|
|
|
9.
Mensula Jovis – Direrova „Melanholija I“
Dušan Đurić
Fakultet medicinskih nauka, Univerzitet u Kragujevcu
Cilj: pokazati kakva veza postoji izmedju Saturna i melanholije na
jednoj strani i geometrije i umetnosti na drugoj, na grafici
„Melanholija I“, Albrecht Durer 1514.
„Kada u beskrajnom uvek jedno isto,
Ponavljajući se, večno teče,
Hiljade oblika živoga sveta
Snažno se u lanac vezuju;
Struji slast životna iz svih stvari,
Sa najmanje kao i sa najveće zvezde.
I sve to tiskanje, sva ta borba,
Večni je mir u Gospodu Bogu“.
Gete
Svaka umetnost je izražajni jezik. Budnome biću izgleda celina kao
razapeta i razdvojena, kao nešto sopstveno i nešto tudje, kao mikrokozam
u odnosu na makrokozam, kao polovi čulnoga života. Svaka religija je
htenje budne duše da predje u sile okolnoga sveta, a sasvim isto to hoće
i potpuno religiozna imitacija u svojim nagoveštajnim trenucima. Tek
viša umetnost je isključivo umetnost za svedoke, a pre svega za najvišeg
svedoka – Boga (Niče).
Majstor Ekart je govorio: „Bog se izliva u sva stvorenja, i zato sve
stvoreno jeste Bog“. Zato je svaka imitacija jedno glumaštvo izraženo
glasovima u pesmi, pripovedačkim tonom, stihom, predstavljanjem, igrom
pokretom kičice ili dleta, pri čemu mi doživljavamo tudju dušu sa kojom
se sjedinjujemo. Tek misleno razjedinjenja i duše lišena umetnost
svetskih gradova prelazi u apstraktni ekspresionizam, furor
melancholicus postaje furor divinus, kreativna ekstaza se desakralizuje,
a iz toga dalje sledi da nema suštinske razlike izmedju ludila i
genijalnosti. Sokrat medju božanskim bunilima, razlikuje ludilo koje
dolazi od Apolona (proročko nadahnuće), ono koje dolazi od Dionisa
(mističko nadahnuće), ono za koje su odgovorne muze (poetsko nadahnuće)
i bunilo koje dolazi od Amora i Afrodite. Platon izjavljuje u Fedru da
postoje dve vrste ludila - mania, jedna koja nastaje usled ljudskih
bolesti, a druga usled promena, pod božanskim uticajem, naših ustaljenih
običaja. Aristotel u Poetici kaže da pesnička umetnost pripada prirodno
obdarenom biću ili ludaku; jer oni prvi se lako oblikuju; drugi izlaze
iz sebe. Obdareno biće lako može podražavati, ludo biće projektuje se
izvan sebe i tako može zauzeti položaje svih drugih, što je samo drugi
način podražavanja, dakle i obdaren čovek i ludak potiču od iste
prirodne datosti - melanholika (Žaki Pižo – Genij i melanholija).
Fanatizmi o kojima se može zaključivati na osnovu dovršenog umetničkog
dela razlikuju se od onih koji su upravljali samim činom njegovog
izvodjenja, naročito u slučaju crteža. Grafički gest prethodi
pojavljivanju metafore, kretanje koje ostavlja trag, od suštinske
važnosti je pokret, a crtež je samo naknadna posledica. Grafički gest
ispisivanja organizuje nerazlučivo jedinstvo poteza i njegove podloge,
ima magična svojstva pošto je artikulisan okolo iščeznuća objekta i
mogućnosti njegovog ponovnog povratka. Uvek predstavlja pokušaj da se
razradi fanatizam koji mobiliše predstave za prihvatanje i poricanje
svršetka dvojnog jedinstva, ostvarujući pristup depresivnom fanatizmu
koji se može nadmetati sa simptomima depresije – poistovećivanje sa
inkorporiranim objektom i sa bolom koji mu se pripisuje. Grafički gest
se stavlja u službu protiv depresivnih težnji, drži ih po strani i ne
rešava, ne dozvoljava osvešćivanje povodom depresivnog fanatizma kroz
koje bi se moglo pokrenuti žalovanje. „Ja“ savladjuje „ti“. I osećanje i
razumevanje imaju sistem. I jedno i drugo prožeto je osnovnim osećanjima
religiozne strane života: strahom i ljubavlju. Pravi simbol može ulivati
strah ili oslobadjati od straha. Ono što je tačno oslobadja, a ono što
je lažno muči i pritiskuje. (Serž Tiseron, Naum crteža: grafički gest i
žalovanje).
