zemalja, Jugoslavija je, zajedno sa Mađarskom,
Rumunijom, Bugarskom, Grčkom, Portugalom, Korejom, Salvadorom,
Formozom, Ekvadorom, Meksikom, Kvantungom, Indijom, Palestinom,
Cejlonom, Čileom i Egiptom, spadala 1950. godine u grupu država sa
najvećom smrtnošću dece u svetu [26]. Zdravstvena služba u većini
jaslica nije zadovoljavala elementarne kriterijume. Osnovni problem
predstavljali su kadrovi, tj. lekari i medicinske sestre kojih nije
bilo ni u približno dovoljnom broju. Nedostatak kadrova trebalo je
nadomestiti organizovanjem kraćih (četvoromesečnih i šestomesečnih)
kurseva za negovateljice, koje je trebalo osposobiti za rad sa decom
u jaslicama. Velika odgovornost, loši uslovi rada, dugo radno vreme,
male plate – predstavljaju faktore koji su uticali na loš odziv ili
relativno brzo napuštanje radnog mesta [27].
Loše higijenske prilike, u većini jaslica u zemlji, uslovile su u
zimu 1947/1948. i proleće 1948. godine „epidemije morbila, varičela,
pertusisa i drugih oboljenja, što je povlačilo sa sobom zatvaranje
jasala, otpuštanje dece kući i napuštanje radnih mesta od strane
njihovih majki” [22]. Opšta je pojava da deca i do 18–20 meseci leže
ili stoje u svojim krevetićima satima, potpuno nezainteresovano
gledajući u jednu tačku, okreću brzo glavicom levo-desno, ne guču,
niti se smeju, plaču, ne govore, a ako im se negovateljica približi,
ne pokazuju nikakvu radost. Deca se ne podižu iz kreveta, izuzev
kada se prepovijaju, sa njima se ne razgovara, ne igra itd. Ovaj
ozbiljan nedostatak u vaspitnom radu imaće za posledicu da iz domova
i jasala izlaze deca umno zaostala, što sasvim razumljivo dovodi i
do fizičke zaostalosti, odnosno defektnosti dece [32]. Snabdevenost
jaslica igračkama bila je minimalna. Većina ih nije raspolagala
nijednom igračkom. Takvo stanje delimično je bilo posledica opšte
nemaštine koja je vladala u jugoslovenskom društvu po okončanju
Drugog svetskog rata, ali i posledica opšteprihvaćenog ubeđenja da
su igračke više luksuz nego jedno od najvažnijih pomoćnih vaspitnih
sredstava za decu uzrasta od 6 meseci do 3 godine starosti [28].
Nizak životni standard onemogućavao je porodicu da se opredeli za
angažovanje žene koja bi se starala o deci dok su roditelji na
poslu. U nedostatku boljih rešenja, majke su se često opredeljivale
da svoju najmlađu decu povere na čuvanje starijoj, što je bilo
povezano sa čitavim nizom rizika, ili su u nedostatku bolje opcije
napuštale posao i ostajale kod kuće [22].
ZAKLJUČAK
U prvoj dekadi XX veka oko četvrtine živorođene dece umiralo je u
prvoj godini života. Pri tom, smrtnost male dece na selu bila je
viša nego u gradu. Higijenske prilike u Srbiji bile su glavni uzrok
smrti odojčadi, kako na porođaju, tako i u prvim mesecima života,
zbog davanja nedovoljno higijenski ispravne hrane. Vremenom su
običaji u babinjama većinom redukovani i prilagođeni savremenom
društvenom životu. Narodna verovanja i rituali vezani za zaštitu
deteta i porodilje od demonskih sila u većini krajeva se više ne
praktikuju, izuzev u nekim izolovanijim seoskim sredinama. Međutim,
iako se većina rituala i obreda više nisu praktikovali, moglo se
primetiti da se ponekad kod novorođenčeta može uočiti narukvica od
crvenog konca koja, po kazivanju roditelja, štiti dete od urokljivih
očiju i zlih sila. Takođe se sve manje spremala povojnica, ali se i
dalje odlazilo u babinje i donosilo raznovrsnih darova novorođenčetu
i ostalim ukućanima. Neusaglašenost zakonske regulative koja je
trebala da doprinese izgradnji sistema ustanova za brigu o majkama i
deci, odnosno ustanova za brigu o deci najmlađeg uzrasta zaposlenih
žena, i stvarnosti, koja se često preobražavala u nerealne želje,
predstavljala je samo jedan od segmenata daleko složenije priče o
položaju dece u jugoslovenskom društvu sredinom XX-og veka. Na delu
je patrijarhalni model odnosa, koji decu tretira kao podređene
smatrajući da je pokazivanje ljubavi i strpljenja povezano s
očekivanom poslušnošću, te da se neposlušnost mora kazniti.
