|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ Sadržaj
] [ Indeks autora ]
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UDK 614.2(497.11) |
ISSN 0350-2899, 34(2009) Br.3-4 p.178-182 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pregledni članak Potrebe za uspostavljanjem struktuiranog i formalizovanog sistema procene zdravstvenih tehnologija u Srbiji (Needs for establishing a structuralized and formalized system of health technologies valuation in Serbia) Dragana Atanasijević, Saša Rikanović Jedinica za upravljanje projektima Svetske banke, Ministarstvo zdravlja Republike Srbije |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sažetak: Uvod: Pod zdravstvenim tehnologijama u Republici Srbiji, u smislu Zakona o zdravstvenoj zaštiti, podrazumevaju se sve zdravstvene metode i postupci koji se mogu koristiti u cilju unapređivanja zdravlja ljudi, u prevenciji, dijagnostici i lečenju bolesti, povreda i rehabilitaciji, koji obuhvataju bezbedne, kvalitetne i efikasne lekove i medicinska sredstva, medicinske procedure, kao i uslove za pružanje zdravstvene zaštite. Predmet rada: Osim za oblast procene farmacutika i oblast formulisanja zdravstvene politike, sve druge aktivnosti u vezi sa procenom zdravstvenih tehnologija dodeljene su Komisiji za procenu zdravstvenih tehnologija obrazovanoj od strane Ministarstva zdravlja Republike Srbije. U svrhu izgradnje kapaciteta u smislu korišćenja PZT kao naučno zasnovane baze za unapređenje kvaliteta zdravstvene zaštite, kliničkih vodiča dobre prakse i zdravstvene politike, Ministarstvo zdravlja Srbije uvrstilo je procenu zdravstvenih tehnologija kao jednu od komponenti Projekta „Razvoj zdravstva Srbije“. Rezultati ove Projektne komponente su trebali da omoguće donosiocima odluka da prepoznaju ulogu i mesto PZT u zdravstvenom sistemu i mogućnosti institucionalizacije na različitim nivoima, ali i da obezbede podizanje nivoa znanja i veština u smislu stvaranja tima stručnjaka osposobljenih za sprovođenje celokupnog procesa procene, što je realizacijom Projekta i postignuto. Zaključci i preporuke: U tom smislu, rezultati Projekta preporučuju pravljenje razlike između procene i ocene, kao i između odlučivanja i donošenja odluka, što posredno sugeriše na činjenicu da proces procene zdravstvenih tehnologija koji se sprovodi „lege artis“ mora da ima i legalno formalizovanu strukturu. Uloga određenih državnih organa i ustanova u pogledu načina regulisanja i zahteva za novim tehnologijama koje se uvode na tržište zdravstvene zaštite zahteva da bude jasno definisana. Postojanje nekoliko nezavisnih institucija koje bi se bavile PZT-om, bi ohrabrilo zdravu konkurenciju, a na dobrobit društva. Ključne reči: zdravstvene tehnologije, procena zdravstvenih tehnologija Napomena: sažetak na engleskom jeziku Note: Summary in English |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UVODPrema definiciji procena zdravstvenih tehnologija (PZT) je
multidisciplinarno polje analiza koje proučavaju medicinske,
društvene, etičke i ekonomske posledice razvoja, širenja i
korišćenja zdravstvene tehnologije sa ciljem da se donosiocima
odluka u zdravstvu obezbedi raspolaganje informacijama visoke naučne
vrednosti (International Network of Agencies for Health Technology
Assessment 2002). Stoga, PZT često posmatraju kao “most između
dokaza i kreiranja politike” (Battista & Hodge, 1995) ili “podršku
kreiranju zdravstvene politike” (Jonsson & Banta, 1999). POTREBE KREATORA ZDRAVSTVENE POLITIKE ZA ČINJENICAMA KOJIMA RASPOLAŽE MEDICINA ZASNOVANA NA DOKAZIMAU bilo kom zdravstvenom sistemu, proces donošenja odluka je