Magijska i faustovska duša izdigle su u nebo svoje snove u kamenu kao
nadsvodjavanja značajnih unutrašnjih prostora, čija struktura anticipira
duh dveju matematika: algebre i analize. Nikola Kuzanski, kardinal i
biskup briskenski uvodi infinitezimalno načelo, koje je izveo iz ideje
Boga kao beskonačnog bića, što utire put Lajbnicu i Njutnu da razviju
infinitezimalni račun kroz diferencijalni i integralni račun baveći se:
funkcijama, derivacijama, integralima, limensima funkcije i graničnim
vrednostima. Euklidska geometrija telesnih graničnih površina i
analitička geometrija položaja prostornih tačaka u odnosu na osovine
prostora nisu ništa drugo do faustovska reminiscencija. Broj je za
Kuzanusa kao i za Pitagorece i Platonovce unutrašnji zakon sveta, što je
princip objašnjenja sveta. Telesni svet nije ništa drugo do razviće,
rastegnutost tačke: otuda jedinstvo beskrajnog prostora svetskog. U nama
leži žudnja za apsolutnim, koja nalazi svoga izraza u ljubavi prema
Bogu, koja je indetična sa mističkom unifikacijom sa Bogom. Bogočovek
nam pokazuje mogućnost te unifikacije, on je jedinstvo beskrajnog sa
krajnjim, te posrednik medju Bogom i čovekom. Svet je u svemu i svako u
svakome – parvus mundus, kasnije nazvano mikrokoizam (Branislav
Petronijević, Istorija novije filozofije).
U Magičnom kvadrantu (Jupiterova tablica - mensula Jovis), igra Jupitera
i Saturna na „Melanholiji I“ – najpoznatijoj i najpodrobnije
analiziranoj grafici na svetu, Albreht Direr nam postavlja zagonetku
Melanholija ili Geometrija, jedan od četiri temperamenta ili jedna od
sedam slobodnih umetnosti, a možda i njihova večna igra?
Na grafici Melanholija I, vidimo žensku osobu sa krilima –
personifikaciju melanholije – koja sedi na oniskom kameno bloku, ispred
zdanja, očigledno nedovršenog, sudeći po merdevinama prislonjenim na
jednu od fasada, deluje inertno i obeshrabreno, u desnoj ruci drži
poveći šestar, lice joj je mračno, a ukočen pogled uprt je neodredjeno u
daljinu. Melanholija više nego ijedno drugo duševno stanje je ugradjena
u kulturnu zaostavštinu zapadne civilizacije (Slavica Batos, Lica i
obličja melanholije). Homer definiše melanholiju kao tugu i bojazan,
koji traju dugo vremena i koji su, u suštini, povezani sa jednim
naročitim telesnim sastojkom, po imenu crna žuč (melaina chole),
smolasta supstanca, kad je ima previše ili kad joj je sastav poremećen,
izaziva u ljudima tmurno raspoloženje, ali ih, na neki zagonetan način,
čini inteligentnim.
Grafikom dominiraju pustoš, tama i hladnoća izbijaju iz svakog detalja.
Svuda unaokolo razbacane su razne alatke i materijali, koji se obično
koriste u arhitekturi i gradjevinskim radovima, pri čemu se upadljivo
izdvajaju kamena kugla i veliki poliedar sa stranama od nepravilnih
petougaonika – simbole matematičkih principa na kojima počiva veština
graditeljstva. Pod bledom svetlošću meseca, krilatom stvorenju prave
društvo jedan izmršaveo, skočanjen od zime pas i bucmasti neveseli
andjelak. Amblemske životinje melanholije: hrt, leži sklupčan kraj nogu
svoga gospodara; slepi miš, poleće u smiraj dana, u melanholični čas;
sova, noćna životinja mudrosti ili demonstva sa kojom su bliski
studiosi. Saturnovske životinje, one posvećene samoći, noći, zemlji, još
su i krtica, buljina, baziliks (Žan Kler, Muzej melanholije).
U daljini, u prostoru oivičenom horizontom morske pučine i lukom
mesečeve duge, zvezda repatica isijava oštrim poput inja zracima. Pre
nego što su Adam i Eva zgrešili protiv božanske zapovesti, blistali su
poput sunca, živim sjajem, i taj sjaj im je služio umesto odeće. Pošto
je Adam zgrešio, počela je da pada noć i svi elementi bili su prekriveni
dubokom tminom, sred koje je Adam doveden u izgnansvo na ovaj svet
(Hildegarda iz Bingena, Melanholija i praroditeljski greh).
Na zidnoj fasadi smešteni su masivno metalno zvono i peščanik ispod
kojih je isklesana u zidu tabela sa 16 kvadratnih polja u koja su
upisani razni brojevi – Jupiterova tablica (mensula Jovis), treba da
promeni zlo u dobro i da odagna brige i strahove. U pozadini Melanholije
I, koja sama po sebi zrači zebnjom, vidi se slepi miš sa repom zmaja,
koji ispušta zlokobni krik, na njegovim širom raširenim krilima, krupnim
slovima piše: MELLENCOLIA I. Kompozicija, dakle, pod zajedničkim plaštom
melanholije, ujedinjuje: psihičko stanje, nauku poput astronomije ili
geometrije, umetnost arhitektonskog projektovanja i gradjevinarsku
praksu (Slavica Batos, Direrova „Melanholija I“ u tumačenju Ervina
Panofskog) .