LITERATURA
- Vlahović P. Običaji o rođenju u tradicionalnom i savremenom
životu Srba, Zbornik radova, Etnografskog instituta Srpske
Akademije Nauke i Umetnosti, Beograd, 1981; 58.
- Ruddick S, Thinking M. Toward a Politics of Peace, Beacon,
Boston, 1995.
- Rich A. Of Woman Born: Motherhood as Experience and
Institution, Norton, New York 1976; Andrea O’Reilly, From
Motherhood to Mothering – The Legacy of Adrienne Rich’s Of Woman
Born, State University of New York Press, New York, 2004.
- Debeljković D. Običaji srpskog naroda, Srpski Etnografski
Zbornik, Srpska Kraljevska Akademija. Beograd, 1907; 176.
- Mikić TP. Zapisi o rađanju i umiranju dece u Novom Sadu.
Novi Sad: Matica srpska, 1989.
- Isić M. Seljaštvo u Srbiji 1918–1941, knj. 1, tom 2,
Beograd, 2001; 246.
- Trudnoća kroz istoriju: Kako su se žene nekada porađale
(Preuzeto, 15. 03. 2015.) Dostupno na:
https://www.google.rs/
- Joksimović H. Smrtnost odojčadi. Narodno zdravlje, Beograd,
1909; 9: 195.
- Stojanović B. Stojanović S.Factors which determined
mortality of newborns and Infants in the first and last decade
of the 20th century in Serbia, Acta medica Medianae, 2013; 52
(3): 61–6.
- Narodno zdravlje. Kako nas rađaju. Beograd, 1902; 12:
28-282.
- Stojanović B. Treatment of mothers in Serbia in the XX
Century. Materia medica: 2012; 28 (4): 772–775.
- Fond: CK SKS, Komisija za narodnu vlast K-234, Izveštaj o
zdravlju i narodnoj vlasti, 1951/52. Jugoslovenskoj Uniji za
zaštitu dece-Njeno Veličanstvo Kraljica Marija-Narodni podmadak.
- Stanojević S. Narodna Enciklopedija, Knjiga I,
Vojnoizdavački zavod, Beograd, 2010; 98.
- Vasilić D. Muzej Republike Srpske kustos etnolog BABINE(u
prošlosti i danas) (Preuzeto, 15. 03. 2015.), dostupno na: http
https://www.google.rs/
- Folić M. Društveni položaj žene u Južnoj Srbiji u drugoj
po¬lovini 19. i na početku 20. veka, u: Srbija u
modernizacijskim procesima 19. i 20. veka Beograd, 1998.
- Učionica istoije, Svakodnevni život – žene i deca u Staroj
Grčkoj, 2012.
- Zdravstveni pokret – Zdravlje 1936; 2: 14.
- Isić M. Biblioteka helsinške sveske br. 23 Žene i deca 4.
Srbija u modernizacijskim procesima XIX i XX veka. Dete i žena
na selu u Srbiji između dva svetska rata, Helsinški odbor za
ljudska prava u Srbiji, Beograd, 2006; 132.
- Isić M. Osnovno školstvo u Srbiji 1918–1941, knj. 1,
Beograd, 2005; 234.
- Marinković Lj, Stojanović B, Damjančević N. Nega neonatusa.
VZŠSS, Beograd, 2013.
- Službeni list FNRJ, br. 8, 27. februar 1945. ASCG, 642-6-15;
Zaključci Saveta za zaštitu matera, dece i mladeži FNRJ doneti
na Drugom redovnom sastanku u Saveznom ministarstvu socijalne
politike 1946.
- Petrović Todosijević S. Analiza rada ustanova za brigu o
majkama i deci na primeru rada jaslica u FNRJ, u: Srbija u
modernizacijskim procesima 19. i 20. veka, Žene i deca, 4;
Helsinške sveske, 23, Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji,
Beograd, 2006; 176–187.
- Gudac-Dodić V, Karakteristike i neki aspekti položaja žene u
Srbiji 1945-1953", Tokovi istorije 1–2, Beograd, 2000; 70.
- Službeni list. Feferatine Narodne republike Jugoslavije,
1948; 2.
- Službeni list. Feferatine Narodne republike Jugoslavije,
1949; 48.
- Arhiv Jugoslavije, 141-33-187; smernice za rad na smanjenju
naše visoke dečije smrtnosti sredstvima sa kojima danas
raspolažemo, sažete prema referatima profesora dr Mateje
Ambrožića i njegovom učestvovanju u diskusiji na konferenciji
Centralnog odbora AFŽ 1950.
- Arhiv Jugoslavije, 31-82-114; izveštaj Tatjane Panić,
službenice Ministarstva narodnog zdravlja NR Srbije, 1949.
- Arhiv Jugoslavije, 141-34-189; Zaključci konferencije
održane u Ministarstvu za nauku i kulturu Vlade FNRJ, 1949.
|
|
|
|