složeni niz međusobnih uticaja unutar širokog spektra različitih
ključnih činilaca tog sistema. Uopšteno, različita tela učestvuju u
kreiranju zdravstvene politike, pri čemu se obim i vrsta učešća
menjaju u zavisnosti od nivoa na kome se odvijaju: mikro- (donošenje
odluka na nivou pacijenta ili lekara/pružaoca usluga), preko mezo-
(zdravstveni autoriteti na nivou ustanove, opštine okruga) do
makro-nivoa (odluke na nivou ministartsva zdravlja ili nacionalnog
fonda za zdravstveno osiguranje). Imajući u vidu širinu spektra
donošenja odluka na ovim različitim nivoima, jasno je da svaki od
njih poseduje svoje sopstvene organizacione karakteristike,
prioritete pa na kraju, ali ne i manje značajno i različita finansijska
sredstva kojima raspolažu. Tako, u zavisnosti od nivoa odgovornosti,
donosioci odluka uzimaju u obzir različite polazne premise koje se
tiču zakonodavstva, politike, zajednice, realizacije određenih
aktivnosti u smislu administrativnih ili finasijskih stanovišta,
vremenskih okvira, pravičnosti i jednakosti. PROCENA ZDRAVSTVENIH TEHNOLOGIJA U SRBIJIPod zdravstvenim tehnologijama u Republici Srbiji, u smislu
Zakona o zdravstvenoj zaštiti, podrazumevaju se sve zdravstvene
metode i postupci koji se mogu koristiti u cilju unapređivanja
zdravlja ljudi, u prevenciji, dijagnostici i lečenju bolesti,
povreda i rehabilitaciji, koji obuhvataju bezbedne, kvalitetne i
efikasne lekove i medicinska sredstva, medicinske procedure, kao i
uslove za pružanje zdravstvene zaštite. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kada adekvatne analize kvaliteta postanu dostupne, započinje
proces ocene, odnosno formulisanje preporuka. Ocena je prvi deo
ili jedini deo faze odlučivanja. Može se urediti da samo jedna
ustanova ili komisija vrši ocenu, ili da nekoliko njih sarađuju
u unapred predviđenom protoku podataka, dokumenata i/ili odluka.
Ocena se može definisati kao izvlačenje preporuka iz
prikupljenih dokaza (analiza) radi donošenja pozitivne ili
negativne odluke. Ocenu može da vrši Agencija za PZT, komisija
za nadoknadu za lekove, nekoliko različitih komisija, određeno
odeljenje u ustanovi zdravstvenog osiguranja ili u Ministarstvu
zdravlja. Ocena se završava kada preporuka ili nacrt odluke, i
jedno i drugo sa odgovarajućim obrazloženjem, postanu dostupni
za sprovođenje odluke. Preporuka treba da bude transparentno
objavljena na veb stranici. Samu odluku donosi Ministar zdravlja
ili neka druga po zakonu kvalifikovana ustanova. U svakom
slučaju, dobra je praksa ako jedna osoba preuzme odgovornost za
konačnu odluku o tehnologiji. ZAKLJUČCI I PREPORUKES obzirom na to da je već prihvaćen stav da se sistem
zdravstvene zaštite generalno okreće ka zahtevima
transparentnosti i principu “kvalitet za cenu”, onda je jasno da
u tom kontekstu uvođenje PZT u taj sistem predstavlja imperativ
(ukoliko Srbija uđe EU, zahtevi Direktive o transparentnosti će
ovde morati da se ispune). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LITERATURA
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Adresa autora: Dragana Atanasijević Jedinica za upravljanje projektima svetske banke, Ministarstvo zdravlja republike Srbije, Nemanjina 22-26 11000 Beograd |
Rad predat: 16. 04. 2009. Rad prihvaćen: 16. 05. 2009. Elektronska verzija objavljena: 30. 01. 2010. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ Sadržaj
] [ Indeks autora ]
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|