Saturn, suva i ledena planeta, okrutni bog-otac koji je za kaznu svrgnut
sa trona, kastriran i zakopan u utrobu zemlje povezan je sa najgorim od
svih mogućih temperamenata – melanholijom. Melanholija je, putem
analogije, bila povezana sa zemljom, koja je suva i hladna, sa
predstaračkim dobom, sa jeseni, opasnim dobom u koje crna žuč ima
najveću snagu (Žan Starobinski, Melanholija u bašti grčkog korena). Kako
to da su melanholični svi oni izuzetni pojedinci, koji su izvanredni u
filozofiji, politici, poeziji ili u veštinama umetnosti, a neki od njih
do te mere kao da pate i od tegoba koje izaziva crna žuč. Znamo da su
mnogi od drugih heroja patili od istih tegoba, od potonjih tu su
Empedokle, Platon, Sokrat i još mnoštvo velikana, a i većina onih koji
su se bavili pesništvom (Aristotel, O melanholiji).
Saturn, kao najviša planeta i najstariji od svih bogova (grčki pandan
Saturna – Kron), superioran je na sve ostale planete i u odnosu na sve
ostale bogove, simbolizuje duh sveta, dok je Jupiter samo njegova duša.
Tražeći utočište kod Jupitera, melanholici, nadareni za geometriju
predaju se božanskoj konteplaciji, koja je pod znakom Saturna, ali mogu
izbeći njegov pogibeljni uticaj i uživati u njegovim blagodetima.
Kosmičke sile, čije ritmičko nadolaženje i povlačenje oživljuje
univerzum, čoveku omogućuje da ostvari najviša duhovna i intelektualna
stremljenja. Melanholija kod ljudi od kulture potiče, u suštini, od tri
vrste uzroka: nebeski, prirodni i ljudski. Konačno, prorok David, sveta
truba Svemogućega, uverava nas da nikada nije sačekao veče, ali se uvek
dizao ujutro sa suncem, kako bi na kitari slavio Boga u svojim Psalmima
(Marsilio Fićino, Savet intelektualcima).
„Duh se užasava praznine...
A sačinjen je od nje.“
Pol Valeri
|
|
Detalji sa Magičnog
kvadranta, Albrecht Dürer, Melencolia I, 1514. |
Albrecht Dürer,
Melencolia I, 1514. |
Zaključak: Direrov melanholični andjeo u ruci drži otvoren
šestar, on je taj koji vodi i objedinjuje intelektualni projekt koji se
ocrtava u mnoštvu instrumenata što u dnu gravure neprikosloveno leže oko
njega. Kugla, rende, kalup, testera, uglomer, čekić, klješta, lenjir,
pribor za pisanje, pružaju nam mogućnost da daleko od direrovskog
humanizma, a sasvim blizu kjerkegorovske zebnje (melanholija – majka
svih greha) ove alate iskoristimo za gradnju zvezdanih prostora u koji
se proširila kopernikanska slika sveta podvgnutog zahtevima za moći
našeg „ja“ koje saznaje.
10.
Suicid – umetnička inspiracija
Emil Vlajić
Zdravstveni centar Zaječar, Zaječar
Oduzimanje nečijeg života na mračan način demonstrira posedovanje moći.
Oduzimanje sopstvenog života pokazuje slobodu da se izabere izmedju
života i smrti, rešava arteficijalnu dilemu, stvorenu samo ljudskim
razmišljanjem. U bilo kom vidu, ideja oduzimanja ljudskog života je
krajnje protivprirodna stvar, protivi se osnovnoj prirodi života, zakonu
samoodržanja, ali pri razmatranju ovog problema mora se imati u vidu i
drugi konteksti, kao što su ekonomski, politički, porodični, zakonski,
religiozni. Možda je baš iz tih razloga, fenomen suicida okupirao pažnju
ne samo pojedinaca i opšte javnosti, već i stručnjaka različitih
profila. Psihijatri, antroplozi, filozofi i dalje lome koplja na naučnom
nivou pokušavajući da objasne ovaj fenomen. Umetnici nisu izauzetak. Na
svoj način su pristupali samoubistvu i prikazivali ga iz svog ugla.
Samim izborom teme suicida za svoja dela, umetnici pokazuju koliko ih
intrigira ovaj motiv.
U antičkim vremenima suicid se pojavljue u mitovima, a umetnici tog doba
oslikavaju vaze, klešu frizove, (Ajaksovo samoubistvo) ali i umetnici
kasnijih perioda slikaju po istim mitovima (Samoubistvo kraljice Dido).
Sokratova smrt (ispijanje otrova), takodje spada u motiv koji je
vekovima kasnije eksploatisan od strane umetnika. Smrt Kleopatre
fascinira umetnike, a motiv gde se lepotica i zmija otrovnica nalaze u
istom kontekstu bezbroj puta je obradjivan od strane umetnika. Lukrecija
i njeno samoubistvo je još jedna priča iz vremena starog Rima koja
inspiriše umetnike. Kontrast oštrog bodeža uz ženu nemerljive lepote na
specifičan način postavlja pitanje besmisla suicida.
Šekspirovi junaci Romeo i Julija, Ofelija, počinili su samoubistvo na
dramatičan način i bili inspiracija umetnicima tokom narednih vekova.
Dok su u vreme renesanse birane teme iz starina, početkom modernog doba
umetnici se okreću savremenim temama i ne retko se na njihovim platnima
nalaze aktuelna realna samoubistva, često upravo ona koja su uznemirila
javnost ali i ona iz neposrednog umetnikovog okruženja.
Umetnici su suicid pokušavali da dokuče na svoj način i kroz svoja dela
pokušavali da doprinesu boljem razumevanju tog neshvatljivog fenomena.
11.
Gojaznost u umetničkim delima
Bratimirka Jelenković
Zdravstveni Centar Zaječar, Zaječar
Gojaznost u umetničkim delima. Nije iznenađujuće da su umetnici
izabrali ljudsko telo kao primarni fokus njihove pažnje od praistorije.
Predstavljanje tela dramatično varira u različitim kulturama i
filozofijama. Najstarija poznata ljudska figura je Venera . Ideja da je
određen stepen gojaznosti bio atraktivan i ukazao na dobro zdravlje,
plodnost, i visok socioekonomski status ostala je dominantna tokom mnogo
vekova. Posebno mesto u radu posvećeno je FERNANDU BOTERU. Njegove slike
i skulpture su ujedinjeni u srazmerno preterano, ili "Gojazne" ličnosti.
Straogrčka medicnina prepoznaje gojaznost kao zdravstveni poremećaj.
Hipokrat je napisao da: "Gojaznost nije samo po sebi bolest, ali je
preteča drugih". Indijski hirurg Sushruta (6 vek pne) u povezuje
gojaznost sa dijabetesom i bolestima srca. On je preporučio fizički rad.
Većina čovečanstva tokom ljudske istorije borila se sa hranom protiv
oskudice. Gojaznost je tako istorijski je posmatrana kao znak bogatstva
i prosperiteta. Bilo je uobičajeno među visokim zvaničnicima u Evropi u
srednjem veku i renesansi kao u drevnim Istoku azijskim civilizacijama
da gojaznost predstavlaj znak moći i bogatstva.
Sa početkom industrijske revolucije shvatilo se da je vojska i ekonomska
moć naroda zavisi kako od stepena uhranjenosti i snage njihovih vojnika
i radnika. Povećanje prosečnog indeks telesne mase od onoga što je sada
smatra neuhranjeno na ono što je sada normalan opseg je odigrala
značajnu ulogu u razvoju industrijskih društava. Visina i težina na taj
način će se povećati kroz 19. vek u razvijenom svetu. Tokom 20. veka,
kao je populacija dostigla svoj genetski potencijal za visinu, težina
počela da se povećava mnogo više od visine, što dovodi do gojaznosti. U
1950. povećanje bogatstva u razvijenom svetu smanjena smrtnost dece,
ali je povećanje telesne težine povećavlo bolest srca i bubrega .
Mnoge kulture kroz istoriju su videli gojaznost kao rezultat slabog
karaktera. Karakter gojaznih u grčkoj komediji bio je nezasit.Tokom
hrišćanskih vremena hrana je posmatrati kao kapija prema gresima
lenjosti i požude. U modernoj zapadnoj kulturi, prekomerna težina se
često smatra neprivlačnom, a gojaznost se obično povezuje sa raznim
negativnim stereotipima. Ljudi svih uzrasta mogu da se suoče društvenu
stigmatizaciju, a može biti meta nasilnika ili izbegavanja svojih
vršnjaka.
Percepcija javnosti u zapadnom društvu u vezi zdrave telesne težine
razlikuju od onih u vezi težinu koja se smatra idealnim - i oba su se
promenile od početka 20. veka. Težina da se posmatra kao ideal je postao
manje od 1920-ih godina. Ovo je ilustrovano činjenicom da je prosečna
visina Miss America pobednika Pageant povećan za 2% od 1922. do 1999.
godine, dok je njihova prosječna težina smanjena za 12%. S druge strane,
pogled ljudi u vezi telesne težine promenili su se u suprotnom smeru. U
Britaniji je težina na koji se ljudi smatra da je višak kilograma bio je
značajno veći u 2007. godini u odnosu na 1999. Ove promene Veruje se da
su zbog povećanja stope gojaznosti koje dovode do povećanja
prihvatanje dodatne telesne masti kao normalno.
Gojaznost se i dalje vidi kao znak bogatstva i blagostanja u mnogim
delovima Afrike.
Gojaznost i umetnost
Prvi vajarska predstave ljudskog tela pre 20,000-35,000 godina prikazuju
gojazne žene. Neki pripisuju Venera figurice na tendencije da se naglasi
plodnost, dok drugi smatraju da predstavljaju "GOJAZNOST" u ljudima tog
vremena. Gojaznost je, međutim, nedostaje i u grčkoj i rimskoj
umetnosti, verovatno u skladu sa svojim idealima o umerenosti. To se
nastavilo kroz veći deo hrišćanske evropske istorije.
Tokom renesanse neki od pripadnika viših klasa počeo je da forsira svoju
veliku veličinu, kao što se može videti u portretima Henrija VIII
Engleske i Alessandro del Borro. Rubens (1577-1640) je redovno prikazano
punije žene u svojim slikama, od kojih potiče termin Rubeneskinje. Ove
žene, međutim, i dalje su zadržale oblik "Peščanika". Tokom 19. veka,
stavovi o gojaznosti su se promenili u zapadnom svetu. Posle vekova
gojaznosti sinonim za bogatstvo i socijalni status, vitkost je počela da
se vidi kao poželjnan standard.
12.
Iscrtavanje podlakatnog gipsa kao deo pop art umetnosti
Marija Mandić, Dom zdravlja Subotica, Subotica
Karlo Curnović, Opšta bolnica „dr Radivoje Simonović“, Sombor
UVOD: „Umesto da vam se ortaci potpisuju po gipsu kao da ste neki
klinci, nabacite tetovažu za gips. Sve što vi treba da uradite jeste da
se dobro izlomite kako biste bili sigurni da će vam staviti gips i onda
na njega nalepite neki od zabavnih crteža. Otporni su na vodu i
izgledaju baš gotivno.” Citat je iz aktuelne reklame iz kog možemo
videti koliko postaje važno šta se crta na gips i koju poruku nose
natpisi na gipsu jer iscrtvanje gipseva mlađih naraštaja postaje deo
umetnosti, pop art kulture i posebno dizajniranog brenda.
CILJ RADA: Prikazati iscrtane dečije gipseve i gipseve tinejdžera kao
umetničkog izražaja samog povređenog ili osoba iz njegove okoline te
poruka koje oni nose sa sobom.
METOD I MATERIJAL: Slike iscrtanih dečijih gipseva uzete su u Ambulanti
za ortopediju Opšte bolnice u Somboru prilikom redovne kontrole, uz
saglasnost roditelja deteta. Deo slika je dobijen i pretraživanjem
interneta iz ponuda profesionalnih studija za iscrtavanje ortopedskih
gipseva.
DISKUSIJA: Pop art se oslanja na oslobađanje materijala van okvira
konteksta, njegovo izolovanje ili dovođenje u vezu sa drugim elementima
radi kontemplacije što se iscrtavanjem ortopedskih gipseva svakako i
čini. Ako ocrtavanje gipsa gledamo kroz prizmu privremene tetovaže, isto
jednog oblika pop umetnosti, moramo imati na umu da su kroz istoriju na
osnovu značenja postojale plemićke tetovaže, identifikacione tetovaže,
tetovaže kao oznake postignuća, terapijsko tetoviranje, obredno
tetoviranje, dekorativno i kazneno tetoviranje. Sadržaj tetovaže se
delio, a i sad se deli na etničke, simbolične, religiozne, ljubavne
tetovaže, tetovaže osvete i tetovaže za ulepšavanje. Sve navedeno upravo
se odnosi i na iscrtavanje podlakatnih, podkolenih i bilo kojih drugih
ortopedskih gipseva jer i oni to nekada postaju, odlukom njegovog
nosioca ili spletom mnogih okolnosti i udelom njegove najbliže okoline.
Posmatranje iz ugla umetnosti u ovom slučaju medicinsko pomagalo odnosno
gips služi kao platno, osnova i podloga za umetnički izražaj što nije
često u vezi medicinskih pomagala. Takođe dopušta se obolelom i njegovoj
okolini da iskaže svoj stav, napiše neku poruku, bila ona usmerena samom
vlasniku gipsa ili široj javnosti.
ZAKLJUČAK: Integrisanje umetnosti u sociološki kontekst predstavlja samu
suštinu umetnosti pop-arta. Preneseno na iscrtavanje ortopedskih gipseva
vidimo da su kod manje dece to obično potpisi roditelja i najbliže
rodbine i prijatelja, poneko srce i cvetić, dok se kod starije dece,
posebno kod tinejdžera teži pravom umetničkom izražaju gde će oboleli
poslati poruku svojoj okolini na ovom, „nužnom zlu“ kao što je gips i
pretvoriti ga u nešto lepo.
ključne reči: podlakatni gips, medicina, pop-art, tatoo, tetovaža
13.
Performans Marine Abramović „Umetnik je prisutan“ U Muzeju savremene
umetnosti (MOMA) u Njujorku
Maja Radanović
Dom zdravlja, Novi Sad
Performansi su se pojavili šezdesetih godina Dvadesetog veka kao
alternativa slikarstvu. U performansima pokazivanje svog mišljenja nekad
može biti nasilno i provokativno. Performans Rhythm 0, porede sa
Stenfordovim zatvorskim eksperimentom o ljudskoj prirodi, koji ukazuje
kako grupa ljudi brzo postane nasilna ako im se to dozvoli. Sećajući se
na ovaj performans umetnica kaže „Publika može da ubije.“
Marina Abramović je izvela najduži performans u svojoj karijeri u Muzeju
savremene umetnosti (MoMa) u Njujorku 2010. godine, u sklopu
retrospektivne izložbe svojih performansa pod nazivom „Umetnik je
prisutan“.
Marina je rekla „Posle 35 godina rada mislim da tek sada ovakva
jednostavnost može da uspe. Sada joj se može verovati. Zamisao je da
budete tu za svakoga ko dođe u muzej. I ovo zvuči gotovo religijski da
pružim bezuslovno ljubav svakome ko sedi samnom i gleda me u oči. Ljudi
dolaze ovamo kao pojedinci jedan po jedan i to iskustvo da sam ja tako
ranjiva i otvorena postalo je veoma prisno između mene i posmatrača.
Ovde u Americi naročito u Njujorku, niko nema vremena, a ljudi su ipak
dolazili da sede samnom i zaborave ga. Sve oko nas bi nestalo, svi oni
ljudi koji gledaju i čekaju, vi ste usredsređeni na oči, a onda naviru
emocije.“
Rozali Goldberg, teoretičarka performansa iz Njujorka je o Marininom
performansu „Umetnik je prisutan“ rekla „pozivajući publiku da joj se
priključi iz dana u dan, stvara se direktan kontakt sa umetnikom, što
predstavlja veliku promenu budući da trajno menja ideje ljudi o tome šta
mogu da očekuju u muzejima.“
Neki ljudi su videli priliku da se izraze za vreme performansa, kao
pozornica, kao prozor u svet, kao razotkrivanje njih samjih pred očima
umetnice. Neki su bili ljuti, neki radoznali da vide šta će se desiti,
neki su tu bili da osete bol. Marina je rekla „Ubrzo postajem ogledalo
njihove duše.“
Mnoge poznate ličnosti su bile deo njenog performansa tokom tri meseca
Lou Reed, Sharon Stone, Isabela Roselini, Bjork.“
Zaključak: Marina Abramović je performansom najdužim u svojoj karijeri
„Umetnik je prisutan“ pomerila svoje lične granice, ali i granice kod
drugih ljudi i njihovo poimanje performansa kao umetnosti. Uspela je da
bude provokativna jednostavnošću, samo svojim prisustvom da privuče 850
000 posetilaca u MoMu u Njujorku što do sad ni jedan živi umetnik nije
postigao. Uspela je da isprovocira mnoge ljude da u okviru performansa
izvedu i neki svoj lični bunt i mali performans, kao i da isprovocira
medije u SAD-u.Njen performans je postao najznačajnije umetničko
dešavanje 2010. godine. Pomerila je ljudsko poimanje odlaska u muzej i
očekivanja koja imaju, priredila im je novi doživljaj tog prostora, koji
ona oživljava i posetioce uvlači kao aktere u performans. Uspela je da
sebe i posetioce stavi u ovde i sada i da uspori vreme, da posetioci ne
budu u stalnoj trci s vremenom. Postala je ogledalo njihovih emocija i
omogućila im zavirivanje u svoju psihu, kao neki nemi medij je sedela
ispred njih a oni su otvarali svoju dušu na neverbalan način.
14.
Transakcioni osvrt na izložbu Damiena Hirsta „Nova religija“
Maja Radanović
Dom zdravlja, Novi Sad
U Srbiji je po prvi put predstavljen kontroverzni Britanski umetnik
Damien Hirst, izložbom u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine u Novom
Sadu, od 02.09. do 14.10.2016. godine. Izložba je privukla veliku
medijsku pažnju, i pažnju posetilaca koji su se i u više navrata vraćali
da vide ovo delo. Ovo je bila jedinstvena prilika da nam se približi
savremeni autor, koji predstavlja i jednog od najplaćenijih umetnika
današnjice. Kontroverzno je bilo otvaranje same izložbe, koje je takođe
privuklo pažnju medija jer su umetnici Novog Sada protestovali zbog
organizacije ovako skupe izložbe.
„Ne shvatam zašto neki, ne preispitujući ni medicinu ni umetnost u
medicinu potpuno veruju, a u umetnost ne“ (Demian Hirst, 1991).
Religijske zajednice imaju organizaciju osnovanu na veoma ritualizovanim
obrascima ponašanja.Isto se može reći danas za nauku, za medicinu i
farmaciju jer u svim oblastima postoje rituali i to u pisanoj formi,
koji se doduše nazivaju procedurama lečenja, kodeksima ponašanja,
etičkim načelima.
Živimo u doba fizičke torture tela, kad nam se kroz razne medijske
sadržaje i reklame nudi večita mladost i zdravlje, odgađanje procesa
starenja i fizičkog propadanja tela. Kroz medije i reklamne kampanje
preplavljeni smo informacijama o raznim kozmetičkim preparatima,
medicinskim procedurama uključujući i plastičnu i rekonstruktivnu
hirurgiju, kao i o fitnes programima i suplementima. Čovek u trci s
vremenom postaje žrtva tog istog vremena.
Cilj rada: Cilj ovog rada je da se da se analizira izložba Damiena
Hirsta „Nova religija,“ kroz koncepte psihoterapijske discipline
Transakcione analize. Analizirani su motivi izložbe religija i s druge
strane medicina i farmaceutska industrija kroz teorijske okvire
Transakcione analize.
Metodologija rada: U izradi ovog rada korišćena je literatura iz oblasti
Transakcione analize, kao i Katalog same izložbe Nova religija, koji
sadrži opsežan intervju s autorom dela Damienom Hirstom. Dati su neki
pojmovi Transakcione analize u vezi sa samom izložbom.
Zaključak: Izložba Damiena Hirsta je jedan za mene novi pogled na
medicinu i farmaciju, kojima se svakodnevno bavim. Dao mi je novi pogled
na savremene tokove u nauci i nametanje naučnih dostignuća u smislu
slepog verovanja u iste. Izložba nikog ne ostavlja ravnodušnim, pa ni
medije koji su to propratili. Ni umetnici nisu ostali ravnodušni bilo da
su protestovali zbog same izložbe, bilo da su u vidu kustosa uzeli
učešće u realizaciji iste poput umetnika Uroša Đurića.
15.
Uticaj astme na stvaralaštvo Marsela Prusta
Dejan Dimić (1), Damnjanović Ivana (2), Dimić Nemanja (3) Simeunović
Ivana (4), Timotijević Ljiljana, Menković Jelena (1)
(1) Gradski Zavod za plućne bolesti i tuberkulozu, Beograd
(2) Tehnološko-Metalurški Fakultet, Beograd
(3) Institut za ortopedsko-hirurške bolesti Banjica, Beograd
(4) Zavod za zdravstvenu zaštitu radnika ‘’Železnice Srbije’’ Beograd
Marsel Prust (1871 - 1922) francuski intelektualac, romanopisac i
kritičar, jedan od predstavnika impresionizma, najpoznatiji po delu ‘’U
traganju za izgubljenim vremenom’’ u sedam tomova,(‘’Put ka Svonu’’’,’’
U senci procvetalih devojaka’’, ‘’Kod Germantovih’’, ‘’ Sodoma i
Gomora’’, ‘’Zatvorenica’’, ‘’Iščezla Albertina’’ i ‘’Pronađeno vreme’’),
rođen u bogatoj lekarskoj porodici, u detinjstvu se razboleo od astme
što je obeležilo čitav njegov život.
Posle završenog liceja, nežni i osetljivi Prust je studirao filozofiju i
prava na Sorboni. Diplomu pravnika stekao je 1893, a završni ispit iz
filozofije položio je 1895. Uprkos lošem zdravlju odslužio je jednu
godinu u francuskoj vojsci u Orleanu, što mu je poslužilo kao iskustvo
za treći deo romana. Kao obrazovan i prefinjen mladić kretao se u
modernim građanskim, umetničkim i aristokratskim krugovima, pisao je i
prevodio posebno dela engleskog estetičara Džona Raskina, koji je
presudno uticao na njegovo kasnije stvaralaštvo.
Prvi napad astme Marsel je imao kad mu je bilo devet godina i od tada mu
je svakim danom bivalo sve teže. Kako bi se zaštitio od polena i
prašine, uvek je držao zatvorene prozore i navučene teške zavese. A kad
je počeo da piše, zamenio je dan za noć. Poslednje tri godine života
proveo je u svojoj spavaćoj sobi, spavajući danju i radeći na romanu
noću.
Svoje glavno životno delo pisao je desetak godina, u iscrpljujućoj borbi
za vazduhom i u trci sa bolešću i smrću. Tegobe u vidu otežanog disanja
i kašlja koje su bile izraženije noću, dale su mu podstrek da u besanim
noćima uprkos smetnjama u disanju stvori delo koje je ostavilo dubok
trag u evropskoj književnosti XX veka.
Marsel Prust je pokušavao svoju astmu da izleči cigarama i marihuanom,
kao i velikim količinama kafe i pilula za spavanje. Ovo su inače bili
pokušaji narodne medicine da se izbori na kraju sa simptomima kao što su
kašljanje i nedostatak vazduha. Govorio je tiho, mekim glasom i obožavao
cvet dan i noć - jedini koji je mogao da podnese zbog alergije. Život
Marsela Prusta, tokom poslednjih trideset godina, ličio je na dugu zimu.
Zimu od koje se valjalo štititi teškim kaputima, šalovima. Pa čak i u
okovratnike stavljati vatu kako promaja ne bi prodrla do vrata.
Postoji velika verovatnoća da je bronhijalna astma, bila jedan od
glavnih uzroka da Prust u gotovo potpunoj usamljenosti i odustajanju od
svih ostalih poslova u poslednjih deset godina života, uglavnom noću
napiše jedno od najvrednijih dela svetske književnosti.
Poslednje rečenice velikog romana („Pronađeno vreme”) glase:
„Ako me snaga posluži da napišem svoje delo, bar neću propustiti da u
njemu nadasve opišem ljude (makar zbog toga izgledali kao nakaze) kako
zauzimaju tako znatno mesto pored onog, tako skučenog koje im je
dodeljeno u prostoru, mesto koje je, naprotiv, beskrajno produženo - jer
istovremeno dodiruju, kao gorostasi zarobljeni u dubinu godina, toliko
udaljena razdoblja između kojih se smestilo toliko dana - u Vremenu.”
16.
Umetničko stvaralastvo i njegova terapeutska svojstva u lečenju
alkoholizma (Primer - Tuluz Lotrek)
Mirjana Stojković-Ivković,
ZZZZ radnika “Zeleznice Srbije “
UVOD: Terapijski potencijal likovnog izrzvanja zasniva se na regresiji i
ponovnom prozivljavanju fuzije i separacije , razvoj imaginacije i
postizanje celovitosti. Teorijska osnova art terapije je psihodinamska .
Cilj art terapije je Jung video u oslobadjanju kreativnih snaga koji
postaju katalizator promene. Likovno izrazavanje moze pre dovesti do
razresenje konflikta nego verbalno izrazavanje.
Odabir art terapije u lecenju zavisnika je u tome da se stvaralacki
likovni proces primenjuje kao sredstvo izrazavanja , komunikacije i
terapije. Osoba kroz crtez pokazuje osecanja ,misli, imaginacije koje
uglavnom ne moze izraziti u razgovoru..Crtez iznenadi i osobu koja ga je
nacrtala ,jer na povrsinu iznosi teme kojih dotad nije bila svesna. Kroz
crtez osoba prenosi unutrasnji svet u spoljasnjost.Potisnuti sadrzaji
upravljaju zivotom ljudi.tek kad ih osoba osvesti, ima mogucnost da se
menja.
Pocetak interesovanja za likovno stvaranje dusevno obolelih vezuje se za
psihijatra Marsela Rezaa koji je 1907. publikovao “ Raspravu o
psihopatologiji u crtezima i slikama umno poremecenih“. Art terapija se
formirala sredinom XX veka.
Art terapija moze biti individualna i grupna.
CILJ : Da se pokaze da umetnicko stvaralastvo ima terapeutska svojstva u
lecenju alkoholizma , obradjujuci primer iz proslosti , biografiju
jednog od najvecih francuskih slikara Anri de Tuluz –lotrek (1864-1901).
DISKUSIJA : Slikar Tuluz –Lotrek je slikao zivot vecernjih i nocnih
zabavnih
lokala , pozorista , cirkusa , javnih koncerata , balova , kabarea i niz
portreta poznatih glumaca, operskih pevaca i pevacica, balerina,
cirkuskih vestaka, umetnika, knjizevnika … Bio je duboko nesrecan zbog
svog fizickog hendikepa i ruznog izgleda i predavao se zaboravu u
alkoholu. Njegov organizam godinama iscrpljivan alkoholom,nocnim
sadaljkama i sifilisom, najzad je popustio. Javljaju se gubitak svesti,
delirantna stnja , umetnik dozivljava scene ludila,ponasa se
neuracunljivo i majka ga smesta , po nagovoru lekara, u azil za dusevne
bolesnike. Ovde prinudno apstinira i postepeno se oporavlja. Na srecu ,
vraca mu se stvaralacka sposobnost, pa te bolnicke dane ispunjava
slikanjem.
U tom periodu uradio je svoj cuveni album slika “Cirkus”. Slike su
toliko dobre da ga konzilijum lekara otpust iz bolnice kao izlecenog.
ZAKLJUČAK: Upotreba alkohola postaje zla kob I umetniku I njegovom delu.
Ukoliko umetnik apstinira I nastavi da se bavi slikanjem tada slikanje
predstavlja art terapiju. Istorija umetnosti potvrdjuje paralelu izmedju
umetnosti I art terapije. To najbolje vidimo na primeru lecenja
Tuluz-Lotreka. |
|
|
|